جدیدترین اخبارجهان

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل: پاسخ ما به قتل هنیه دفاع از خود است

او که از شورای امنیت سازمان ملل خواست اسرائیل را تحریم کند، گفت که ترور هنیه در تهران یک اقدام تهاجمی تروریستی و نقض شدید حاکمیت ایران بود

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل: پاسخ ما به قتل هنیه دفاع از خود است

امیر سعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل گفت پاسخ قاطع جمهوری اسلامی به قتل اسماعیل هنیه، رهبر حماس در قلمرو حاکمیتی خود، اجرای حق جمهوری اسلامی در دفاع از خود است.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل: پاسخ ما به قتل هنیه دفاع از خود است
نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل: پاسخ ما به قتل هنیه دفاع از خود است

ایروانی گفت جمهوری اسلامی حق ذاتی خود را برای دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌المللی برای پاسخ قاطع به این اقدامات تروریستی و جنایتکارانه در مواقعی که لازم و مقتضی بداند محفوظ می‌دارد.

او پس از گزارش نیویورک تایمز مبنی بر برنامه ریزی جمهوری اسلامی برای حمله مستقیم به تل آویو و حیفا صحبت کرد.

اسرائیل مسئولیت ترور هدفمند صبح چهارشنبه هنیه را بر عهده نگرفته، اما مسئولیت قتل فؤاد شکر، فرمانده حزب الله را بر عهده گرفته است.

ایروانی در حالی که از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود اسرائیل را تحریم کند، گفت که قتل هنیه در تهران یک اقدام تهاجمی تروریستی و نقض فاحش حاکمیت ایران بود.

محکوم کردن قتل هنیه

این نشست که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، به درخواست جمهوری اسلامی توسط دو عضو از ۱۵ عضو شورا، چین و الجزایر، صورت گرفت.

فو کونگ، سفیر چین، قتل هنیه را محکوم کرد. این اقدام تلاشی آشکار برای تخریب تلاش‌های صلح بود و به ناحق اصل اساسی منشور ملل متحد در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه دولت‌ها را زیر پا گذاشت.

وی گفت چین عمیقاً نگران تشدید تحولات منطقه است چراکه این حادثه ممکن است باعث گسترش درگیری غزه شود که نزدیک به ۳۰۰ روز است ادامه دارد.

سفیر چین گفت وضعیت خاورمیانه به شدت نگران کننده برای جامعه بین المللی است.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل: پاسخ ما به قتل هنیه دفاع از خود است
نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل: پاسخ ما به قتل هنیه دفاع از خود است

یک فرستاده روسیه این حمله را محکوم کرد و خاطرنشان کرد که این یک تلاش جدی برای از بین بردن مذاکرات برای آزادی ۱۱۵ گروگان باقی مانده است که هنیه یکی از شرکت کنندگان مهم آن بود. او به شورای امنیت گفت کسانی که پشت این ترور سیاسی بودند، باید می دانستند که عواقب آن چقدر برای کل منطقه خطرناک است.

او گفت این تلاش‌ها برای کشاندن جمهوری اسلامی به رویارویی منطقه‌ای، فضایی را در منطقه که هم‌اکنون در نقطه جوش است، بی‌ثبات می‌کند.

آمریکا هیچ مشارکتی نداشت

رابرت وود، سفیر آمریکا در حمایت از اسرائیل سخنرانی کرد. من می‌خواهم در این مورد خیلی واضح بگویم اسرائیل حق دارد از خود در برابر حملات حزب‌الله و سایر تروریست‌ها دفاع کند.

او گفت که ایالات متحده در حمله ۳۰ ژوئیه که شکر را به قتل رساند، دست نداشت. او توضیح داد که این بخشی از حمله به هنیه نیز نبود.

وود از شورای امنیت خواست تا علیه حزب الله که حملاتش علیه اسرائیل بیش از ۱۰۰ غیرنظامی را در دو طرف مرز اسرائیل و لبنان آواره کرده است، اقدام کند.

وود گفت ما از شورای امنیت می‌خواهیم که با ایستادن در کنار اسرائیل در دفاع از خود در برابر حملات مکرر حزب‌الله، پیامی بدون ابهام به حزب‌الله ارسال کند.

وی تصریح کرد شورای امنیت سازمان ملل باید جمهوری اسلامی را به خاطر نقض قطعنامه هایش پاسخگو بداند.

او خطر پیش روی اسرائیل را کم اهمیت جلوه داد.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل: پاسخ ما به قتل هنیه دفاع از خود است
نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل: پاسخ ما به قتل هنیه دفاع از خود است

جنگی گسترده‌تر نه قریب‌الوقوع است و نه اجتناب‌ناپذیر، هرچند حملات فرصت‌طلبانه جمهوری اسلامی و شبکه تروریست‌های نیابتی و شرکای آن در سراسر منطقه، بارها ما را به یک درگیری منطقه‌ای نزدیک‌تر کرده است.

او توضیح داد که ایالات متحده به کار برای یک راه حل دیپلماتیک ادامه خواهد داد، که با معامله گروگان ها شروع می شود. او گفت که کشورش به همکاری با کشورهای میانجی قطر و مصر برای حصول توافق ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد ما اعضای این شورا با نفوذ مستقیم بر جمهوری اسلامی تشویق می‌کنیم تا فشار را افزایش دهند و از گسترش درگیری نیابتی خود علیه اسرائیل و سایر بازیگران جلوگیری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست جمهوری اسلامی جلسه ویژه ای تشکیل داد. جاناتان میلر معاون سفیر اسرائیل در سازمان ملل در این نشست گفت خون کودکان بیگناه مجدال شمس و قربانیان قتل عام ۷ اکتبر توسط جاه طلبی های بی رحمانه تهران ریخته شد. ما خواستار آن هستیم که این شورا برای محکوم کردن جمهوری اسلامی به دلیل حمایت مستمر از تروریسم منطقه‌ای و افزایش تحریم‌ها علیه تهران اقدام کند. همچنین باید سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

جاناتان میلر، معاون سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت که شکر مسئول حمله به جولان بوده است.

جمهوری اسلامی و عملیات تروریستی منطقه ای آن

او گفت که میلر از شورا خواست تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند و اطمینان حاصل کند که حزب‌الله به رودخانه لیتانی عقب‌نشینی می‌کند، همانطور که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که توافق آتش‌بس را که به جنگ دوم لبنان پایان داد، مدون شده است.

ما خواستار آن هستیم که این شورا برای محکوم کردن جمهوری اسلامی به دلیل حمایت مستمر از تروریسم منطقه‌ای و افزایش تحریم‌ها علیه تهران اقدام کند.

میلر گفت همچنین باید سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، زیرا به رهبری و هماهنگی حملات در سراسر خاورمیانه و جهان ادامه می‌دهد.

وی گفت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی خود برای حمله به اسرائیل از هر جهت استفاده کرده است. ما از خود دفاع خواهیم کرد و در برابر کسانی که تلاش می کنند و به ما آسیب می زنند با قدرت پاسخ خواهیم داد.

وی افزود جهان باید در این زمان از ما حمایت کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا