جدیدترین اخبارجهان

روابط اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را منزوی‌تر خواهد کرد

اگر این جنگ عادی سازی اسرائیل و عربستان را متوقف کند، ایران برنده است

روابط اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را منزوی‌تر خواهد کرد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ماه گذشته گفت: هر روز به توافق با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شویم. 

باید زنگ خطر برای رهبر جمهوری اسلامی و مقامات برجسته آن در سپاه پاسداران تروریستی به صدا درآید. جاه‌طلبی‌های هژمونیک و برنامه‌ریزی‌های جمهوری اسلامی برای تسلط بر خاورمیانه و مقابله با تعقیب ایالات متحده در منطقه، می‌تواند توسط عربستان و اسرائیل خنثی شوند اگر نقاط مشترکی بین آنها پیدا شود.

روابط اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را منزوی‌تر خواهد کرد
روابط اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را منزوی‌تر خواهد کرد

قبل از دستیابی به فرآیند عادی‌سازی، جمهوری اسلامی باید یک جنگ را آغاز کند. همچنین، شواهد فراوانی از دخالت رژیم ایران نشان می‌دهند که آنها از زمان‌بندی معمول عبور کرده‌اند.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که جمهوری اسلامی یکی از کشورهای حامی تروریسم است و هر سال، از طریق شبکه جهانی ارزهای دیجیتال، پول نقد و موسسات خیریه، صد میلیون دلار برای حمایت از حماس ارائه می‌دهد. بدون کمک مالی رژیم ایران، حماس قادر به آغاز این جنگ نبوده است.

دولت بایدن دریافت که بهترین راه برای ایجاد ثبات در خاورمیانه ایجاد روابط دیپلماتیک بین پادشاهی عربستان سعودی و اسرائیل است.

دشمنان آمریکا، روسیه و چین، پیش از این به جمهوری اسلامی در محور مقاومت علیه آمریکا پیوسته بودند. بنابراین انتخاب منطقی برای پیشبرد منافع آمریکا، ایجاد سنگری از کشورهای متحد علیه رژیم ایران بود.جنگ عادی سازی

در صورتی که عربستان سعودی روابط خود را با اسرائیل به حالت عادی درآورد، احتمالاً سایر کشورهای عربی و مسلمان در اشکال مختلف، نزدیکی به رهبری آمریکا و ارتش قدرتمند خاورمیانه یعنی اسرائیل را پیش خواهند گرفت. این اقدام عمیقاً هدف جمهوری اسلامی برای تسلط بر منطقه را ضعیف می‌کند.

آغاز مجدد روند عادی سازی بین ریاض و بیت المقدس و ایجاد یک جبهه متحد علیه جمهوری اسلامی، هنوز یک ضرورت اولیه امنیتی آمریکاست.

در اوایل این ماه، پرزیدنت بایدن در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه اعلام کرد که عادی سازی روابط با اسرائیل هنوز نمرده چراکه این اقدام به نفع کشورهای عربی است. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و سایر کشورهای عربی می‌دانند که با عادی سازی روابط با اسرائیل، امنیت و ثبات خود را بهبود می‌بخشند.

با این حال، نباید فراموش کنیم که جمهوری اسلامی همچنان یک رقیب سرسخت برای عربستان سعودی است، با وجود نزدیک شدن اخیر آنها که توسط چین تسهیل شده است. در حال حاضر، سعودی‌ها در حاشیه قرار دارند و منتظرند تا نتیجه این جنگ را ببینند تا فرصتی برای آمریکا و اسرائیل به دست آورند.

روابط اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را منزوی‌تر خواهد کرد
روابط اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را منزوی‌تر خواهد کرد

اگر آمریکا تمایل دارد تا در نهایت عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را ترویج دهد، مقامات آمریکایی باید تلاش هماهنگی برای فراخوانی رسانه‌های بین‌المللی انجام دهند. باید پیامی به کشورهای عربی میانه رو  رسانده شود که این جنگ علیه گروه تروریستی حماس است.جنگ عادی سازی

استفاده از فلسطینیان به عنوان ابزار برای افزایش تلفات، یک اقدام ضدانسانی و ضدفلسطینی است که گروه تروریستی حماس در پیش گرفته است. آیا رهبری در کشورهای عرب وجود دارد که بتواند به طور علنی و بدون تهدید برای جان خود، این موضوع را بیان کند؟

کشورهای عربی به طور خاص به منظور از بین بردن گروه حماس، از اسرائیل حمایت می‌کنند؛ زیرا ایدئولوژی سلفی اخوان المسلمین یک تهدید واقعی برای استحکام دولت‌های آنها محسوب می‌شود.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، ملک حسین از اردن و حتی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از اسرائیل می خواهند که به حکومت حماس پایان دهد و به جمهوری اسلامی این پیام را ارسال کند که از مداخله در امور فلسطین خودداری کند.

باید بارها و بارها تکرار شود که گروه حماس مسئولیت جنایات جنگی را بر عهده دارد، به ویژه با بهره‌گیری از فلسطینیان بی گناه به عنوان سپر انسانی برای حفاظت از سایت‌هایی که از آنها علیه مناطق غیرنظامی اسرائیلی شلیک می‌شود.

روابط اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را منزوی‌تر خواهد کرد
روابط اسرائیل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را منزوی‌تر خواهد کرد

وقتی که افرادی با عدم استفاده از یونیفرم و عمدتاً در میان جمعیت غیرنظامی قرار گرفته و قانون بین‌المللی را نادیده می‌گیرند، خود را به عنوان یک تروریست تعریف می‌کنند. هیچ کس نباید بهانه یا منطقی برای انجام اعمال وحشیانه خود ارائه دهد.

دولت بایدن باید با متحدان و ظرفیت متحدان خود، از جمله امارات متحده عربی، بحرین، مصر، اردن و عربستان سعودی تعامل کند تا روابط اسرائیل با آنها برقرار شود. رسانه‌های آن کشورها به عنوان وسیله‌ای برای رهبری آنها عمل می‌کنند.

با فعال کردن حزب الله در منطقه شمالی، جمهوری اسلامی می‌تواند به یک لحظه تعیین‌کننده در تاریخ آمریکا تبدیل شود. حزب الله قادر است از سیستم دفاع موشکی چندلایه اسرائیل عبور کند و به طور دقیق به هدف‌های مختلف در سراسر اسرائیل حمله کند.

اگر ایالات متحده از ناوگان تهاجمی خود برای حمایت از اسرائیل در ویران کردن حزب الله در لبنان و سوریه استفاده کند، این پیام روشنی به سعودی‌ها، اردنی‌ها، اماراتی‌ها، مصری‌ها و دیگران خواهد بود که برقراری روابط عادی با اسرائیل، به عنوان بهترین دوست آمریکا در منطقه، موجب تقویت استراتژیک منطقه می‌شود.جنگ عادی سازی

سفر رئیس‌جمهور بایدن به اسرائیل و حمایت قدرتمند دو حزب در کنگره آمریکا نشان می‌دهد که آمریکا به عنوان یک قدرت متحد در کنار متحدانش در جهان حضور دارد.

در صورت کاهش تنش‌ها توسط جمهوری اسلامی، ممکن است متحدان آن تحت تنبیه قرار بگیرند و در نتیجه منطقه به ثبات بیشتری دست یابد. اگر این سناریو واقع شود، امنیت ملی آمریکا تقویت خواهد شد و احتمال وقوع دور دیگری از خشونت طولانی مدت در منطقه کاهش خواهد یافت. این تنها چیزی است که می‌توان در خاورمیانه برای آن امیدوار بود: اسرائیل قوی، آمریکا محترم و هر دو با منافع عربستان سعودی همخوانی دارند. 

خاورمیانه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا