جدیدترین اخبارجهان

تلاشهای بیهوده اما آشکار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر اعتراضات دانشگاهی آمریکا

طی سالهای گذشته، رسانه‌ها، مقامات رژیم ایران و رهبر جمهوری اسلامی بارها تلاش کرده‌اند تا بر افکار عمومی بین‌المللی علیه اسرائیل تأثیر بگذارند

تلاش های بیهوده اما آشکار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر اعتراضات دانشگاهی آمریکا

در ماه ژوئیه، کاخ سفید هشداری مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی برای سوء استفاده از اعتراضات غزه در ایالات متحده صادر کرد، مدیر اطلاعات ملی نیز بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن بر تلاش‌های تهاجمی روزافزون کمپین‌های نفوذ خارجی رژیم ایران تاکید کرد و نسبت به ابتکارات با هدف تحریک شهروندان آمریکایی هشدار داد. 

تلاش های بیهوده اما آشکار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر اعتراضات دانشگاهی آمریکا
تلاش های بیهوده اما آشکار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر اعتراضات دانشگاهی آمریکا

طی سال‌های گذشته، رسانه‌ها، مقامات رژیم ایران و شخص رهبر جمهوری اسلامی بارها تلاش کرده‌اند تا بر افکار عمومی بین‌المللی علیه اسرائیل تأثیر بگذارند و حرکاتی را که آنها آن را در راستای منافع جمهوری اسلامی می‌دانند، به رسمیت بشناسند، تا جایی که روحانیون عالی‌رتبه در رژیم ایران حتی اعتراضات اخیر غزه در محوطه دانشگاه های آمریکا را صادرات انقلاب اسلامی به آمریکا می نامد.

به سختی می توان گفت که رژیم ایران واقعاً چقدر قدرت دارد تا گفتمان عمومی در مورد موضوع سیاست فلسطین و اسرائیل را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع، به نظر نمی‌رسد که بیشتر تلاش‌های جمهوری اسلامی آنچنان موج ایجاد کند.

اما برای درک کمپین های نفوذ خارجی که جوانان در ایالات متحده را هدف قرار می دهند و اینکه چگونه این عملیات ها حتی زمانی که در جذب مخاطبان بین المللی مورد نظر موفق نیستند به تبلیغات داخلی در رژیم ایران می خورند، تاکتیک های آن ارزش تشریح را دارد.

کمپین های رسانه های اجتماعی

یکی از این کمپین‌ها نامه‌هایی از رهبر جمهوری اسلامی بود. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۴، علی خامنه‌ای که عنوان رهبر جمهوری اسلامی را دارد، نامه‌های سرگشاده آنلاین خطاب به جوانان غرب نوشت. نامه های سال ۲۰۱۵ در پاسخ به احساسات گسترده ضد مسلمانان در غرب پس از تیراندازی در شارلی ابدو در پاریس بود. نسخه ۲۰۲۴ در مورد درگیری های فلسطین و اسرائیل بود و با عنوان در حالی که صفحه تاریخ در حال ورق زدن است، شما در سمت راست آن ایستاده اید.

تلاش های بیهوده اما آشکار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر اعتراضات دانشگاهی آمریکا
تلاش های بیهوده اما آشکار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر اعتراضات دانشگاهی آمریکا

در شبکه‌های اجتماعی، این نامه‌ها به‌طور سیستماتیک توسط حامیان رهبر جمهوری اسلامی با هشتگ‌هایی مانند #نامه از رهبر و #LETTER4U تبلیغ می‌شد. تحقیقات انجام شده توسط همکارانم در پروژه راستی‌آزمایی به زبان فارسی، فکت‌نامه، نشانه‌هایی از رفتارهای غیراصیل هماهنگ را پیدا کرد یکی از استراتژی‌های تبلیغاتی که توسط حساب‌های کاربری در X به کار می‌رفت، copypasta بود، که در آن حساب‌ها با استفاده از پیام‌های یکسان یا مشابه، پیام‌های مشابهی را ارسال می‌کردند. هشتگ برای تبلیغ یک توییت علاوه بر این، حدود ده درصد از ۴۵۳۰ اکانت X به صورت تصادفی انتخاب شده در این کمپین در سال ۲۰۲۴ ایجاد شده اند. بسیاری از عبارات رایج در بایوس پروفایل خود را به اشتراک گذاشتند. تحقیقات خود متا همچنین رفتارهای غیراصیل هماهنگ شده وابسته به رژیم ایران را در فیس بوک و اینستاگرام در گذشته کشف کرده است.

با وجود این همه تبلیغ، نامه های خامنه ای در خارج از ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما در داخل کشور، مقامات از فرصت استفاده کردند تا ایده نفوذ فرضی جمهوری اسلامی را در میان جوانان آمریکای شمالی و اروپا تبلیغ کنند. در گزارشی که اخیرا توسط یکی از سایت‌های وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی منتشر شده است، آمده است ریشه تحولات اخیر اعتراضات از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در دانشگاه‌های سراسر آمریکا و اروپا را می‌توان در نامه‌ای ردیابی کرد. ۱۰ سال پیش از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، امید است که این حرکت ها به تحولات عمیقی در سطح جهانی منجر شود.

عملیات نفوذ سایبری فعال

با ادامه گسترش درگیری ها در خاورمیانه، رژیم ایران نیز عملیات نفوذ سایبری خود را تسریع کرده است. گزارش امنیتی مایکروسافت که در فوریه منتشر شد، نشان می‌دهد که حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل نقطه عطفی در عملیات نفوذ سایبری رژیم ایران بود. این گزارش که با عنوان جمهوری اسلامی عملیات نفوذ سایبری را در حمایت از حماس افزایش می‌دهد به روند افزایش جعل هویت فعالان و قربانیان، حملات سایبری به زیرساخت‌های اسرائیل و متحدانش، توزیع هشدارهای نادرست از طریق پیام‌های متنی و ایمیل‌های انبوه اشاره می‌کند. چند نام ببرید.

تلاش های بیهوده اما آشکار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر اعتراضات دانشگاهی آمریکا
تلاش های بیهوده اما آشکار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر اعتراضات دانشگاهی آمریکا

بر اساس این گزارش، این عملیات به دنبال دستیابی به چهار هدف اصلی بود بی‌ثباتی، مقابله به مثل، ارعاب و تضعیف حمایت بین‌المللی از اسرائیل. عاملانی مانند طوفان شن پنبه، تهدید سایبری رژیم ایران که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط است، حملاتی را به شرکت‌ها و زیرساخت‌ها در اسرائیل و فراتر از آن انجام داده‌اند و در عین حال فعالیت‌های خود را به‌عنوان اقدامی برای بشریت و برای فلسطین تبلیغ می‌کنند. یکی از این حملات هک کردن کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی ساخت اسرائیل در نوامبر ۲۰۲۳ بود که به طور موقت سیستم توزیع آب پنسیلوانیا را خاموش کرد.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عملیات نفوذ برون مرزی رژیم ایران فراتر از حوزه دیجیتال است. جمهوری اسلامی در استفاده از نهادهای فرهنگی مستقر در سراسر جهان برای پیام رسانی خود ماهر است. به عنوان مثال، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی، در ۶۴ نقطه در سراسر جهان فعالیت می‌کند و سالانه میلیون‌ها دلار برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی دریافت می‌کند. بسیاری از فعالیت‌های سازمان توسط نیروهای نظامی و امنیتی با محوریت نیروی قدس، سازماندهی می‌شود. در ۲۶ آوریل ۲۰۲۴، سازمان علناً از تمام دانشگاه‌ها، مراکز دانشگاهی و فرهنگی در سراسر جهان از جمله دانشگاه‌های ایالات متحده خواست تا اعتراضات علیه اسرائیل را تشدید کنند.

گزارش ها همچنین حاکی از آن است که طی دو دهه گذشته، این سازمان به طور متوسط ​​سالانه ۱۵۰۰ نفر را به عنوان نخبگان مذهبی و مبلغان به خارج از کشور اعزام کرده است. علاوه بر این، تعداد زیادی از افراد عالی رتبه با پیشینه نظامی و سیاسی دانشجو و محقق در دانشگاه ها و مؤسسات برجسته در غرب بوده اند، جایی که ممکن است نقاط فشاری را که در جوامع باز مؤثرتر است، بیاموزند.

کمپین ۲۰۱۷ را با محوریت داستان محسن دهنوی در نظر بگیرید، پس از ممانعت از ورود وی به فرودگاه بوستون، کمپین رسانه ای پرمخاطبی راه اندازی شد و او را تنها به عنوان یک محقق پزشکی که با خانواده اش به سمتی سفر می کند توصیف کرد و این علت را مقصر دانست. در مورد ممنوعیت سفر مسلمانان که توسط رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ تصویب شد. این کمپین توسط رسانه های بزرگ از جمله بی بی سی و گاردین پوشش داده شد. بعدها مشخص شد که دهنوی رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، بوده و برای مقابله با معترضان و اعمال سلطه رژیم مستقر شده است.

در پایان، پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی بر جنبش های دانشجویی در آمریکا تأثیر دارد؟ به سادگی بله یا خیر نیست. در حالی که هنوز شواهد محکمی مبنی بر نقش فعال رژیم ایران در سازماندهی اعتراضات اخیر دانشجویی وجود ندارد، جمهوری اسلامی از استفاده از احساسات عمومی در غرب به نفع خود ابایی ندارد و با سابقه طولانی نفوذ و عملیات خرابکارانه چه به صورت آنلاین و چه آفلاین، پتانسیل تهران در شکل دادن به بحث های جاری اسرائیل و فلسطین در غرب را نمی توان نادیده گرفت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا