جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد

جمهوری اسلامی تهدید به گسترش درگیری در صورت حمله اسرائیل به سایت های هسته ای یا نفت کرد

جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد

نیویورک تایمز می‌گوید پاسخ اسرائیل به رگبار موشکی جمهوری اسلامی در هفته گذشته احتمالاً پایگاه‌های نظامی، شاید سایت‌های اطلاعاتی یا رهبری را هدف قرار خواهد داد، اما بعید است که هنوز به تأسیسات هسته‌ای حمله کند.

جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد
جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد

رژیم ایران روز سه‌شنبه به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد، در میان ترس از حمله احتمالی اسرائیل به سایت‌های نفتی یا هسته‌ای جمهوری اسلامی پس از حمله موشکی تهران به اسرائیل در هفته گذشته است.

ما به رژیم صهیونیستی (اسرائیل) توصیه می کنیم که جمهوری اسلامی را آزمایش نکند؛ عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، روز سه‌شنبه گفت اگر حمله‌ای به کشور ما صورت گیرد، پاسخ ما قوی‌تر خواهد بود.

وی افزود هر گونه حمله به زیرساخت‌ها در ایران واکنش شدیدتری را به دنبال خواهد داشت.

عراقچی در مراسمی در تهران به مناسبت اولین سالگرد حمله گروه تروریستی حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ صحبت می کرد که در آن هزاران تروریست حدود ۱۲۰۰ نفر را که عمدتا غیرنظامی بودند کشتند و ۲۵۱ نفر را گروگان گرفتند و جنگ جاری در غزه را آغاز کرد.

جمهوری اسلامی هفته گذشته حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد. بسیاری از رگبارها توسط پدافند هوایی رهگیری شد و این حمله در نهایت یک فلسطینی را کشت و دو اسرائیلی را زخمی کرد.

پس از این حمله، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، هشدار داد که تهران امشب اشتباه بزرگی مرتکب شده است و متعهد شد که هزینه آن را خواهد پرداخت.

نیویورک تایمز در گزارش روز دوشنبه خود نوشت که اولین اقدام تلافی جویانه اسرائیل احتمالاً بر پایگاه های نظامی، و شاید سایت های اطلاعاتی یا رهبری متمرکز خواهد بود، اما اسرائیل احتمالاً از حمله به تأسیسات هسته ای خودداری خواهد کرد، مگر اینکه جمهوری اسلامی درگیری را گسترش دهد.

جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد
جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد

بنا بر گزارش ها، اسرائیل همچنین در حال بررسی حمله به دارایی های نفتی ایران است که می تواند ضربه اقتصادی سنگینی به این کشور وارد کند و قیمت جهانی نفت را افزایش دهد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ویدیویی عبری که در فضای مجازی منتشر شد، از اسرائیل خواست تا به سایت‌های هسته‌ای حمله کند.

او پس از حمله موشکی بالستیک بارها این استدلال را مطرح کرده است، از جمله به زبان انگلیسی در سکوهای رسانه های خارجی.

وی در این ویدئو با اشاره به ضعف نیروهای نیابتی تهران، حزب‌الله و گروه‌های تروریستی حماس، گفت برای اولین بار، ما این توانایی را داریم که بدون ترس از واکنش وحشتناک و غیرقابل تحمل علیه رژیم ایران اقدام کنیم.

سردار سپاه پاسداران، رسول صنایراد روز یکشنبه به اسرائیل هشدار داد که هرگونه حمله به سایت‌های هسته‌ای یا انرژی از خط قرمز عبور خواهد کرد و بر نوع واکنش جمهوری اسلامی تأثیر خواهد گذاشت.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته، یک روز پس از حمله موشکی، گفت که از حمله اسرائیل به سایت های هسته ای ایران حمایت نخواهد کرد. بایدن روز جمعه همچنین گفت که اگر به جای اسرائیل بود، به جایگزین‌های دیگری غیر از حمله به میادین نفتی فکر می‌کرد.

در همین حال، در گزارشی در آکسیوس سه‌شنبه آمده است که کاخ سفید به طور فزاینده‌ای نسبت به آنچه اسرائیل در مورد برنامه‌های جنگی خود به ایالات متحده می‌گوید، بی‌اعتماد شده است، به‌ویژه با توجه به چندین حمله بزرگ که اسرائیل را مقصر دانسته‌اند مانند ترور هنیه، و انفجار عوامل حزب‌الله. پیجرها و واکی تاکی ها که برای آمریکایی ها تعجب آور بود.

جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد
جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت به حمله به زیرساخت‌هایش هشدار داد

به دولت همچنین در مورد حمله هوایی گسترده که نصرالله را هدف قرار داد، تنها زمانی که جت های جنگنده در هوا بودند، گفته شد.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به آکسیوس گفت اعتماد ما به اسرائیلی‌ها در حال حاضر بسیار کم است و دلیل خوبی دارد. آنها آنچه را که می خواهیم بشنویم به ما می گویند مشکل عدم اعتماد است.

دو تن از این مقامات گفته اند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه به ران درمر، وزیر امور استراتژیک، گفته است که ایالات متحده از اسرائیل در مورد طرح هایش برای حمله احتمالی به رژیم ایران انتظار روشن و شفافیت دارد.

این مقامات خاطرنشان کردند که هرگونه حمله اسرائیل بر نیروهای آمریکایی در منطقه تأثیر خواهد داشت.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده در آخر هفته با هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و یوآو گالانت وزیر دفاع دیدار کرد و گالانت قرار است روز چهارشنبه برای دیدار با مقامات دفاعی آمریکا، از جمله درباره یک حمله به احتمالی اسرائیل به جمهوری اسلامی، به واشنگتن سفر کند. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا