جدیدترین اخبارجهان

مراسم تشییع جنازه رئیسی در ایران آغاز شد

مراسم خاکسپاری رئیسی قرار است روز پنجشنبه در شهر زادگاهش مشهد انجام شود

مراسم تشییع جنازه رئیسی در ایران آغاز شد

راهپیمایی در شهر تبریز اولین مراسم پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هلیکوپتر بود. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام کردند.

مراسم تشییع جنازه رئیسی در ایران آغاز شد
مراسم تشییع جنازه رئیسی در ایران آغاز شد

مراسم تشییع جنازه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در حالی در ایران برگزار شد که بازرسان به بررسی سقوط هلیکوپتری که منجر به کشته شدن آنها شد، پرداخته‌اند.

روز یکشنبه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی برای رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی ۶۳ ساله و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان ۶۰ ساله که بر اثر سقوط بالگردشان در منطقه‌ای کوهستانی در نزدیکی شهر جلفا جان باختند، پنج روز عزای عمومی اعلام کرد. 

رسانه های خبری دولتی اعلام کردند که این سقوط به دلیل نقص فنی بوده است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کردند که تحقیقات را آغاز کرده و تیمی را به محل اعزام کرده است.

ویدئوهای منتشر شده توسط خبرگزاری های جمهوری اسلامی جمعیتی را نشان می دهد که صبح روز سه شنبه در زیر آسمان خاکستری در شمال غرب تبریز در خیابان پشت موانع صف کشیده اند و منتظر موکب های حامل تابوت های پرچم دار رئیسی، امیرعبداللهیان و شش کشته دیگر بودند.

عده ای مزدور عکس رئیسی را در دست داشتند. خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم گزارش داد که وزیر کشور و سرپرست رئیس جمهور در میان جمعیت دیده شده اند.

مراسم تشییع جنازه رئیسی در ایران آغاز شد
مراسم تشییع جنازه رئیسی در ایران آغاز شد

مراسم تشییع جنازه در تبریز نزدیکترین شهر بزرگ به محل سقوط هلیکوپتر، اولین مراسم از سلسله رویدادهای رسمی بود.

در حالی که کامیون حامل اجساد رئیسی و سایرین در تبریز پیچید، مزدوران عزادار به جلو رانده شدند و سعی کردند تابوت ها را لمس کنند. فیلم‌ها نشان می‌دهد که چند نفر در میان جمعیت گریه می‌کنند.

اما در حالی که ایرانیان اندکی برای رئیسی سوگوار بودند، بسیاری دیگر از دست دادن مردی را که به نظر آنها یک شخصیت کلیدی در یک رژیم فاسد بود که بر اعدام مخالفان نظارت می کرد، برای سرکوب و کشتن معترضان از خشونت استفاده می کرد و روزنامه نگاران و فعالان را دستگیر می کرد، استقبال کردند.

پس از وقایع تبریز، اجساد را به فرودگاه آوردند و در آنجا یک گروه موسیقی نظامی نواختند و تابوت ها را یکی یکی به سمت هواپیمایی بردند که آنها را به تهران، پایتخت رساند. یک ویدئو نشان می دهد که صفی از مقامات بلندپایه در کنار فرش قرمز در فرودگاه از آنها استقبال کردند.

مراسم تشییع جنازه رئیسی در ایران آغاز شد
مراسم تشییع جنازه رئیسی در ایران آغاز شد

مقامات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه را تعطیل رسمی اعلام کرده اند و قرار است نماز میت و تشییع جنازه در تهران برگزار شود. به گزارش رسانه های خبری دولتی، این رویدادها شامل مراسمی با حضور مقامات خارجی خواهد بود.

ترکیه گفت که هیئتی متشکل از معاون رئیس جمهور، جودت یلماز و وزیر امور خارجه را اعزام خواهد کرد. هنوز مشخص نبود که کدام رهبران جهان در آن شرکت خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، دیمیتری اس. پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو هیأتی اعزام نخواهد کرد.

رهبران رژیم برای ایجاد حس آرامش پس از سقوط حرکت کرده اند و به مردم اطمینان می دهند که دولت به کار خود ادامه خواهد داد. رئیس جمهور موقت محمد مخبر و وزیر امور خارجه موقت علی باقری کنی به سرعت معرفی شدند. تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید ۲۸ ژوئن تعیین شده است.

اما نگرانی در مورد آنچه در آینده برای کشوری که از بحرانی به بحران دیگر دست و پنجه نرم می کند، وجود دارد. این سقوط در یک لحظه به خصوص برای ایران، در شرایط بحران اقتصادی، نارضایتی گسترده عمومی و درگیری های ژئوپلیتیکی رخ داده که ماه گذشته اسرائیل و جمهوری اسلامی را به تبادل حملات مستقیم نادر سوق داده بود.

تحلیلگران در ایران گفتند که ثبات و بقای جمهوری اسلامی در خطر نیست، اما بسیاری نگران بودند که چه کسی ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد و چه کسی دولت بعدی را تشکیل دهد.

درگذشت وزیر امور خارجه، امیرعبداللهیان، همچنین موج دیپلماسی اخیر جمهوری اسلامی با کشورهای عربی منطقه برای ایجاد روابط نزدیکتر، مدیریت درگیری گسترده تر با اسرائیل و انجام مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده را مختل می کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه تاکید کرد که کار این کشور بدون وقفه ادامه دارد.

در این بیانیه آمده است که باقری با همتایان اردنی و ترکیه ای خود تلفنی گفتگو کرده است. به گزارش رسانه های دولتی این گفتگوها شامل تسلیت درگذشت رئیسی و بحث در مورد لزوم پایان دادن به جنگ در غزه بود.

اما برخی از ساکنان غزه گفتند که در مورد اینکه آیا رژِم ایران واقعاً متعهد به کمک به برقراری آتش بس است یا خیر، تردید دارند.

فارس محمود النجار، آهنگر ۳۶ ساله در شهر خان یونس در جنوب غزه گفت از دیدگاه فلسطینی ها، جمهوری اسلامی فقط از آرمان فلسطین و استفاده از آرمان ما بهره می برد. این فقط در فروش کلمات به ما و سایر مخاطبان خوب است، اما بسیاری از مردم دیگر آن را نمی‌خرند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا