جدیدترین اخبارجهان

رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی می‌گوید حملات به لبنان تله اسرائیل برای کشاندن تهران به جنگ است

پزشکیان اسرائیل را متهم کرد که بدنبال جنگ در خاورمیانه است و برای سوق دادن کشورش به درگیری تله‌ گذاشته است

رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی می‌گوید حملات لبنان یک تله اسرائیل برای کشاندن تهران به جنگ است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی قول داد که کشورش بی تفاوت نخواهد ماند زیرا اسرائیل، زیر شلیک مداوم راکت، حملات شدیدی را به سایت های حزب الله در سراسر لبنان انجام می دهد.

رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی می‌گوید حملات لبنان یک تله اسرائیل برای کشاندن تهران به جنگ است
رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی می‌گوید حملات لبنان یک تله اسرائیل برای کشاندن تهران به جنگ است

مسعود پزشکیان به حدود دوجین نماینده رسانه‌ها گفت که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد شاهد جنگ کنونی غزه و گسترش حملات هوایی در سراسر مرز اسرائیل و لبنان باشد. او گفت در حالی که اسرائیل اصرار دارد که خواهان جنگ گسترده‌تر نیست، اما اقداماتی انجام می‌دهد که خلاف آن را نشان می‌دهد. 

پزشکیان به انفجارهای مرگبار پیجرها، واکی تاکی ها و دیگر وسایل الکترونیکی در لبنان در هفته گذشته اشاره کرد که اسرائیل را مقصر آن دانست و همچنین به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران در آستانه تحلیف وی اشاره کرد.

آنها ما را به نقطه ای می کشانند که ما نمی خواهیم برویم. در جنگ هیچ برنده ای وجود ندارد. ما فقط خودمان را گول می زنیم اگر این را باور کنیم.

از ۸ اکتبر ۲۰۲۳، گروه تروریستی حزب الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی تقریباً هر روز به جوامع اسرائیلی و پست‌های نظامی در امتداد مرز مشترک این کشورها حمله می‌کند و اسرائیل با حملات هوایی پاسخ می‌دهد.

روز دوشنبه، حملات هوایی گسترده اسرائیل به هدف قرار دادن حزب الله در جنوب لبنان حداقل ۴۹۲ نفر را در روز دوشنبه کشته و ۱۶۴۵ نفر دیگر را مجروح کردند، زیرا اسرائیل هشدار داده بود که حملات علیه این گروه گسترش خواهد یافت و به غیرنظامیان لبنانی هشدار داده شد که از مناطقی که گروه تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند فرار کنند. تصور می شد که سلاح ها را مخفی کرده است.

در همین حال، حزب الله رگبار موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و آژیرهایی را در عمق شمال اسرائیل و تا جنوب شهرک‌های کرانه باختری در نزدیکی تل آویو به صدا درآورد. روز گذشته، این گروه تروریستی در یکی از سنگین ترین رگبارهای خود از زمان آغاز درگیری ها در ۸ اکتبر سال گذشته، جوامع شمالی را با حداقل ۱۵۰ موشک بمباران کرد.

رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی می‌گوید حملات لبنان یک تله اسرائیل برای کشاندن تهران به جنگ است
رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی می‌گوید حملات لبنان یک تله اسرائیل برای کشاندن تهران به جنگ است

پزشکیان در گفت و گو با خبرنگاران در نیویورک به درخواست غرب از جمهوری اسلامی اشاره کرد که برای به خطر انداختن تلاش های آمریکا برای آتش بس در جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه که با حمله این گروه تروریستی به اسرائیل در ماه اکتبر آغاز شد، اقدام تلافی جویانه نکند. 

سعی کردیم جواب ندهیم آنها مدام به ما می‌گفتند که شاید در یک هفته یا بیشتر به صلح نزدیک شده‌ایم. اما ما هرگز به آن صلح دست نیافتنی نرسیدیم. اسرائیل هر روز مرتکب جنایات بیشتر و کشتار افراد بیشتری می شود.

اسرائیل می گوید به دنبال به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان است و تاکید می کند که حماس از غیرنظامیان غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می کند و از مناطق غیرنظامی از جمله خانه ها، بیمارستان ها، مدارس و مساجد می جنگد. پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی اکنون مستقیماً به اسرائیل پاسخ خواهد داد یا خیر، پاسخی مستقیم نداد.

ما همیشه می شنویم، خوب، حزب الله یک موشک شلیک کرده است. اگر حزب الله حتی این حداقل را هم انجام نمی داد، چه کسی از آنها دفاع می کرد؟ او گفت به اندازه کافی عجیب، ما مدام به عنوان عامل ناامنی برچسب می خوریم. اما به موقعیت نگاه کنید که کجاست.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز حملات روز دوشنبه اسرائیل به لبنان را محکوم کرد و هشدار داد ماجراجویی جدید صهیونیست ها عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، عکس هایی را در شبکه ایکس به اشتراک گذاشت که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و گفته می شد از لبنان است و ظاهراً یک آمبولانس در آتش و یک زن مسن زخمی را نشان می دهد.

جنایات اسرائیل که توسط ایالات متحده امکان پذیر شده است برای جهانیان کاملاً واضح است. نگاه نکن. نمی توان اجازه داد که این بی توجهی وحشیانه و جنایتکارانه به زندگی انسان ادامه یابد. جمهوری اسلامی بی تفاوت نخواهد ماند ما در کنار مردم لبنان و فلسطین هستیم.

رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی می‌گوید حملات لبنان یک تله اسرائیل برای کشاندن تهران به جنگ است
رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی می‌گوید حملات لبنان یک تله اسرائیل برای کشاندن تهران به جنگ است

بنیامین نتانیاهو، در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، از مردم لبنان خواست تا هشدارهای تخلیه اسرائیل را جدی بگیرند و گفت که پس از پایان جنگ، می توانند به خانه بازگردند.

عماد کریدیه، رئیس شرکت مخابرات لبنانی Ogero، روز دوشنبه به رویترز گفت که بیش از ۸۰۰۰۰ تماس خودکار که از مردم خواسته بودند مناطق خود را تخلیه کنند، در این شبکه شناسایی شد. به همه پاسخ داده نشد.

زیاد مکاری، وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت که وزارتخانه وی تماسی دریافت کرده است که دستور تخلیه ساختمان را صادر کرده است، اما گفت که این وزارتخانه چنین کاری را انجام نخواهد داد. مکاری به رویترز گفت این یک جنگ روانی است.

در همین حال، وزارت خارجه مصر روز دوشنبه از قدرت‌های بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا برای توقف گسترش درگیری خطرناک اسرائیل در لبنان فورا مداخله کنند.

قاهره، یکی از میانجی‌های کلیدی بین اسرائیل و حماس، بارها نسبت به گسترش درگیری های منطقه‌ای اسرائیل هشدار داده است که روز دوشنبه اعلام کرد منطقه را به یک جنگ منطقه‌ای فراگیر خواهد کشاند. مصر بار دیگر همبستگی خود را با لبنان اعلام کرد و بر نفی کامل هرگونه نقض حاکمیت و سرزمین لبنان تاکید کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد حملات اسرائیل به لبنان مرحله جدیدی از تلاش های این کشور برای کشاندن کل منطقه به هرج و مرج است و همچنین از جامعه جهانی خواست تا مداخله کند.

وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرد ضروری است همه نهادهای مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه بین‌الملل اقدامات لازم را بدون تأخیر انجام دهند.

تا صبح روز دوشنبه، حزب الله اسامی ۵۰۶ تن از اعضای کشته شده توسط اسرائیل در جریان درگیری ها، عمدتاً در لبنان و برخی از آنها در سوریه را اعلام کرد. گفته می شود که ۷۹ عامل دیگر گروه های تروریستی، یک سرباز لبنانی و ده ها غیرنظامی نیز کشته شده اند.

اسرائیل ۲۶ غیرنظامی و ۲۲ سرباز ذخیره ارتش اسرائیل در حملات راکتی، موشکی و پهپادی به رهبری حزب الله کشته شده اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا