جدیدترین اخبارجهان

چگونه اوکراین جنگ را با حمله غافلگیرانه به جنوب روسیه تغییر داد

روسیه بیش از یک هفته پس از حمله برق آسا اوکراین در سراسر مرز در منطقه کورسک جنوبی در تلاش برای تقویت دفاع است

چگونه اوکراین جنگ را با حمله غافلگیرانه به جنوب روسیه تغییر داد

مقامات آمریکایی گفتند که روسیه هزاران نیرو را از سرزمین های اشغالی در داخل اوکراین برای مقابله با این تهدید منحرف کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مجبور شده سربازان وظیفه را بیاورد و از قول خود مبنی بر عدم استفاده از آنها در خط مقدم عقب نشینی کند.

چگونه اوکراین جنگ را با حمله غافلگیرانه به جنوب روسیه تغییر داد
چگونه اوکراین جنگ را با حمله غافلگیرانه به جنوب روسیه تغییر داد

کارشناسان گفتند که قمار جسورانه اوکراین برای شکستن مرز روسیه که به صورت کاملا محرمانه برنامه ریزی شده بود، حتی نزدیک ترین متحدان کی‌یف از جمله ایالات متحده را حیرت زده کرده و میدان بازی یک جنگ بیش از دو ساله را تغییر داده است.

اما پس از ماه‌ها عقب‌نشینی، از دست دادن زمین در نبردهای سخت در قلمرو خود، چگونه اوکراینی‌ها توانستند مسکو را غافلگیر کنند و به سرزمین روسیه نفوذ کنند؟

اول: امنیت عملیاتی عالی. هیچ چیزی در مورد عملیات به بیرون درز نکرد. بر اساس فیلم های زمینی و تصاویر ماهواره ای از پیشروی آنها، حرکات نیروها تقریباً شبیه یک تمرین یا یک تقویت دفاعی به نظر می رسید.

اوکراین نشان داده است که می تواند چنین عملیات محرمانه و مهمی را با موفقیت انجام دهد، آنها می توانند به خاک روسیه نفوذ کنند، بنابراین این دیگر خط قرمز نیست، و آنها هنوز هم بسیار متعهد هستند که برای کشورشان بجنگند، که هیچ چیزی وجود ندارد.

این نیرو تحت پوشش شاخ و برگ های ضخیم تابستانی در امتداد جاده های روستایی منطقه سومی در شمال شرق اوکراین ایجاد شد. یگان های مجرب و سخت نبرد پرورش یافتند یا از مناطق دیگر منحرف شدند. بر اساس ویدئوهای متعدد و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، یگان‌هایی مانند تیپ ۸۲ حمله هوایی، که تا همین اواخر در منطقه مجاور خارکف می‌جنگیدند، به مأموریت شکستن مرز کشیده شدند.

از جمله آماده سازی های دقیق، اطلاعات دقیق در مورد آمادگی و توانایی یگان های روسی در مرز و تعداد موانع پیش رو بود، از میدان های مین گرفته تا تله های تانک. تعداد زیادی نبود.

نیروهای اوکراینی همچنین از دانش دقیق جغرافیا برای شروع حمله استفاده کردند و از کمربندهای جنگلی برای پوشش و جاده ها برای سرعت استفاده کردند. تنها در آخرین روزهای قبل از شروع تهاجم بود که فرماندهان در جریان مأموریت قرار گرفتند.

چگونه اوکراین جنگ را با حمله غافلگیرانه به جنوب روسیه تغییر داد
چگونه اوکراین جنگ را با حمله غافلگیرانه به جنوب روسیه تغییر داد

کلید موفقیت اوکراین در این بود که آنها توانستند به راحتی و بدون هیچ مقاومتی به خاک روسیه نفوذ کنند. این یک غافلگیری کامل برای روس‌ها بود و نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه واقعاً نتوانسته‌اند هر نوع تهاجم اوکراینی به منطقه را پیش‌بینی کنند.

با ایجاد نقاط ضعف در دفاع روسیه، اولین واحدهای اوکراینی در بعد از ظهر ۶ اوت به کورسک یورش بردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنج‌شنبه گفت که نیروهای اوکراینی کنترل سودا را به دست گرفته‌اند این اولین تایید رسمی است که نیروهایی که از چهارشنبه گذشته در این شهر هستند، آن را تصرف کرده‌اند.

این شهر یک نقطه ترانزیت مهم برای تامین گاز از روسیه به اروپا از طریق اوکراین است. تصاویر ماهواره ای یک پایانه گاز را در یک نقطه مرزی نزدیک ویرانه نشان می دهد.

اوکراینی ها در مسئولیت خود در آن سوی مرز از خودروهای زرهی سریع و انعطاف پذیر ساخت غرب استفاده کرده اند Strykers و Marders. گروه‌های متحرک کوچکی از نیروهای ویژه به سرعت به ده‌ها نقطه حمله کردند، زیرا ارتش روسیه برای ارزیابی قدرت حمله تلاش می‌کرد.

کلید موفقیت آنها: پدافند هوایی و پشتیبانی توپخانه، و همچنین پارازیت برای جلوگیری از برقراری ارتباط ارتش روسیه. حفاظت حرارتی برای زره ​​بدن آنها همچنین به سربازان کمک کرد تا از پهپادهای تشخیص گرما فرار کنند.

چند ساعت پس از عبور از مرز، اوکراینی‌ها به سودا نزدیک شدند. بسیاری از ساکنان آن برای فرار از موها در حال تقلا بودند و برخی ارتش روسیه را به خاطر ترک آنها نفرین می کردند.

همزمان با آغاز عملیات، سربازان اوکراینی قبل از ناپدید شدن، ویدئویی از خود را در مقابل تابلوهای روستایی منتشر کردند که بخشی از یک کمپین موازی جنگ روانی است.

چگونه اوکراین جنگ را با حمله غافلگیرانه به جنوب روسیه تغییر داد
چگونه اوکراین جنگ را با حمله غافلگیرانه به جنوب روسیه تغییر داد

یگان های پیشرفته اوکراینی به جای مقابله رو به رو با واحدهای روسی، آنها را دور زدند و آنها را قطع کردند. فرماندهی نظامی روسیه تلاش می‌کرد تا از جایی که تهدید سرچشمه می‌گیرد، عقب نماند.

در همان زمان، اوکراینی‌ها توجه خود را به تقویت‌های روسی آموزش دادند و یک کاروان متشکل از ۱۴ خودروی نظامی روسیه را در نزدیکی Rylsk با یک حمله موشکی از بین بردند.

الکساندر سیرسکی، رئیس نیروهای مسلح اوکراین، روز پنجشنبه گفت که نیروهای اوکراینی از آغاز تهاجم غافلگیرانه ۱۱۵۰ کیلومتر مربع  قلمرو و ۸۲ شهرک را تصرف کرده اند.

بیش از یک هفته پس از آغاز تهاجم، اوکراینی‌ها همچنان در جستجوی نقاط ضعف خود بودند و تسلط خود را بر باندی از قلمرو به عمق ۳۵ کیلومتر مستحکم می‌کردند حتی به غیرنظامیان روسی کمک‌های غذایی اضطراری می‌دادند.

سیرسکی گفت که تهاجم اوکراین تا حدی یک اقدام دفاعی از خود است زیرا منطقه کورسک به دلیل موقعیت مکانی اش، بارها برای پرتاب موشک به خاک اوکراین استفاده شده است.

هدف راهبردی اوکراین منحرف کردن نیروهای روسیه از عملیات تهاجمی در منطقه دونتسک است، جایی که روس‌ها در ماه‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته‌اند این یک قصد آشکار برای کاهش فشار نظامی در اوکراین خواهد بود.

سیرسکی افزود که فعالیت اخیر اوکراین ممکن است در مورد هر نوع مذاکرات صلح در آینده، موقعیت بهتری برای مذاکره برای اوکراین فراهم کند. در واقع میخائیلو پودولیاک، دستیار زلنسکی، گفت که هدف از این حمله متقاعد کردن روسیه برای ورود به یک فرایند مذاکره عادلانه بود.

وبلاگ نویسان نظامی روسیه نسبت به عدم آمادگی و واکنش کند به تهاجم ابراز نگرانی کرده اند.

وزارت دفاع روسیه این هفته اصرار داشت که در حال دفع پیشروی‌های اوکراینی و گرفتن اسیران است، اما نیروهای کمکی روسیه در تلاش برای بازپس‌گیری زمین بودند، مانور دادند و با موشک و توپ مورد اصابت قرار گرفتند.

کان کاساپوغلو، تحلیلگر دفاعی در موسسه هادسون، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دی سی، گفت که پیش بینی نمی کند اوکراین به این زودی ها عقب نشینی کند.

حمله به اوج خود رسیده است و میدان نبرد در حال تثبیت است. با این وجود، ارتش اوکراین از قبل عمق عملیات را تضمین کرده است. اگر آنها بتوانند مواضع دفاعی قوی تعیین کنند می توانند برای مدت طولانی در داخل خاک روسیه بمانند.

کاساپوغلو افزود، در صورتی که کی‌یف بتواند قلمرو تصرف شده را حفظ کند، کورسک جواهرات اوکراین در هنگام مذاکره برای پایان درگیری خواهد بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا