جدیدترین اخبارجهان

واکنش مردم ایران به سقوط بالگرد رئیسی

عده ای ارزشی متعجب بودند که آیا رئیسی و هفت سرنشین دیگر بالگرد از جمله امیرعبداللهیان وزیر خارجه و چند مقام ارشد دیگر جان باخته‌اند؟

واکنش مردم ایران به سقوط بالگرد رئیس جمهور

پس از انتشار خبر سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور ابراهیم رئیسی در شمال غرب ایران در بعدازظهر یکشنبه، گروهی از ارزشی‌ها در شوک بودند اما اکثر ایرانیان به جشن و پایکوبی پرداختند و فیلم های رقص در شبکه های اجتماعی  منتشر کردند.

واکنش مردم ایران به سقوط بالگرد رئیس جمهور
واکنش مردم ایران به سقوط بالگرد رئیس جمهور

گمانه زنی ها بلافاصله در فضای مجازی پخش شد، زیرا رسانه های حکومتی اقدامات آشنای خود را مبنی بر گزارش اطلاعات محدود و گاهی متناقض در مورد این حادثه انجام دادند.

آیا مقامات دولتی برای تهیه یک اطلاعیه معطل مانده بودند یا به همان اندازه ارزشی‌ها در تاریکی سرنوشت خود بودند؟ آنها فقط زمان می خرند تا بتوانند بحران را مدیریت کنند.

همچنین حدس و گمان هایی در مورد علت این سقوط وجود داشت که در یک منطقه دورافتاده و کوهستانی در هنگام مه شدید و باران اتفاق افتاد.

برخی پرسیدند که آیا این صرفا یک تصادف آخرین حادثه در تاریخ طولانی تصادفات ایران بوده یا نتیجه یک حمله یا خرابکاری بوده است.

یکی از کاربران ایکس نوشت شما فقط می توانید تعداد انگشت شماری هلیکوپتر در کل کشور پیدا کنید. به یاد دارید که چگونه تندروها می گفتند خرید هواپیماها و هلیکوپترهای جدید تجمل و هدر رفت منابع است؟

واکنش مردم ایران به سقوط بالگرد رئیس جمهور
واکنش مردم ایران به سقوط بالگرد رئیس جمهور

اما تا عصر یکشنبه، تغییر محسوسی در روحیه عمومی ایجاد شد. با فرا رسیدن شب و ناتوانی تیم های جستجو و نجات محل سقوط هلیکوپتر، تلویزیون دولتی تصاویری از برگزاری نماز برای رئیسی در سراسر کشور پخش کرد.

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در همین حال به ایرانیان گفته بود که نگران نباشند و هیچ خللی در کار کشور ایجاد نخواهد شد.

این اظهارات توسط بسیاری از ایرانیان به عنوان نشانه ای تعبیر شد که حکومت از قبل از اتفاقی که برای سرنشینان هلیکوپتر افتاده بود آگاه بود و صبح اطلاعیه خواهد آمد.

از آنجایی که تردیدها در مورد سرنوشت آنها جای خود را به قطعیت داد، تضاد شدیدی در واکنش های مخالفان و حامیان جمهوری اسلامی مشاهده شد.

مخالفان، مرگ رئیسی را به عنوان خبر خوب جشن گرفتند. او به خاطر نقشش در سرکوب خشونت‌آمیز جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» در سال ۲۰۲۲ و مشارکت در اعدام‌های دسته جمعی زندانیان سیاسی در اواخر دهه ۱۹۸۰ مورد تحقیر بسیاری قرار گرفت.

واکنش مردم ایران به سقوط بالگرد رئیس جمهور
واکنش مردم ایران به سقوط بالگرد رئیس جمهور

در شبکه‌های اجتماعی فارسی، شوخی‌ها و کامنت‌های کنایه‌آمیز و همچنین عکس‌هایی از معترضانی که دو سال پیش کشته یا مجروح شدند، منتشر شد.

همچنین ویدئوهایی وجود داشت که نشان می داد آتش بازی در چندین نقطه در تهران برپا می شود.

یکی از پست‌های منتشر شده در ایکس می‌گوید حال و هوای اینجا بسیار شاد است، ممکن است رژیم بخواهد به جای سه روز عزاداری، سه روز منع رفت و آمد و حکومت نظامی اعلام کند.

در همین حال، مزدوران اندک شمار رژیم به دعوت علی خامنه‌ای برای دعا برای رئیسی و دیگرانی که در هلیکوپتر بودند، حداقل در یکی از میدان‌های تهران، پاسخ دادند.

با تایید خبر مرگ رئیسی معروف به قاضی مرگ توسط رسانه های دولتی صبح دوشنبه تعدادی از مزدوران رژیم در چندین شهر دیگر تجمع کردند.

برخی اوباش رژیم نیز در رسانه های اجتماعی کسانی را که علناً این خبر را جشن می گیرند، محکوم و حتی تهدید کردند.

محمد محمدی تبار، یکی از روحانیون، در ایکس نوشت که ایرانیان باید به کسانی که گیج هستند ضربه محکمی بزنند. یکی از کاربران اینستاگرام با انتشار تصاویری از جوانان کشته شده توسط رژیم، با صدای ضبط شده رئیسی اعلام کرد که به مخالفانش رحم نمی کند.

با این حال، تهدیدات تنها به رسانه های اجتماعی محدود نمی شد. مقامات قضایی همچنین هشدار دادند که هرکسی که مرگ رئیس جمهور را جشن گرفته باشد، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

همچنین گروهی از ایرانیان وجود دارند که تا حد زیادی نسبت به اخبار بی تفاوت هستند.

بسیاری از ایرانیان بر این باورند که با مرگ رئیس جمهور چیزهای زیادی تغییر نخواهد کرد، زیرا رهبر قدرت نهایی را در اختیار دارد و نیروهای امنیتی را کنترل می کند که با هر مخالفی سروکار دارند.

همچنین انتظار می‌رود جمهوری اسلامی حامیان خود را برای اطمینان از حضور گسترده مردم در مراسم تشییع بسیج کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا