جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است

جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است/ خامنه‌ای آمریکا و اروپا را مسئول بی‌ثباتی منطقه می‌داند

جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که ایالات متحده آمریکا و غرب از حمایت مالی، لجستیکی و اطلاعاتی به اسرائیل در نبرد با گروه‌های نیابتی تهران در سال گذشته کمک می‌کنند.

جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است
جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است

رژیم ایران روز چهارشنبه با لفاظی به ایالات متحده و اروپا حمله کرد، زیرا اسرائیل به دنبال تلافی علیه جمهوری اسلامی به دلیل حمله موشکی خود بود و منطقه برای احتمال رویارویی سوم بین دو دشمن سرسخت آماده می شود.

در منطقه ما ریشه مشکلاتی که منجر به درگیری ها، جنگ ها، نگرانی ها و خصومت ها و مانند آن می شود، ناشی از حضور همان مردمی است که مدعی صلح و آرامش در منطقه هستند. علی خامنه ای روز چهارشنبه در تهران گفت که آنها آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هستند.

خامنه‌ای ایالات متحده و غرب را متهم کرد که در سال گذشته در نبرد با گروه های نیابتی رژیم ایران مانند حماس در غزه، حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن از حمایت مالی، لجستیکی و اطلاعاتی به اسرائیل کمک می کنند.

خامنه‌ای تنها یک روز پس از حمله رژیم ایران به اسرائیل با بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک که بسیاری از آنها توسط نیروهای ترکیبی ارتش های آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و اردن در آسمان منهدم شد، صحبت کرد. این همان ائتلافی بود که در اولین حمله مستقیم رژیم ایران در آوریل از اسرائیل محافظت کرد.

اسرائیلی ها در حالی وارد سال جدید چهارشنبه شدند که به نظر می رسید دولت یهود و رژیم ایران برای یک رویارویی دیگر آماده شده بودند و ارتش اسرائیل به حملات خود به اهداف حزب الله در لبنان ادامه می داد.

اخبار KAN گزارش داد که کابینه امنیتی اسرائیل در مورد یک واکنش سخت تصمیم گرفته است، اما برنامه های خود را نهایی نکرده است، که در آن این گمانه زنی وجود دارد که اسرائیل می تواند تاسیسات هسته ای یا میادین نفتی ایران را هدف قرار دهد.

جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است
جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است

جمهوری اسلامی متعهد شده است که به هرگونه اقدام تلافی جویانه از سوی اسرائیل یا ایالات متحده پاسخ دهد و مقامات آمریکایی خود به تهران هشدار داده اند که آنچه که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آن را گسترش شدید درگیری خوانده است، عواقبی خواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر یهودی، پیش از آغاز سال نو میلادی گفت ما در تب و تاب جنگ طاقت فرسایی علیه محور شرارت رژیم ایران هستیم که هدف آن نابودی ماست. این اتفاق نخواهد افتاد، زیرا ما باید در کنار هم باشیم و با به یاری خدا با هم پیروز بیرون می آییم.

آیا اسرائیل به این حمله پاسخ خواهد داد؟

به گفته یکی از افراد آشنا در واشنگتن، مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی گفته‌اند که هنوز در حال نهایی کردن اهداف، زمان‌بندی و روش‌های پاسخ به حمله موشکی جمهوری اسلامی هستند.

با توجه به موفقیتش در خنثی کردن حمله رژیم ایران، اسرائیل ممکن است احساس کند مجبور نیست فوراً حمله کند. این منبع آمریکایی گفت، اما بعید به نظر می رسد که به دلیل نگرانی، برای مدت طولانی منتظر بمانیم که یک اقدام تلافی جویانه در صورت تاخیر، کارایی خود را به عنوان یک عامل بازدارنده از دست می دهد.

این منبع گفت، برخلاف پیامدهای حمله ماه آوریل رژیم ایران، ایالات متحده اسرائیل را تحت فشار قرار نمی دهد تا از اقدام تلافی جویانه خودداری کند، اما از اسرائیل می خواهد که ابتدا پیامدهای احتمالی را به دقت بررسی کند.

جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است
جمهوری اسلامی منتظر واکنش تلافی جویانه اسرائیل است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از حمله تلافی جویانه اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت نمی کند، اما تلاش کرده است تا یک اجماع بین المللی گسترده برای پاسخ به حمله موشکی جمهوری اسلامی به کشور یهودی در روز سه شنبه ایجاد کند.

بایدن قبل از سوار شدن به ایر فورس وان به خبرنگاران گفت ما با اسرائیلی‌ها در مورد آنچه که قرار است انجام دهند بحث خواهیم کرد، اما هر هفت نفر (کشورهای G7) موافق هستیم که آنها حق پاسخ دادن دارند، اما باید به طور متناسب پاسخ دهند. او گفت که به زودی با نتانیاهو صحبت خواهد کرد اما جدول زمانی این تماس را اعلام نکرد.

جمهوری اسلامی بسیار دور از انتظار است. وی تاکید کرد قرار است تحریم هایی علیه رژیم ایران اعمال شود.

اما در پاسخ به این سوال که آیا از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند، بایدن گفت نه.

پیش از این بایدن به گفتگو با کشورهای گروه G7 درباره بحران اسرائیل و رژیم ایران پیوست، زیرا جنگ نیابتی بین این دو دشمن سرسخت تهدید به سرایت به یک جنگ بزرگتر و درگیری منطقه ای شده بود. 

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران در ایر فورس وان گفت آنها درباره حمله غیرقابل قبول رژیم ایران علیه اسرائیل و نیاز به پاسخی هماهنگ، از جمله تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی، بحث کردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا