ایرانجدیدترین اخبار

چگونه خامنه ای یک میانه رو کم شناخته شده را به ریاست جمهوری رساند

پزشکیان: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم. اگر ایشان نبودند، فکر نمی کنم نام من به راحتی از صندوق های رای بیرون بیاید

چگونه خامنه ای یک میانه رو کم شناخته شده را به ریاست جمهوری رساند

هنگامی که مقامات اطلاعاتی در ماه مه قبل از انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اطلاع دادند، گزارش آنها تلخ بود؛ اکثر ایرانیان که به دلیل مشکلات اقتصادی و سرکوب آزادی های اجتماعی خشمگین بودند، برنامه ریزی کردند که رای را تحریم کنند و مشارکت تنها حدود ۱۳ درصد بود.

چگونه خامنه ای یک میانه رو کم شناخته شده را به ریاست جمهوری رساند
چگونه خامنه ای یک میانه رو کم شناخته شده را به ریاست جمهوری رساند

پنج نفر از افراد آگاه به این موضوع گفتند که در آن زمان بود که خامنه‌ای تصمیم گرفت یک انتخابات کاملاً سازمان‌دهی شده را برنامه‌ریزی کند و زمینه را برای مسعود پزشکیان، میانه‌روی کمتر شناخته شده اما مورد اعتماد، فراهم کرد تا در رقابتی که در ابتدا تحت سلطه تندروها بود، به ریاست جمهوری برسد. 

به گفته این پنج نفر که دو منبع تندرو، یک مقام ارشد امنیتی و دو نفر خودی های نظام هستند، خامنه‌ای در اواخر ماه مه در محل اقامتش در یک مجتمع تحت حفاظت در تهران، تعداد انگشت شماری از مورد اعتمادترین مشاوران نزدیک به حلقه نزدیک خود را برای بحث در مورد برنامه خود جمع کرد تا در حداقل سه جلسه در مورد طرح خود صحبت کنند.

یکی از این افراد که در جریان جلسات قرار گرفت، گفت خامنه‌ای نگران بود که حضور کم مردم به اعتبار نظام روحانیت لطمه بزند و به حاضران دستور داد راهی برای هدایت انتخابات بیابند.

جلسات در محل اقامت خامنه ای شامل گروه کوچکی از مقامات ارشد و دستیاران امنیتی، متحد نزدیک و مشاور وی علی اکبر ولایتی و همچنین دو تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود.

به گفته این پنج نفر که به تفصیل در جریان قرار گرفتند، هدف خامنه‌ای حفظ جمهوری اسلامی در میان مخالفت‌های داخلی و گسترش درگیری ها با غرب و اسرائیل بر سر غزه بود که با دخالت متحدان تهران، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن تشدید شده است.

یکی از خودی ها که در جریان این دیدار قرار گرفت گفت که خامنه ای معتقد است که جمهوری اسلامی به رئیس جمهوری نیاز دارد که بتواند برای لایه های مختلف جامعه جذابیت داشته باشد، اما حکومت دینی شیعه حاکم را به چالش نکشد.

چگونه خامنه ای یک میانه رو کم شناخته شده را به ریاست جمهوری رساند
چگونه خامنه ای یک میانه رو کم شناخته شده را به ریاست جمهوری رساند

در جلسه دوم چند نام مطرح شد. دو منبع گفتند، خامنه‌ای پزشکیان را به‌عنوان فردی پیشنهاد کرد که می‌تواند وحدت میان صاحبان قدرت را تقویت کند، شکاف بین نظام روحانیت و مردم را پر کند و روند انتخاب آسان رهبر بعدی را تضمین کند.

سعید لیلاز، تحلیلگر طرفدار اصلاحات مقیم تهران گفت این یک طرح بی عیب و نقص از سوی خامنه‌ای بود که بقای جمهوری اسلامی را تضمین کرد.

لیلاز گفت پزشکیان از هر بحرانی در داخل کشور، چه با ملت و چه با تشکیلات اجتناب خواهد کرد. این به رهبران ارشد این امکان را می دهد که درباره جانشینی تصمیم بگیرند و آن را در فضایی آرام برنامه ریزی کنند.

مهندسی انتخابات؟

انتظار نمی‌رود رئیس‌جمهور جدید تغییر عمده‌ای در سیاست هسته‌ای یا خارجی جمهوری اسلامی، یا حمایت این کشور از شبه‌نظامیان در منطقه ایجاد کند، اما او از نزدیک در انتخاب جانشین خامنه‌ای که مهم‌ترین مسائل رژیم است، مشارکت خواهد داشت.

منابع گفتند که پزشکیان، ایرانیان ناراضی را مماشات می کند، ثبات داخلی را در میان فشارهای خارجی فزاینده تضمین می کند و همچنین برای خامنه ای یک متحد قابل اعتماد در روند جانشینی نهایی فراهم می کند.

یک منبع منطقه‌ای نزدیک به محافل قدرت رژیم ایران گفت که انتخاب پزشکیان برای کاهش تنش‌ها پس از موجی از اعتراضات مردمی ناشی از قتل مهسا امینی و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر بر آزادی‌های اجتماعی اعمال شده توسط رئیسی، مهندسی شده است.

دو منبع گفتند که مرحله اولیه طرح خامنه‌ای زمانی آغاز شد که پزشکیان، قانون‌گذار آن زمان که توسط مقامات عمل‌گرای سابق که با دفتر رهبری مرتبط بودند، تشویق شد برای نامزدی در انتخابات ۲۸ ژوئن ثبت نام کرد.

آنها گفتند پزشکیان از تصمیمات پشت پرده بی اطلاع است. یکی از منابع نزدیک به او گفت که او حتی انتظار نداشت که توسط شورای نگهبان تایید شود.

چگونه خامنه ای یک میانه رو کم شناخته شده را به ریاست جمهوری رساند
چگونه خامنه ای یک میانه رو کم شناخته شده را به ریاست جمهوری رساند

پنج نفر مطلع گفتند که طرح خامنه ای به گونه ای طراحی شده بود که منصفانه و دموکراتیک به نظر برسد، بنابراین دو نامزد سرشناس تندرو، سعید جلیلی، مذاکره کننده سابق هسته ای و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس توسط شورای نگهبان تایید شدند.

این بدان معناست که آرای تندرو احتمالاً بین آنها تقسیم می شود و راهیابی هر دو به دور دوم را دشوارتر می کند.

نورالدین پیرموذن، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلب، گفت جلیلی به اردوگاه فوق تندرو پایداری تعلق دارد که از محدودیت‌های اجتماعی سخت‌تر، خوداتکایی، سیاست خارجی جنگ‌طلبانه حمایت می‌کند و گمان می‌رود قبلاً نامزد خود را برای جانشینی خامنه‌ای انتخاب کرده است. 

سه تحلیلگر و دو دیپلمات گفتند که پیروزی جلیلی که مخالف توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی بود، سیگنالی منفی به غرب می‌فرستاد، زیرا این توافق بر تهران به دلیل برنامه غنی‌سازی اورانیوم در حال پیشرفت سریع این کشور فشار می‌آورد.

یکی از دیپلمات‌های غربی در منطقه گفت با افزایش احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید جمهوری اسلامی به یک شخصیت معتدل برای باز نگه داشتن گفتگو با غرب و کاهش تنش‌ها نیاز داشت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت انتخاباتی شفاف و بی طرفانه بود.

نتیجه مطلوب

پزشکیان که یک اقلیت قومی آذری است، در دور اول با هسته ای از رای دهندگان که به گفته تحلیلگران اکثراً طبقه متوسط ​​شهری یا جوان بودند گروه هایی که به طور گسترده از سال ها سرکوب های امنیتی سرخورده بودند، پیروز شد.

بسیاری از ایرانیانی که به قالیباف یا ممتنع رأی دادند، از ترس سیاست خصمانه داخلی و خارجی جلیلی، در دور دوم در ۵ ژوئیه به سمت پزشکیان رفتند و گردش صندوق ها را به ۵۰ درصد از ۶۱ میلیون رای دهنده ایران رساندند.

در نهایت طرح خامنه ای به نتیجه مطلوب رسید

پزشکیان ۶۹ ساله با حمایت اصلاح طلبان، محافظه کاران میانه رو و اقلیت های قومی با ۵۰ درصد آرا پیروز شد.

پزشکیان در تلویزیون دولتی گفت از مقام معظم رهبری تشکر می کنم. اگر ایشان نبودند، فکر نمی کنم نام من به راحتی از صندوقهای رای بیرون بیاید.

دو منبع نزدیک به خامنه ای گفتند که پزشکیان به دستور رهبر جمهوری اسلامی به مقامات انتخاباتی برای اطمینان از شمارش صحیح آرا اشاره می کند. مقامات انتخاباتی گفتند که هیچ شکایتی در مورد تقلب در آرا وجود ندارد.

پزشکیان، وفادار به حکومت تئوکراتیک ایران متعهد شده است که سیاست خارجی واقع‌گرایانه را دنبال کند، تنش‌ها را بر سر مذاکرات متوقف شده برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های بزرگ کاهش دهد و چشم‌انداز آزادسازی اجتماعی را بهبود بخشد.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران در مورد اینکه آیا پزشکیان می تواند به همه وعده های انتخاباتی خود عمل کند یا خیر، تردید دارند زیرا علناً اعلام کرده است که قصد رویارویی با روحانیون قدرتمند و شاهین های امنیتی رژیم را ندارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا