جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی ارتش های نیابتی جهادی را برای گسترش در برابر دفاع هوایی اسرائیل می‌سازد

شبه نظامیان شیعه در سوریه و عراق با پهپادهای دوربرد ایلات را در معرض هدف خود دارند

جمهوری اسلامی ارتش های نیابتی جهادی را برای گسترش در برابر دفاع هوایی اسرائیل می سازد

شبه نظامیان تروریست شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه و عراق به طور مداوم و منظم در دریای سرخ از هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد برای هدف قرار دادن شهر ایلات اسرائیل استفاده می کنند.

جمهوری اسلامی ارتش های نیابتی جهادی را برای گسترش در برابر دفاع هوایی اسرائیل می سازد
جمهوری اسلامی ارتش های نیابتی جهادی را برای گسترش در برابر دفاع هوایی اسرائیل می سازد

این پهپادها که از پایگاه‌هایی در مناطقی که جمهوری اسلامی در آنجا مستقر شده پرتاب می‌شوند، تهدیدی دائمی برای امنیت اسرائیل هستند و برای خنثی کردن آنها به اقداماتی بیش از دفاعی نیاز دارند.

روز شنبه دو پهپاد از خاک سوریه به منطقه شمال ایلات نزدیک شدند. به گفته ارتش، نیروهای دفاعی اسرائیل پهپادها را قبل از اینکه بتوانند آسیبی وارد کنند، رهگیری کردند.

در تلافی، ارتش اسرائیل شب یکشنبه حملاتی را علیه مرکز فرماندهی ارتش سوریه و سایت‌های زیرساختی از جمله اهداف مورد استفاده یگان دفاع هوایی ارتش سوریه انجام داد.

این احتمال وجود دارد که سایت‌هایی که اسرائیل در سوریه هدف قرار داده است، توسط حزب‌الله نیز استفاده شده باشد که سال‌ها در مواضع ارتش سوریه در نزدیکی اسرائیل مستقر شده است.

سیاست اسرائیل در پاسخگویی به رژیم سوریه در قبال تمامی حملات تروریستی ناشی از خاکش منطقی است اما عملاً توانایی های تهدیدآمیز را از بین نخواهد برد. فقط حملات اسرائیل به خود نهادهای تروریستی شیعه در سوریه و عراق این کار را انجام می دهد.

جمهوری اسلامی از آغاز جنگ کنونی، شبه‌نظامیان خود را در سوریه و عراق علیه اسرائیل و همچنین حوثی‌ها در یمن را به عنوان بخشی از یک حمله چندجانبه فعال کرده است.

جمهوری اسلامی ارتش های نیابتی جهادی را برای گسترش در برابر دفاع هوایی اسرائیل می سازد
جمهوری اسلامی ارتش های نیابتی جهادی را برای گسترش در برابر دفاع هوایی اسرائیل می سازد

در ۳۱ مارس، یک پهپاد پرتاب شده از عراق از طریق اردن وارد حریم هوایی اسرائیل شد و به ساختمان پایگاه نیروی دریایی در ایلات آسیب جزئی وارد کرد. مقاومت اسلامی در عراق مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و آن را حمله به یک هدف حیاتی در اسرائیل توصیف کرد.

استفاده از پهپاد توسط شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای بهره برداری از تکنیک های جنگ نامتقارن و مشغول نگه داشتن پدافند هوایی اسرائیل است. همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که ارتش تروریستی منطقه‌ای جمهوری اسلامی، حزب‌الله، پهپاد، موشک و موشک‌های ضدتانک را بر شمال اسرائیل می‌باراند و در پاسخ، آتش اسرائیل را جذب می‌کند.

پهپادها ابزاری کم هزینه و با ضربه بالا برای حمله به اهداف در داخل اسرائیل به نیابت های جمهوری اسلامی ارائه می کنند. آن‌ها اغلب در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند تا تلاش کنند و از شناسایی توسط سیستم‌های راداری فرار کنند و مسافت‌های طولانی را طی کنند، همانطور که در حمله سپتامبر ۲۰۱۹ به دو تأسیسات نفتی مهم عربستان سعودی رخ داد. این حمله شامل پهپادهایی بود که بر اساس ارزیابی های آمریکایی از ایران شلیک می کردند و مسیرهای طولانی و غیرمستقیم را به سمت اهداف خود در عربستان سعودی طی می کردند.

حوثی‌ها بعداً مسئولیت آن حملات را برعهده گرفتند و احتمالاً سعی می‌کنند تصمیم جمهوری اسلامی برای پرتاب پهپادها را پنهان کنند.

آخرین حملات هواپیماهای بدون سرنشین از سوریه و عراق نشان دهنده تلاش هماهنگ جمهوری اسلامی برای ایجاد یک تهدید چندجانبه علیه اسرائیل است، تهدیدی که بدون پاسخ تهاجمی مستقیم، صرف نظر از ماهیت همدستی رژیم سوریه، چه فعال یا منفعل، تنها رشد خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ارتش های نیابتی جهادی را برای گسترش در برابر دفاع هوایی اسرائیل می سازد
جمهوری اسلامی ارتش های نیابتی جهادی را برای گسترش در برابر دفاع هوایی اسرائیل می سازد

شبه نظامیان تروریست جمهوری اسلامی، مجهز به فناوری پیشرفته پهپادهای ارائه شده توسط صنایع دفاعی رژیم، نه تنها برای اسرائیل بلکه برای کشورهای عربی سنی نیز از جمله اردن و امارات متحده عربی تهدیدی مستقیم هستند.

رهگیری پهپادهای ارتش اسرائیل در نزدیکی ایلات، کارایی سامانه‌های دفاع هوایی چندلایه پیشرو در جهان را نشان می‌دهد که شامل سامانه‌های گنبد آهنین، دیوید اسلینگ و پیکان می‌شود. اسرائیل ممکن است برای کمک به مقابله با انبوه پهپادهای بزرگ‌تر، که به نظر می‌رسد فقط موضوع زمان باشد، از قابلیت‌های جدیدی مانند توپ‌های هدایت‌شونده راداری نیز استفاده کند. توپ های لیزری جدید پرتو آهن اسرائیل می توانند لایه ای ارزشمند و ارزان از دفاع محلی را فراهم کنند.

اما اسرائیل نمی تواند نیاز به تهاجم مداوم را نادیده بگیرد. در سوریه، جمهوری اسلامی هزاران تروریست شیعه را حفظ می کند، زیرا تلاش می کند ارتش جدیدی مانند شبه نظامیان شیعه افغان تیپ فاطمیون و شبه نظامیان شیعه پاکستانی تیپ زینبیون در آنجا ایجاد کند. این نیروها مستقیماً توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجهیز، آموزش داده و فعال می شوند.

در همین حال، این نیروی هوافضای خود سپاه است که هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را مستقیماً از خاک ایران شلیک می‌کند، از جمله به سمت اسرائیل در ۱۴ آوریل امسال و در جریان حمله سال ۲۰۱۹ به عربستان سعودی.

مقاومت اسلامی در عراق که گفته بود پشت حمله ۳۱ مارس ایلات بوده است، یک سازمان چتر متشکل از چندین شبه نظامی شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله کتائب حزب الله، حرکات حزب الله النجبه و کتائب سید النجابه است. این گروه ها هم در عراق و هم در سوریه تحت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می کنند.

افزایش این شبه نظامیان در سال های اخیر شتاب گرفته است، حتی با وجود گزارش هایی در مورد حملات هوایی گاه به گاه علیه آنها.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا