ایرانجدیدترین اخبار

سرهنگ حسن صیاد خدایی در مقابل خانه اش در خیابان مجاهدین اسلام ترور شد

سرهنگ سپاه پاسداران ایران به ضرب گلوله در تهران کشته شد

سرهنگ حسن صیاد خدایی در مقابل خانه اش در خیابان مجاهدین اسلام ترور شد

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران ایران روز یکشنبه توسط افراد ناشناس مسلح موتورسوار در مقابل خانه خود در تهران کشته شد.

سرهنگ حسن صیاد خدایی در مقابل خانه اش در خیابان مجاهدین اسلام ترور شد
سرهنگ حسن صیاد خدایی در مقابل خانه اش در خیابان مجاهدین اسلام ترور شد

اگرچه سپاه جزییات کمی در مورد حمله‌ای که در روز روشن در قلب پایتخت ایران رخ داد، ارائه کرد اما «استکبار جهانی» را [که معمولاً یک کد رمزی برای اشاره به ایالات متحده آمریکا و اسرائیل است] مقصر این قتل دانست.

اتهام سپاه به «استکبار جهانی» و همچنین سبک قتل گستاخانه احتمال ارتباط این حادثه با سایر قتل‌های موتورسیکلتی در ایران از جمله هدف قرار دادن دانشمندان هسته‌ای کشور که قبلاً به اسرائیل نسبت داده شده بود را افزایش داد. هنوز هیچ سازمان یا نهادی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

رسانه‌های دولتی گفتند که دو مهاجم سرهنگ حسن صیاد خدایی را که در خیابان بسیار امن مجلس ایران سوار خودرو [غیر زرهی] پراید خود بود،با شلیک پنج گلوله کشتند.

گزارش‌ها سرهنگ حسن صیاد خدایی را تنها به‌عنوان «مدافع حرم» معرفی می‌کنند که اصطلاحی است برای اشاره به نیروهای ایرانی که علیه گروه افراطی «دولت اسلامی» در سوریه و عراق می جنگند و عضو نیروی نخبه قدس سپاه پاسداران هستند که مسئول و ناظر عملیات‌ برون مرزی سپاه است.

اطلاعات اندکی در مورد سرهنگ حسن صیاد خدایی در دسترس عموم قرار داشت، زیرا افسران سپاه قدس معمولاً شخصیت‌های پنهانی هستند که مأموریت‌های نظامی مخفیانه را انجام می‌دهند و از حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی لبنان و دیگر شبه‌نظامیان در سوریه، عراق و نقاط دیگر حمایت می‌کنند.

دادستان تهران چند ساعت پس از قتل برای بررسی و تحقیق در محل جنایت حاضر شد و از پلیس خواست تا عاملان این جنایت را فورا دستگیر کنند. سرعت تحقیقات حاکی از برجسته بودن جایگاه خدایی در ساختار غیرشفاف عملیات برون مرزی سپاه قدس است.

عملیات برون مرزی سپاه قدس بارها در سوریه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته است. در ماه مارس حمله اسرائیل به نزدیکی دمشق پایتخت سوریه باعث کشته شدن دو تن از نیروهای سپاه قدس شد و ایران را بر آن داشت تا با شلیک یک رگبار موشکی به سمت شمال عراق پاسخ متقابلی بدهد.

تلویزیون دولتی بدون ارائه جزئیات بیشتر یا ارائه انگیزه قتل گزارش داد که نیروهای امنیتی مهاجمان مظنون را تعقیب می کنند.

تقریباً در همان زمان، رسانه‌های دولتی گفتند که نیروهای امنیتی سپاه پاسداران، اعضای یک شبکه اطلاعاتی اسرائیلی را که در کشور فعالیت می‌کردند، کشف و دستگیر کرده‌اند، اگرچه در مورد اینکه آیا آنها با قتل خدایی ارتباطی داشتند یا خیر هیچ توضیحی ندادند.

نیروی قدس سپاه پاسداران  عملیات برون مرزی سپاه   نیروی قدس سپاه پاسداران  عملیات برون مرزی سپاه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا