جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی ممکن است در حال حدس دوم حمله اسرائیل باشد

مقامات آمریکایی میگویند که جمهوری اسلامی ممکن است در مورد حمله چند جانبه به اسرائیل تجدید نظر کند

جمهوری اسلامی ممکن است در حال حدس دوم حمله اسرائیل باشد

دولت بایدن در روزهای اخیر از طریق کانال‌های دیپلماتیک کار کرده و متحدان خاورمیانه‌ای خود را برای لابی کردن تهران برای بازنگری در پیشبرد حمله نظامی به اسرائیل وارد کرده است. دو مقام ارشد آمریکایی گفتند، آنها به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که یک حمله گسترده تنها باعث گسترش درگیری ها و خطر رویارویی مستقیم بین دو کشور می‌شود.

جمهوری اسلامی ممکن است در حال حدس دوم حمله اسرائیل باشد
جمهوری اسلامی ممکن است در حال حدس دوم حمله اسرائیل باشد

دولت بایدن همچنین از تهران خواسته است که در واکنش خود به ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس تجدید نظر کند و اکنون تهران به طور فزاینده ای با تفکر واشنگتن همراه است،

مقامات آمریکایی از طریق واسطه‌های مختلف به تهران پیام داده‌اند که اگر انفجاری که منجر به کشته شدن هنیه شد، ناشی از عملیات مخفی اسرائیل بود و هیچ شهروند ایرانی را نکشته است، جمهوری اسلامی باید طرح خود برای حمله نظامی به اسرائیل را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

این مقامات گفتند که آنها نوعی واکنش جمهوری اسلامی به ترور هنیه را پیش‌بینی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد تهران مجدداً تنظیم شده است و ایالات متحده انتظار حمله فوری به اسرائیل را ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی هنگامی که چهارشنبه از طرف خبرنگاران پرسیده شد که آیا ایالات متحده معتقد است رژیم ایران نظر خود را تغییر داده است، گفت که او در مورد ارزیابی‌های اطلاعاتی خاص صحبت نخواهد کرد اما دولت بایدن نمی‌خواهد شاهد گسترش درگیری باشد.

جمهوری اسلامی ممکن است در حال حدس دوم حمله اسرائیل باشد
جمهوری اسلامی ممکن است در حال حدس دوم حمله اسرائیل باشد

او گفت ما برای دفاع از اسرائیل و دفاع از خود در حد مناسب آماده خواهیم بود.

واشنگتن هفته گذشته نشانه هایی مبنی بر اینکه تهران به طور بالقوه تلاش خواهد کرد تا آخر هفته به اسرائیل حمله کند، دریافت کرد. در پیش بینی، ایالات متحده جت های جنگنده و کشتی ها را به منطقه فرستاد که مقامات آن را نمایشی از بازدارندگی توصیف کردند.

در همین حال، مقامات آمریکایی همچنان در تلاش برای میانجیگری برای توافق آتش بس بین اسرائیل و حماس هستند. ماه گذشته، مقامات به خبرنگاران گفتند که احساس می‌کنند نزدیک‌ترین فاصله‌شان به نهایی کردن این پیمان است.

اما مذاکرات در هفته‌های اخیر در پی سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر به واشنگتن و سخنرانی او در ۲۴ ژوئیه در کنگره، و همچنین حملات تلافی‌جویانه بین اسرائیل و حزب‌الله کند شده است.

نمایندگان ایالات متحده، از جمله بیل برنز، مدیر سیا، و مقامات اسرائیل، قطر و مصر هفته گذشته با یکدیگر دیدار کردند تا اختلافات برجسته بین اسرائیل و حماس را حل کنند. در حالی که هیچ تصمیمی نهایی نشده است، مقامات آمریکایی اکنون می گویند که بر این باورند که نتانیاهو برای پیشبرد مذاکرات انگیزه دارد تغییری که به گفته آنها در نتیجه فشار مستقیم نهادهای امنیتی اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه ایجاد شده است. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا