جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی خواستار خروج آمریکا و اسرائیل از سوریه به عنوان جنگ بزرگتر شد

این بیانیه روز سه‌شنبه در شورای امنیت توسط امیر سعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی خوانده شد

جمهوری اسلامی خواستار خروج آمریکا و اسرائیل از سوریه به عنوان جنگ بزرگتر شد

بلندپایه ترین دیپلمات جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد درخواست جدیدی برای خروج کامل نیروهای آمریکایی و اسرائیلی از سوریه خواند. زیرا درگیری ها در چندین جبهه در سراسر خاورمیانه ادامه دارد و زمینه را برای یک جنگ منطقه ای بالقوه گسترده تر فراهم می کند.

جمهوری اسلامی خواستار خروج آمریکا و اسرائیل از سوریه به عنوان جنگ بزرگتر شد
جمهوری اسلامی خواستار خروج آمریکا و اسرائیل از سوریه به عنوان جنگ بزرگتر شد

ایروانی با بیان اینکه مردم سوریه همچنان از بحران‌های انسانی، تجاوز، اشغال خارجی و تروریسم رنج می‌برند، خاطرنشان کرد با اشغال غیرقانونی، تحریم‌های غیرانسانی، سیاسی کردن بازگشت آوارگان و ممانعت از حمایت بین‌المللی از بازسازی سوریه، برخی از کشورهای غربی دچار مشکل شده‌اند. مسئول طولانی شدن درگیری هستند، زیرا آنها تلاش می کنند اراده خود را بر مردم سوریه تحمیل کنند.

ایروانی به ایالات متحده اشاره کرد که روابط خود را با دولت سوریه تحت حمایت جمهوری اسلامی و روسیه قطع کرده است و در عوض عمدتاً از یک شبه نظامی تحت رهبری کردها موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) حمایت می کند که کنترل بسیاری از شمال شرق کشور را در دست دارد.

ایروانی گفت هرگونه برنامه جدایی طلبانه و ابتکارات خودگردانی نامشروع باید رد شود و تمامی نیروهای خارجی که حضور آنها در خاک سوریه توسط دولت سوریه غیرقانونی است، باید از سوریه خارج شوند. خروج نیروهای آمریکایی از سوریه برای صلح و ثبات سوریه ضروری است.

او همچنین اسرائیل را به دلیل تجاوزات مستمرش به حاکمیت سوریه، هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی و همچنین اشغال غیرقانونی بلندی‌های جولان در جنوب غربی که در جریان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ تصرف و بعداً بدون شناسایی بین‌المللی ضمیمه شد، خواند.

جمهوری اسلامی خواستار خروج آمریکا و اسرائیل از سوریه به عنوان جنگ بزرگتر شد
جمهوری اسلامی خواستار خروج آمریکا و اسرائیل از سوریه به عنوان جنگ بزرگتر شد

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در حملات هوایی سال‌ها در سوریه، مواضع مشکوک مرتبط با جمهوری اسلامی و جناح‌های ائتلاف محور مقاومت آن، از جمله جنبش حزب الله لبنان را هدف قرار داده‌اند.

در همین حال، ارتش اسرائیل و حزب‌الله درگیر گسترش درگیری‌ها در امتداد مرز اسرائیل و لبنان شده‌اند که نگرانی‌ها را نسبت به تشدید احتمالی در مقیاس کامل ایجاد کرده است.

این نگرانی‌ها روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل توسط قصی الدهاک نماینده دائم سوریه تکرار شد. وی آمریکا و متحدانش را به دنبال کردن سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه به‌ویژه از طریق تلاش‌هایشان برای تضعیف دولت سوریه و حمایت آنها از اسرائیل در جنگ جاری در غزه متهم کرد.

با این حال، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و دولت او را به ممانعت و ظلم در ممانعت از دسترسی تیم‌های بشردوستانه سازمان ملل به اردوگاه‌های پناهندگان در منطقه التنف در جنوب غربی این کشور و تهدید متهم کرد. برای بستن دسترسی به شمال غرب تحت کنترل شورشیان. او همچنین تهدید گسترش درگیری گسترده‌تر ناشی از جنگ داخلی حل‌نشده در سوریه را تأیید کرد.

توماس گرینفیلد گفت سال‌ها می‌دانستیم که عدم پیشرفت به سوی راه‌حل در سوریه خطرات درگیری در منطقه را تشدید می‌کند. اکنون، این خطر به واقعیت تبدیل شده است. اما او تا حد زیادی تهران و دمشق را برای کمک به حرکت شبه نظامیان متحد در سراسر کشور مقصر دانست.

جمهوری اسلامی خواستار خروج آمریکا و اسرائیل از سوریه به عنوان جنگ بزرگتر شد
جمهوری اسلامی خواستار خروج آمریکا و اسرائیل از سوریه به عنوان جنگ بزرگتر شد

توماس گرینفیلد گفت جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی و شرکای آن به طور فزاینده‌ای از خاک سوریه برای تهدید اسرائیل و حمل و نقل سلاح‌های خطرناک استفاده می‌کنند. صرف نظر از صحبت‌هایی که رژیم اسد در این اتاق مستقر می‌کند، خود سوری‌ها می‌دانند که نیابت‌ها و شرکای شبه‌نظامی جمهوری اسلامی فقط به دنبال این هستند که برنامه بی‌ثبات‌کننده خود را پیش ببرند و نه برای کمک به مردم سوریه.

وی افزود در این لحظه خطرناک، مهم این است که ما برای کاهش درگیری ها و جلوگیری از گسترش آن در سوریه و کشورهای همسایه تلاش کنیم همه تلاش کنیم.

ایروانی در بیانیه خود بر پایبندی جمهوری اسلامی به یک راه حل سیاسی در سوریه تاکید کرد اما گفت که چنین اقداماتی باید از طریق یک فرآیند تحت رهبری سوریه و با تسهیل سازمان ملل و بدون هیچ گونه مداخله یا فشار خارجی یا تعیین مهلت مصنوعی برای پایان دادن به کار خود دنبال شود. 

جمهوری اسلامی با روسیه، حامی اسد و همچنین ترکیه که از نیروهای شورشی در شمال غرب حمایت می کند، از طریق یک روند صلح سه جانبه موسوم به فرمت آستانه، همکاری کرده است. اگرچه آنکارا متحد واشنگتن در ناتو است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عمیقا از حمایت ایالات متحده از نیروهای دموکراتیک سوریه انتقاد کرده و این گروه را شاخه ای از حزب ممنوعه کارگران کردستان (PKK) می داند.

روسیه نیز به نوبه خود، بار دیگر خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و انتقاد از اسرائیل شده است زیرا درگیری های ژئوپلیتیک جهانی هم به دلیل جنگ اسرائیل و حماس در غزه و هم جنگ بین روسیه و اوکراین که هنوز ادامه دارد، تشدید شده است.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه گفت وضعیت در منطقه در بحبوحه فعالیت‌های نظامی مستمر در منطقه مناقشه اسرائیل و فلسطین و خطر زیاد درگیر شدن کشورهای همسایه به شدت متلاطم است.

در همین حال، دلایل نگرانی در مورد وضعیت انسانی در سوریه تنها در حال افزایش است. او افزود اینها در درجه اول مربوط به اقدامات مخرب اسرائیل است که به حملات تصادفی به تأسیسات زیرساختی سوریه و همچنین درگیری های پراکنده بین گروه های مسلح و نیروهای آمریکایی ادامه دارد.

با وجود اختلافات در داخل سوریه و گسترش آن در سراسر منطقه، نجات روچدی، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در همان جلسه اظهار داشت که بسیاری از مردم سوریه به دلیل وضعیت امنیتی که همچنان متشنج و خشونت آمیز است، در فضای ترس به سر می برند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا