جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

پروژه ۲۰۲۵ چگونه می تواند روابط کانادا و ایالات متحده در دوران ترامپ را تغییر دهد؟

نگرانی‌ها در مورد اینکه چگونه پروژه ۲۰۲۵ می‌تواند بر ریاست‌جمهوری دوم ترامپ و همچنین روابط کانادا با آمریکا تأثیر بگذارد در حال افزایش است

پروژه ۲۰۲۵ چگونه می تواند روابط کانادا و ایالات متحده در دوران ترامپ را تغییر دهد؟

دموکرات‌ها تلاش کرده‌اند ترامپ را به این ابتکار بحث‌برانگیز گره بزنند و رای‌دهندگان را متقاعد کنند که سیاست‌های محافظه‌کارانه افراطی آن نشان‌دهنده نحوه حکومت ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر در ایالات متحده است.

پروژه 2025 چگونه می تواند روابط کانادا و ایالات متحده در دوران ترامپ را تغییر دهد؟
پروژه ۲۰۲۵ چگونه می تواند روابط کانادا و ایالات متحده در دوران ترامپ را تغییر دهد؟

در قلب پروژه ۲۰۲۵، طرحی برای بازنگری بوروکراسی دولت ایالات متحده به منظور هماهنگی بیشتر خدمات ملکی با منافع سیاسی کاخ سفید وجود دارد. تحلیلگران می گویند که این امر پیامدهای عمده ای بر تجارت روزمره مدیریت روابط کانادا و ایالات متحده در زمینه های مهمی مانند تجارت خواهد داشت.

دونالد آبلسون، استاد علوم سیاسی در دانشگاه مک مستر که در مورد روابط کانادا و ایالات متحده و اندیشکده های آمریکایی مانند بنیاد محافظه کار هریتیج که پروژه ۲۰۲۵ را رهبری می کرد، مطالعه می کند، گفت این یک تهدید واقعی است.

این هشدار آخرین هشدار از سوی کانادایی‌هایی است که در حال بررسی اثرات احتمالی دولت دوم ترامپ هستند. اقتصاددانان گفته اند برنامه های ترامپ در زمینه مهاجرت و تجارت از جمله تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات خارجی بیشتر از ایالات متحده به اقتصاد کانادا ضربه می زند.

چه اتفاقی می تواند بیفتد؟

پروژه ۲۰۲۵ خواستار بازگشت یک فرمان اجرایی دوره ترامپ است که به عنوان برنامه F شناخته می شود، که ده ها هزار کارمند دولت آمریکا را به عنوان منصوبان سیاسی که می توانند به راحتی اخراج و جایگزین شوند، مجددا طبقه بندی می کند.

ترامپ این فرمان را نزدیک به پایان دوره ریاست جمهوری خود صادر کرد اما پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ نتوانست آن را اجرا کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برنامه F را پس از تصدی مسئولیت لغو کرد، اما ترامپ و پروژه ۲۰۲۵ متعهد شدند که آن را بازگردانند.

پروژه 2025 چگونه می تواند روابط کانادا و ایالات متحده در دوران ترامپ را تغییر دهد؟
پروژه ۲۰۲۵ چگونه می تواند روابط کانادا و ایالات متحده در دوران ترامپ را تغییر دهد؟

برخلاف کانادا که دارای بوروکراسی دائمی برای اداره کارهای دولتی بدون توجه به حزب حاکم است، خدمات مدنی بسیار بزرگتر آمریکا شاهد گردش منظم در سطوح بالای ادارات مختلف است.

همانطور که اکنون وجود دارد، فقط ۴۰۰۰ نفر از نیروی کار فدرال منصوبان سیاسی در نظر گرفته می شوند که معمولاً با هر دولت تغییر می کنند. اما بازگرداندن برنامه F می تواند به معنای افزایش تا ۵۰۰۰۰ نفر باشد.

این اقدام به‌عنوان وسیله‌ای برای انتقام‌جویی از کارمندان دولت و پر کردن بوروکراسی فدرال با افرادی که مایل به تغییر قوانین در تعقیب اهداف سیاسی هستند، به طور گسترده مورد انتقاد قرار می‌گیرد. بنیاد هریتیج پایگاه داده ای از کارمندان ملکی احتمالی با مدارک محافظه کارانه ایجاد کرده است که آماده پرکردن جای خالی جدول F در اولین روز دولت جدید هستند.

این افراد منصوب ممکن است به تاریخ و اهمیت روابط بین‌المللی با کشورهایی مانند کانادا توجه چندانی نداشته باشند.

آبلسون گفت می‌توانید تصور کنید که اگر افرادی با سال‌ها تخصص و دانش، و حافظه نهادی، ناگهان جای خود را به گروهی از متفکران بدهند که درک بلندمدت از تاریخ ندارند، چقدر آشفته خواهد شد.

تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که کارکنان سطوح پایین‌تر که تحت تأثیر جدول F قرار می‌گیرند، به شکل‌گیری سیم‌کشی پنهان در پشت روابط کانادا و ایالات متحده کمک می‌کنند و برای مدیریت توافق‌های دوجانبه که توسط سران دولت‌ها و اعضای کابینه انجام می‌شود، کار می‌کنند.

اگرچه ترامپ می‌گوید با پروژه ۲۰۲۵ کاری ندارد و نمی‌داند چه کسی پشت آن است، اما آبلسون خاطرنشان می‌کند که بین دولت‌های ایالات متحده و اندیشکده‌های سیاسی مانند بنیاد هریتیج یک پدیده درهای گردان وجود دارد. مقامات و کارکنانی که پس از انتخابات شغل خود را از دست می دهند، در یک اتاق فکر کار پیدا می کنند و همان نهادها افرادی را می فرستند تا برای دولت های آینده کار کنند.

پروژه 2025 چگونه می تواند روابط کانادا و ایالات متحده در دوران ترامپ را تغییر دهد؟
پروژه ۲۰۲۵ چگونه می تواند روابط کانادا و ایالات متحده در دوران ترامپ را تغییر دهد؟

اکثریت کسانی که به نوشتن و ویرایش پروژه ۲۰۲۵ کمک کردند، در دولت ترامپ خدمت کردند یا برای سمت هایی در آن نامزد شدند. برخی از معماران مانیفست گسترده نیز به شکل گیری پلت فرم جدید حزب جمهوری خواه کمک کردند.

در حدود ۱۰۰۰ صفحه پروژه ۲۰۲۵، نویسندگان توصیه می کنند که وزارت امور خارجه ایالات متحده را پر از وفاداران، از جمله مشاوران ارشد پرونده های سیاست خارجی، کند. همه سفرای ایالات متحده در سراسر جهان در آغاز دولت جدید باید استعفا دهند.

پروژه ۲۰۲۵ همچنین خواستار کوچک کردن آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) و برچیدن اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) است که آن را یکی از محرک های اصلی صنعت هشدار تغییرات آب و هوا می نامد.

آرون اتینگر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کارلتون، می‌گوید که مأموریت کلی این است که دولت بتواند با شروع یک دولت جدید، مسیر را با چابکی تغییر دهد.

او گفت که اجرای جدول F و سایر جنبه‌های پروژه ۲۰۲۵ به این معنی است که یک رئیس‌جمهور دموکرات با تفکر ایدئولوژیک می‌تواند به همان سرعت تغییراتی را در نحوه اداره دولت اعمال کند. او گفت منطق همه اینها این است که پرسنل یک سیاست هستند.

این برای کانادا بسیار دشوار خواهد بود. و کانادا واقعاً هیچ کاری نمی تواند در مورد آن انجام دهد، زیرا شما باید با همتای خود چانه بزنید و هیچ کنترلی روی طرف مقابل ندارید.

در ماه آوریل، دولت بایدن قانونی را تصویب کرد که طبقه‌بندی مجدد کارمندان دولت را بر اساس جدول F دشوارتر می‌کرد. ترامپ احتمالاً این قانون را معکوس می‌کند، اگرچه هنوز اجرای آن را چندین ماه به تعویق می‌اندازد.

کانادا از سال گذشته برای امکان تشکیل دولت دوم ترامپ آماده شده است و از رویکرد تیم کانادا برای اعزام وزرا و دیپلمات‌ها برای تعامل با شرکای آمریکایی و تقویت روابط استفاده می‌کند.

بسیاری از این گفتگوها در سطح ایالتی بوده است. نخست وزیر جاستین ترودو در هفته های اخیر با فرمانداران پنسیلوانیا و مریلند هر دو شرکای تجاری کلیدی دیدار کرده است.

اتینگر می‌گوید این تعاملات با ایالت‌ها و شرکت‌های خصوصی، استراتژی‌ای است که کانادا باید ادامه دهد و تسریع کند تا از تداوم برخی شراکت‌ها، علیرغم اقدامات انجام شده در واشنگتن تحت حاکمیت ترامپ، اطمینان حاصل کند.

علی‌رغم ادعاهای ترامپ، اتینگر می‌گوید پروژه ۲۰۲۵ باید به عنوان طرحی برای آنچه دولت دوم ترامپ انجام خواهد داد، عمل کند.

او گفت زمانی که ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف خود گفت اول آمریکا هیچ کس معنی آن را نمی دانست. و اکنون ما ۹۰۰ صفحه از معنای آن را داریم. آنها به ما می گویند که آنها چه کسانی هستند و ما باید گوش کنیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا