جدیدترین اخبارجهان

حزب الله چه سلاح هایی دارد؟

بدلیل قدرت فزاینده حزب الله، یک جنگ همه جانبه احتمالی بین اسرائیل و لبنان خاورمیانه را به نابودی سوق خواهد داد

حزب الله چه سلاح هایی دارد؟

اعتقاد بر این است که حزب الله مسلح ترین گروه غیر دولتی در جهان است. این گروه اسلامگرای شیعه با حمایت جمهوری اسلامی و مستقر در کشور مدیترانه شرقی لبنان، از ۸ اکتبر درگیر رویارویی با نیروهای اسرائیلی در مرز جنوبی لبنان بوده است.

حزب الله چه سلاح هایی دارد؟
حزب الله چه سلاح هایی دارد؟

خصومت‌های فرامرزی شبح آتش‌سوزی منطقه‌ای را افزایش داده و تلاش‌های دیپلماتیک شدید برای تنش‌زدایی را برانگیخته است. اگرچه با قدرت نظامی اسرائیل همخوانی ندارد، اما زرادخانه پیشرفته‌تر حزب‌الله این پتانسیل را دارد که آسیب‌های قابل توجهی به اسرائیل و متحدانش در منطقه وارد کند.

حزب الله قادر است تمام اسرائیل را هدف قرار دهد

اسرائیل ارتش بسیار برتری نسبت به حزب الله دارد، اما این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی دارای موشک هایی با برد تا ۵۰۰ کیلومتر است. اینها باید سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل را دور بزنند تا آسیب وارد کنند.

اسرائیل همچنین باید با عمق استراتژیک حزب الله مبارزه کند. این گروه بخشی از محور شبه نظامیان تحت رهبری جمهوری اسلامی است که شامل یمن، سوریه، غزه و عراق است. برخی از این گروه ها از ماه اکتبر، زمانی که اسرائیل جنگ در غزه را پس از حمله شبه نظامیان تحت رهبری حماس به این کشور آغاز کرد، به طور قابل توجهی هماهنگی خود را افزایش داده اند. این محور در اسرائیل به حلقه آتش معروف است.

در طول ده ماه گذشته، شرکای حزب الله در منطقه درگیر با اسرائیل و متحدانش بوده اند. حوثی‌های یمن به‌طور پراکنده به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ، شریان تجارت جهانی، و همچنین به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند. مقاومت اسلامی در عراق، گروهی از جناح های تندرو شیعه، نیز حملاتی را به مواضع آمریکا در آن کشور آغاز کرده است. این محور توقف این خصومت‌ها را مشروط به آتش‌بس در غزه کرده است و آن‌گونه که یکی از رهبران ارشد حزب‌الله توصیف می‌کند، خود را به عنوان جبهه حمایتی برای فلسطینیان در غزه تغییر نام داده است.

اسرائیل توسط گروه های جنگی تحت حمایت جمهوری اسلامی محاصره شده است

حزب‌الله با محور گروه‌های جنگی تحت رهبری جمهوری اسلامی که شامل غزه، یمن، سوریه و عراق می‌شوند، از اتحاد قوی برخوردار است و جمهوری اسلامی به حزب‌الله تسلیحات و آموزش می‌دهد. این گروه ها از زمان حمله ۷ اکتبر هماهنگی خود را افزایش داده اند.

حزب الله چه سلاح هایی دارد؟
حزب الله چه سلاح هایی دارد؟

نیروهای رزمی حزب الله از زیر آوارهای حمله اسرائیل به بیروت در سال ۱۹۸۲ بیرون آمدند. در آن زمان، این گروهی از مبارزان اسلامگرا بود که توسط جمهوری اسلامی حمایت می شد. به دنبال آن، قدرت نظامی و سیاسی این گروه افزایش یافت. در سال ۲۰۰۰، جنگجویان چریکی آن، نیروهای اسرائیلی را مجبور به عقب نشینی از جنوب لبنان کردند و به اشغال بیش از ۲۰ ساله پایان داد. در سال ۲۰۰۶ از جنگ ۳۴ روزه با اسرائیل جان سالم به در برد که لبنان را ویران کرد.

در جریان قیام سوریه که در دهه ۲۰۱۰ به جنگ داخلی تبدیل شد، این کشور به نمایندگی از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، جنگید و او به طرز وحشیانه ای نیروهای مخالف مسلح را سرکوب کرد و تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشت. حزب‌الله در حالی که در سنگرهای آن جنگ تقریباً یک دهه‌ای می‌جنگید، در جنگ شهری چاشنی کار شد و اتحاد خود را با دیگر گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی که در سوریه می‌جنگند، مستحکم کرد. این کشور همچنین یک مسیر حیاتی تامین تسلیحات بین جمهوری اسلامی و لبنان را از طریق شرکای خود در عراق و سوریه باز کرد و زرادخانه خود را بیشتر تقویت کرد.

زرادخانه نظامی گسترده حزب الله

حزب‌الله احتمالاً مسلح‌ترین گروه غیردولتی در جهان است، با زرادخانه‌ای پیچیده‌تر و مخرب‌تر از حماس. اما همچنان با ارتش اسرائیل پیشی گرفته است.

حزب الله در طول چندین دهه درگیری خود با اسرائیل، درگیر جنگ نامتقارن بوده است. این گروه به دنبال افزایش قدرت سیاسی و نظامی خود بوده و در عین حال به دنبال ایجاد بازدارندگی با وجود برتری نظامی اسرائیل است.

اما حزب الله سوزن را با دقت نخ می کند. برانگیختن قدرت آتش کامل اسرائیل می‌تواند توانایی‌های این گروه را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد، آن را سال‌ها اگر نگوییم دهه‌ها به عقب برگرداند و بخش‌های وسیعی از لبنان را که زیر بار بحران مالی چند ساله‌اش خم شده، نابود کند.

این گروه از ماه اکتبر تاکنون بیش از ۴۰۰ جنگجو از جمله فرماندهان را در درگیری های مرزی با اسرائیل از دست داده است. 

حزب الله چه سلاح هایی دارد؟
حزب الله چه سلاح هایی دارد؟

تعداد ارتش اسرائیل به طور قابل توجهی از حزب الله بیشتر است

تحلیلگران نظامی تخمین می زنند که حزب الله ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ نیرو دارد، اما اوایل امسال، رهبر آنها حسن نصرالله ادعا کرد که گروهش بیش از ۱۰۰۰۰۰ جنگجو و ذخیره دارد.

با ادامه درگیری‌ها در مرز، حزب‌الله با موفقیت‌هایی به دنبال تضعیف سیستم دفاع موشکی غرورآفرین اسرائیل موسوم به گنبد آهنین است. این گروه سعی کرده است این کار را با حمله به سکوها و غلبه بر آن با انبوهی از پهپادها و موشک های کوتاه برد انجام دهد تا مسیری برای رسیدن سایر پرتابه ها به عمق خاک اسرائیل باز کند.

شانس بقای حزب‌الله در یک جنگ همه جانبه با اسرائیل به این بستگی دارد که آیا می‌تواند بر این سامانه‌ها که در ماه‌های اخیر هزاران سلاح هوابرد از جمهوری اسلامی، غزه و لبنان را رهگیری کرده‌اند، پیشی بگیرد یا نه.

سیستم دفاعی گسترده اسرائیل

سیستم دفاعی چند لایه همراه با هواپیماهای جنگنده پیشرفته، رسیدن موشک ها به اهداف مورد نظر را بسیار دشوار می کند.

به دلیل قدرت فزاینده حزب الله، یک جنگ همه جانبه احتمالی بین اسرائیل و لبنان خاورمیانه را به آب های ناشناخته ای سوق خواهد داد. تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از آن احتمالاً با سرعتی بی‌نفس ادامه خواهد یافت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا