جدیدترین اخبارجهان

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در حلقه آتش در مرزهای اسرائیل تجمع کردند

با گسترش عملیات نظامی اسرائیل، محور جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در خطر هستند

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در حلقه آتش در مرزهای اسرائیل تجمع کردند

برای بیش از چهار دهه، رژیم ایران به دقت حلقه آتش را در اطراف اسرائیل ایجاد کرده و از گروه‌های تروریستی مختلف برای گسترش نفوذ خود در سراسر خاورمیانه استفاده می‌کند. با این حال، اقدامات نظامی اخیر اسرائیل شروع به گشودن این شبکه پیچیده کرده که نشان دهنده یک نقطه عطف بالقوه در درگیری جاری است.

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در حلقه آتش در مرزهای اسرائیل تجمع کردند
نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در حلقه آتش در مرزهای اسرائیل تجمع کردند

آمنون سوفرین، رئیس سابق اداره اطلاعات موساد، گفت در مرکز تهران، یک ساعت بزرگ وجود دارد که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و نشان می دهد که چقدر زمان برای اسرائیل باقی مانده و نشان می دهد که تا سال ۲۰۴۰ آنها برای این لحظه خود را آماده کرده‌اند.

سوفرین افزود با این حال، ما در حال حاضر در داخل لبنان هستیم و هیچ شبه نظامی طرفدار رژیم ایران هنوز کمکی نکرده است. رژیم ایران حداقل هنوز به دیگر نیروهای نیابتی خود در منطقه دستور نمی دهد تا به جنگ زمینی بپیوندند.

در حالی که دیگر نیروهای نیابتی تهران هنوز مستقیماً در نبردهای زمینی شرکت نکرده اند، آنها حمایت خود را به روش های دیگر نشان داده اند. اوایل ماه جاری، پهپادهای مملو از مواد منفجره توسط شبه‌نظامیان طرفدار رژیم ایران از عراق علیه یک پایگاه نظامی اسرائیل در بلندی‌های جولان پرتاب شدند که در نتیجه آن دو سرباز اسرائیلی کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند.

این اولین بار نیست که این گروه های شبه نظامی طرفدار رژیم ایران در عراق مسئولیت حملات به اسرائیل را بر عهده می گیرند. در ماه آوریل، یک هواپیمای بدون سرنشین که از عراق پرتاب شد، از طریق اردن به خاک اسرائیل نفوذ کرد و بدون رهگیری بر روی سازه ای در پایگاه ارتش اسرائیل در ایلات منفجر شد. سوفرین گفت این یک مانور پیچیده بود که آن را از طریق اردن به ایلات فرستاد و توانایی های بالای آنها را نشان داد.

در عراق، نیروهای حشد الشعبی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ شبه نظامی شیعه هستند که در پاسخ به داعش ظاهر شدند. این گروه‌ها به‌عنوان چکمه‌های جمهوری اسلامی در میدان عمل کرده‌اند و جای پای آن را هم در عراق و هم در سوریه تقویت کرده‌اند.

پروفسور یوزی ربیع، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه موشه دایان در دانشگاه تل آویو، توضیح می دهد کسانی که از شکست داعش منتفع می شوند، شبه نظامیان طرفدار رژیم ایران هستند. شبه نظامیان عراقی حدود ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ نفر هستند که آنها را به نیرویی مهیب تبدیل می کند. این گروه توسط رژیم شیعه در عراق حمایت می شود و در تار و پود این کشور تنیده شده است، و دارای قابلیت های نظامی است که فراتر از شبه نظامیان صرف است، آنها فراتر از یک جناح هستند.

ربیع به توسعه دیگری اشاره کرد. روند نزدیکی بین حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان در عراق وجود دارد؛ حوثی‌ها یک دفتر ارتباطی در بغداد افتتاح کرده‌اند و در آنجا آموزش می‌دهند.

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در حلقه آتش در مرزهای اسرائیل تجمع کردند
نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در حلقه آتش در مرزهای اسرائیل تجمع کردند

گزارش‌هایی وجود دارد که حوثی‌ها قبلاً یک واحد پیشرو متشکل از متخصصان موشک را به جنوب سوریه اعزام کرده‌اند تا به آموزش شبه‌نظامیان در جنوب سوریه برای کار با این سامانه‌ها کمک کنند. حوثی‌ها افراد زیادی را جذب می‌کنند و شبه‌نظامیان مختلف را آموزش می‌دهند، که می‌تواند منجر به حضور آنها در عراق یا جنوب سوریه شود و از آنجا ممکن است به اسرائیل و نیروهای آمریکایی در منطقه حمله فیزیکی یا موشکی کنند.

ربیع توضیح داد رژیم ایران در حال اعزام نیرو است و ممکن است شبه نظامیان طرفدار خود در عراق و سوریه به هدف قرار دادن اسرائیل بپیوندند. یک کریدور جمهوری اسلامی از یک طرف منطقه به طرف دیگر، که قابلیت‌های لجستیکی و تسلیحاتی را به نقطه کانونی که حزب‌الله است، تسهیل می‌کند.

آونر گولوف، مدیر ارشد سابق شورای امنیت ملی اسرائیل، گفت ما هنوز یک لایحه سرگشاده با شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت رژیم ایران داریم. آنها دو سرباز ما را کشتند و من از اسرائیل به خاطر عدم اقدام تلافی‌جویی انتقاد خواهم کرد. من نمی توانم تصور کنم که اگر سربازان آمریکایی بودند، آمریکا تلافی نمی کرد.

در سوریه، سه تیپ شبه‌نظامی تحت هدایت رژیم ایران فعالیت می‌کنند تیپ فاطمیون، پرجمعیت از مزدوران افغان. لیوا زینبیون متشکل از مزدوران پاکستانی. و امام علی، متشکل از مبارزان دیگر کشورهای مسلمان. هر سرباز ماهیانه حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار حقوق می گیرد.

اینها افرادی هستند که یا مجرمانی هستند که در ازای ثبت نام در جنگ برای جمهوری اسلامی آزاد می شوند یا اعضای خانواده آنها ربوده می شوند یا به دنبال نوعی حمایت هستند.

ربیع افزود این رویه ثابتی است که در طول سال‌های گذشته توسط رژیم ایران پذیرفته شده است و نشان می‌دهد که رژیم ایران چقدر می‌تواند ظالم باشد زیرا از غم و اندوه مردم در این دولت‌های شکست خورده بهره می‌برد.

تاکنون، شبه‌نظامیان در سوریه بیشتر به‌عنوان اپراتور کریدور تسلیحات از جمهوری اسلامی و به‌عنوان یک مرکز لجستیکی خدمت کرده‌اند. در اوایل ماه جاری، ارتش اسرائیل گذرگاه مرزی المزنه بین لبنان و سوریه را بمباران کرد، گذرگاه مرکزی که برای انتقال سلاح از ایران استفاده می‌شود.

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در حلقه آتش در مرزهای اسرائیل تجمع کردند
نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در حلقه آتش در مرزهای اسرائیل تجمع کردند

سوفرین گفت ما قابلیت‌های اطلاعاتی داریم که به ما امکان می‌دهد رویدادها را رصد کرده و تهدیدها را قبل از وقوع خنثی کنیم. حمله ای در سوریه انجام شد در نزدیکی فرودگاهی که به مدت ۴۹ سال در اختیار روس ها بود، به نام حمیمیم، که در نزدیکی انبار تسلیحاتی قرار دارد که برای انتقال به لبنان در نظر گرفته شده است. با وجود نزدیکی روس ها، اسرائیل به آن حمله کرد و سیستم ها را منهدم کرد. 

با گسترش عملیات نظامی اسرائیل، سناریوهای متعددی ممکن است آشکار شود. سوفرین درباره احتمال گسترش خصومت ها در صورت فعال شدن نیابت های تروریستی رژیم ایران هشدار می دهد. در حالی که این گروه‌ها آماده حمله هستند، منتظر دستور تهران هستند که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند و افزود پتانسیل این گروه‌ها برای انجام حملات پراکنده علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه لایه دیگری از پیچیدگی را می‌افزاید.

با نگاهی به آینده، حلقه آتش جمهوری اسلامی با چالش های بی سابقه ای مواجه است. همانطور که سوفرین تاکید می کند، ما در حال شروع به تغییر معادله در خاورمیانه هستیم، که بر ضرورت فشار مداوم بر نمایندگان رژیم ایران برای جلوگیری از گروه بندی مجدد آنها تاکید می کند.

با نزدیک شدن به فصل زمستان، چالش های عملیاتی در لبنان افزایش می یابد و اثربخشی پاسخ های نظامی را محدود می کند. با این حال، گولوف که همچنین معاون MIND Israel، یک سازمان غیردولتی مشاور امنیت ملی است، معتقد است که تمرکز مجدد بر برچیدن محور رژیم ایران ضروری است و راه انجام آن ارسال پیامی روشن به بشار اسد است.

گلوف با تاکید بر اینکه این فشار می تواند اسد را وادار کند که در اتحاد خود با جمهوری اسلامی تجدید نظر کند، گفت اگر اسد با رژیم ایران همکاری کند، اگر به خدمت به عنوان یک ابزار جمهوری اسلامی ادامه دهد، او هدف بعدی است. او باید درک کند که رژیم خود را به خطر می اندازد. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا