جدیدترین اخبارجهان

گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود

میانجیگران در مذاکرات آتش بس آخرین تلاش خود را برای احیای آن انجام می دهند؛ خاورمیانه برای حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل آماده می شود

گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود

در نشست پرمخاطره ای که قرار است روز پنجشنبه برگزار شود، قطر، مصر و ایالات متحده طرحی را برای اجرای توافق آتش بس-گروگان پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه مه ارائه کرد اما اختلافات حل نشده بر سر خواسته های لحظه آخری ارائه شده توسط اسرائیل. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و گسترش درگیری نظامی در آینده، روند را از مسیر خود خارج می کند.

گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود
گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود

در اینجا چیزی است که ما در مورد وضعیت مذاکرات تاکنون می دانیم.

پیشنهاد بایدن چیست؟

در ماه مه، بایدن یک پیشنهاد سه مرحله‌ای را ارائه کرد که دولت گفته بود توسط اسرائیل ارائه شده بود که آزادی گروگان‌ها از غزه را با آتش‌بس کامل و آزادی اسرای فلسطینی در اسرائیل همراه می‌کرد.

مرحله اول شش هفته به طول می انجامد و شامل خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه و آزادسازی تعدادی از گروگان ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی و اجرای آتش بس موقت می شود. 

فاز ۲ امکان مبادله برای آزادی همه گروگان های زنده باقیمانده، از جمله سربازان مرد و پایان دائمی درگیری را فراهم می کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت در مرحله ۳، طرح بازسازی بزرگ غزه آغاز خواهد شد و بقایای نهایی گروگان هایی که کشته شده اند به خانواده هایشان بازگردانده می شود.

مشخص نیست که چه تعداد از گروگان‌های اصلی که قرار است آزاد شوند هنوز زنده هستند.

نکات کلیدی باقی مانده برای پیشنهاد بایدن چیست؟

علیرغم واکنش مثبت اولیه حماس و اسرائیل، هر دو طرف در مورد اجرای جزییات پیشنهادی از جمله ترتیب تبادل گروگان و اسرا، تعداد اسرای فلسطینی که باید آزاد شوند و نیروهای اسرائیلی تا چه اندازه باید به عقب بروند، به توافق نرسیدند. 

پیش از نشست ماه گذشته در رم، یک منبع آگاه از مذاکرات گفت که نخست وزیر اسرائیل خواسته های ساعت یازدهم را ارائه خواهد کرد و از آن خواست مکانیسمی برای جلوگیری از ورود افراد مسلح به شمال غزه از جنوب و تداوم کنترل اسرائیل بر غزه خواهد داشت.

گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود
گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود

یک مقام ارشد دولت آمریکا که این هفته با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت بخش عمده کار برای توافق انجام شده است، اما بعید است که در نشست پنجشنبه امضا شود، زیرا هر دو طرف هنوز در مورد چهار یا پنج موضوع موضع دارند. 

یک دیپلمات آشنا به مذاکرات گفت که نقاط چالش برانگیز باقیمانده برای حماس محدودیت های اسرائیل برای جابجایی مردم از شمال غزه به جنوب، درخواست اسرائیل برای حق وتو برای آزادی اسرای فلسطینی و همچنین ادامه حضورش در کریدور فیلادلفی و گذرگاه مرزی رفح با مصر. این دیپلمات به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود.

دفتر نتانیاهو روز سه‌شنبه ادعاهایی مبنی بر تغییر موضع نخست‌وزیر اسرائیل را رد کرد و گفت که موضع اخیر وی شرایط اضافی را ایجاد نمی‌کند و مطمئناً در تضاد یا تضعیف پیشنهاد او در ماه مه نیست. در عوض دفتر نتانیاهو حماس را متهم کرد که خواسته های غیرواقعی را به موضع خود اضافه کرده است.

چرا مذاکرات متوقف شده است؟

مقامات آمریکایی گفته بودند که مذاکرات به مرحله پیشرفته ای رسیده است تا اینکه اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در اواخر ژوئیه در تهران در انفجاری که جمهوری اسلامی اسرائیل را مقصر می دانست، ترور شد. اسرائیل مسئولیت آن را تایید یا رد نکرده است، اما جمهوری اسلامی قول انتقام گرفته است.

این نگرانی وجود داشت که این ترور آچاری را در مذاکرات بین اسرائیل و حماس پرتاب کند. این گروه شبه نظامی یحیی سینوار، رهبر تندرو حماس در غزه را که یکی از افراد تحت تعقیب اسرائیل است، جایگزین هنیه کرد. 

هنیه در گفتگو با افراد مستقر در غزه مفید بود. یک منبع دیپلماتیک دیگر گفت او از سوی کسانی که در زمین حضور داشتند احترام قائل بود. استدلال حماس این است که بنیامین نتانیاهو خواهان ادامه این جنگ است. او علاقه ای به آتش بس یا خروج کامل نیروها ندارد.

گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود
گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود

چرا مذاکرات پنجشنبه اینقدر مهم است؟

مذاکرات پنج‌شنبه آتش‌بس نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک بزرگ میانجی‌های قطر، مصر و ایالات متحده برای فشار بر آخرین تلاش برای پایان دادن به جنگ و آزادی گروگان‌ها در حالی است که جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل آماده می‌شود.

فوریت مذاکرات توسط این سه میانجی برجسته شد، که هفته گذشته بیانیه مشترک نادری صادر کردند و از طرف‌های درگیر خواستند به مذاکرات بازگردند و آنچه را که آنها پیشنهاد پل نهایی نامیدند برای غلبه بر مشکلات باقی‌مانده ارائه کردند. جزئیات این پیشنهاد به اطلاع عموم نرسیده است.

اسرائیل با اعزام هیئتی به مذاکرات موافقت کرده است و حماس نیز اعلام کرده است که همچنان به توافق علاقه مند است و به جای شرکت در مذاکرات اضافی، درخواست طرحی برای اجرای پیشنهاد پیشنهادی بایدن در ماه ژوئیه دارد.

به موازات آن، دیپلمات‌های آمریکا و خاورمیانه بسیج شده‌اند تا جمهوری اسلامی را از حمله به اسرائیل که می‌تواند به جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر منجر شود، منصرف کنند. هم جمهوری اسلامی و هم آمریکا گفته اند که راه های ارتباطی بین آنها از طریق واسطه ها باز است.

نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ممکن است در صورت دستیابی به توافق آتش بس از طرح های حمله به اسرائیل دست بکشد. اما هیئت این کشور در سازمان ملل روز شنبه گفت که اقدام تلافی جویانه تهران کاملاً با آتش بس غزه ارتباطی ندارد.

منبع دوم گفت درباره تاثیر مذاکرات روز پنجشنبه بر تصمیم جمهوری اسلامی تردید دارد. گفت‌وگوهای آتش‌بس مانع از انتقام‌جویی تهران در قتل هنیه نمی‌شود.

منبع اول این احساس را تکرار کرد و گفت که نگرانی در منطقه وجود دارد که جمهوری اسلامی ممکن است از حمله به اسرائیل عقب نشینی نکند، زیرا این منبع معتقد است دولت بایدن فشار کافی بر نتانیاهو برای دستیابی به توافق اعمال نمی کند.

این منبع افزود، عدم شفافیت در مورد اینکه آیا نخست وزیر اسرائیل به پیشنهاد ماه می بایدن پایبند باشد یا خیر، نشان می دهد که زمان برای دستیابی به توافق قبل از حمله جمهوری اسلامی در حال پایان است. این منبع گفت که قطر و مصر ممکن است نفوذ کافی برای سوق دادن حماس به سازش نداشته باشند.

گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود گفتگوهای پرمخاطره آتش بس غزه این هفته از سر گرفته می شود

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا