جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی نسبت به عواقب آنکه اسرائیل می‌گوید حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده هشدار داد

نیروهای دفاعی اسرائیل به یک سری اهداف حزب الله از جمله انبارهای تسلیحات و دیگر زیرساخت ها در نزدیکی صور و در سراسر جنوب لبنان حمله کردند

جمهوری اسلامی نسبت به عواقب آنکه اسرائیل می‌گوید حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده است هشدار داد

پس از کشته شدن ۱۲ کودک اسرائیلی توسط موشک حزب الله، اسرائیل قول ضربه سنگین داد و سیاستمداران خواستار جنگ همه جانبه شدند. تهران هشدار داد که ماجراجویی در لبنان ممکن است از کنترل خارج شود.

جمهوری اسلامی نسبت به عواقب آنکه اسرائیل می‌گوید حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده هشدار داد
جمهوری اسلامی نسبت به عواقب آنکه اسرائیل می‌گوید حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده هشدار داد

جمهوری اسلامی روز یکشنبه به اسرائیل هشدار داد که هرگونه ماجراجویی نظامی جدید در لبنان می‌تواند منجر به عواقب غیرقابل پیش‌بینی شود، زیرا اسرائیل متعهد شد به حمله موشکی گروه تروریستی حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک در شهر مجدال شمس دروزی‌ها شد، پاسخ سختی بدهد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه اسرائیل مسئول عواقب و واکنش های پیش بینی نشده به چنین اقدام احمقانه ای است، گفت هرگونه اقدام جاهلانه رژیم صهیونیستی می تواند به گسترش دامنه بی ثباتی، ناامنی و جنگ در منطقه منجر شود.

نیروهای دفاعی اسرائیل در شب شنبه به یک سری اهداف حزب الله از جمله انبارهای تسلیحات و دیگر زیرساخت ها در نزدیکی صور و در سراسر جنوب لبنان حمله کردند.

پس از اصابت موشک فلق-۱ ساخت جمهوری اسلامی به زمین فوتبال در شهر دروزی‌ها در شهر مجدال شمس در بلندی‌های جولان که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد، رهبران اسرائیلی از طیف‌های سیاسی خواستار واکنش سریع و تند علیه حزب‌الله شدند.

وزیر امور خارجه اسرائیل روز شنبه گفت که اسرائیل به لحظه جنگ همه جانبه علیه حزب‌الله و لبنان نزدیک می‌شود و اعلام کرد که حزب‌الله در این حمله همه خطوط قرمز را پشت سر گذاشته و متعهد شد که رهبر این گروه تروریستی حسن نصرالله خواهد بود، لبنان ویران شده و به شدت آسیب خواهد دید.

وی گفت وزارت امور خارجه در حال آماده شدن برای یک کمپین بین المللی برای جلب حمایت و مشروعیت اقدام اسرائیل در لبنان و انگشت اتهام مستقیما به سمت جمهوری اسلامی است.

یک منبع امنیتی اسرائیلی که نامش فاش نشده شنبه شب گفت که اسرائیل قصد ایجاد جنگ را ندارد.

جمهوری اسلامی نسبت به عواقب آنکه اسرائیل می‌گوید حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده هشدار داد
جمهوری اسلامی نسبت به عواقب آنکه اسرائیل می‌گوید حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده هشدار داد

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گفت که سفر خود به آمریکا را پس از حمله به مجدال شمس کوتاه کرده و انتظار می رود اوایل بعدازظهر یکشنبه، چند ساعت قبل از تشکیل کابینه امنیتی تصمیم گیری در مقر نظامی اسرائیل در تل آویو، به اسرائیل بازگردد. 

دفتر نخست وزیری گفت نتانیاهو روز شنبه به شیخ معافک طریف، رهبر معنوی جامعه دروزی اسرائیل گفت اسرائیل اجازه نخواهد داد که این حمله مرگبار به سادگی از بین برود و حزب‌الله بهای سنگینی را برای آن خواهد پرداخت که تا این لحظه پرداخت نکرده است. 

بلافاصله پس از حمله، وزیر دفاع یوآو گالانت در جلسه ای با حضور هالوی و روسای شین بت و موساد از سوی مقامات ارشد نظامی و امنیتی در مورد گزینه های اسرائیل برای اقدام علیه حزب الله مطلع شد.

سرهنگ هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در اواخر روز شنبه در بازدید از مجدال شمس به رهبران جامعه گفت که حمله مرگبار به شهر دروزی ها با پاسخ بسیار قابل توجهی از سوی اسرائیل مواجه خواهد شد و قول داد ما این کار را خواهیم کرد؛ ضربه محکمی به حزب الله می زنیم.

هالوی گفت که ارتش آمادگی خود را برای مرحله بعدی درگیری در شمال و در عین حال به نبرد با حماس در غزه به شدت افزایش می دهد. ما می‌توانیم حتی خیلی دور از اسرائیل حمله کنیم. چالش های بیشتری وجود خواهد داشت، ما آمادگی خود را افزایش خواهیم داد.

در صورت نیاز، ما با قدرت عمل خواهیم کرد. هالوی افزود وظیفه ما این است که ساکنان شمال را سالم به خانه هایشان بازگردانیم، در سراسر شمال، جلیل و بلندی های جولان روز سختی است ما برای روزهای بهتر تلاش خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد که اسرائیل مطمئن است که حزب الله مسئول این حمله بوده است، علیرغم انکار این گروه تروریستی از مسئولیت. هالوی گفت ما دقیقاً می دانیم که موشک از کجا پرتاب شده است. او افزود این موشک فلق با کلاهک ۵۳ کیلوگرمی است و هیچ گروهی در لبنان به جز حزب الله آن را ندارد.

به گزارش آسوشیتدپرس که به نقل از یک منبع نزدیک به مقامات اطلاعاتی ایالات متحده، که گفته است شکی ندارد که حزب الله این حمله را انجام داده است.

جمهوری اسلامی نسبت به عواقب آنکه اسرائیل می‌گوید حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده هشدار داد
جمهوری اسلامی نسبت به عواقب آنکه اسرائیل می‌گوید حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده هشدار داد

حمله به مجدال شمس در حالی صورت گرفت که به نظر می‌رسید یک نقطه مهم در مذاکرات بین اسرائیل و حماس برای توافق آتش‌بس گروگان‌گیری در غزه، پس از پیشروی‌های اسرائیل در نبرد باشد.

ایالات متحده نگران گسترش درگیری پس از حمله است، به طوری که یکی از مقامات آمریکایی روز شنبه گفت آنچه امروز رخ داد می تواند عاملی باشد که ما ۱۰ ماه نگران آن بوده ایم و سعی کرده ایم از آن اجتناب کنیم.

کاخ سفید گفت که حمایتش از امنیت اسرائیل آهنین و تزلزل ناپذیر در برابر همه گروه‌های تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی، از جمله حزب‌الله لبنان است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با تشریح تصاویر تکان دهنده از محل حمله، صحنه را حمام خون خواند و خواستار تحقیقات بین المللی مستقل در مورد این حادثه غیرقابل قبول شد. «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از گسترش درگیری اجتناب کنند.»

دولت لبنان در بیانیه‌ای که نامی از مجدال شمس نمی‌برد، خواستار توقف فوری خصومت‌ها در همه جبهه‌ها شد و تمامی حملات به غیرنظامیان را محکوم کرد.

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان و رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان شنبه شب خواستار حداکثر خویشتنداری شد و هشدار داد که درگیری های تقریباً روزانه در مرز اسرائیل و لبنان می تواند منطقه را با فاجعه فراتر از باور درگیر کند. 

در همین حال، در اسرائیل، اعضای راست افراطی ائتلاف بر یک جنگ تمام عیار پافشاری کردند و درخواست هایی را که ماه هاست انجام داده اند، تکرار کردند.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، با بیان اینکه زمان اقدام فرا رسیده و لبنان باید بهای آن را بپردازد، گفت برای مرگ کودکان کوچک، حسن نصرالله رئیس حزب‌الله باید ]زینه آن را با سرش بپردازد. 

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی گفت از ۸ اکتبر گفته‌ام که ما در شمال در وضعیت جنگی هستیم و دشمن باید شکست بخورد، اما تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی از اذعان به اینکه ما در نبرد علیه حزب الله به مدت ۱۰ ماه هستیم اجتناب کردند. او گفت خواستار جنگ در شمال در حال حاضر است.

اعضای اپوزیسیون نیز قویاً به نفع انتقام‌جویی علیه حزب‌الله بودند، میشل بوسکیلا، MK Hope، خواستار تجزیه بیروت از بیت‌المقدس شد و آویگدور لیبرمن، رئیس اسرائیل بیتنو، اعلام کرد که نصرالله باید بهای اقدامات خود را بپردازد.

بنی گانتز، رهبر حزب وحدت ملی اواخر روز شنبه از مجدال شمس بازدید کرد و گفت که اسرائیل تعهد راهبردی برای بازگرداندن امنیت به شمال و مردم به خانه هایشان دارد و همچنین خواستار بازگشت گروگان ها از غزه شد. وی افزود این موضوع برای مدت طولانی ادامه داشته است.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در بیانیه‌ای از دولت خواست که به آزاد کردن شمال پایان دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا