ایرانجدیدترین اخبار

حمایت خامنه ای برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با آمریکا

رهبر جمهوری اسلامی درها را به روی مذاکرات مجدد با ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای ایران که به سرعت در حال پیشرفت است باز کرد

حمایت خامنه ای برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با دشمن آمریکا

رهبر جمهوری اسلامی به رئیس جمهور جدید اجازه داد تا مذاکرات را دنبال کند، اما در مورد اعتماد به واشنگتن، با انعکاس نظراتی که قبل از توافق بین تهران و قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵ مطرح شده بود، هشدار داد.

حمایت خامنه ای برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با دشمن آمریکا
حمایت خامنه ای برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با دشمن آمریکا

خامنه ای روز سه شنبه درها را به روی مذاکرات مجدد با ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای کشورش که به سرعت در حال پیشرفت است باز کرد و به دولت غیرنظامی این کشور گفت که هیچ مانعی برای تعامل با دشمن خود وجود ندارد.

سخنان علی خامنه‌ای خطوط قرمز روشنی را برای هرگونه گفتگو در دولت مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور نسبتاً میانه‌رو، تعیین و هشدارهای خود مبنی بر عدم اعتماد به واشنگتن را تجدید کرد.

اما اظهارات او منعکس کننده آن چیزی است که در زمان توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ انجام شد، که برنامه هسته‌ای تهران را به شدت در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی محدود کرد.

هنوز مشخص نیست که پزشکیان چقدر فضا برای مانور دارد، به ویژه با توجه به بالا بودن درگیری ها در خاورمیانه گسترده تر بر سر جنگ اسرائیل و حماس و در حالی که ایالات متحده برای انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر آماده می شود.

ما مجبور نیستیم به دشمن امید داشته باشیم. برای برنامه‌های خود نباید منتظر تایید دشمنان باشیم. درگیر شدن با همان دشمن در برخی مکان ها متناقض نیست، هیچ مانعی وجود ندارد.

خامنه ای که حرف آخر را در همه امور کشور می زند، به کابینه پزشکیان نیز هشدار داد به دشمن اعتماد نکنید.

حمایت خامنه ای برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با دشمن آمریکا
حمایت خامنه ای برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با دشمن آمریکا

خامنه‌ای ۸۵ ساله از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از این توافق خارج کرد، بین اصرار و رد مذاکرات با واشنگتن در نوسان بوده است.

در سال‌های اخیر مذاکرات غیرمستقیمی بین جمهوری اسلامی و آمریکا با میانجیگری عمان و قطر، دو طرف مذاکره‌کننده خاورمیانه‌ای ایالات متحده، صورت گرفته است. با این حال، راب مالی، نماینده ویژه جو بایدن، مذاکره کننده ارشد رئیس جمهور ایالات متحده در مذاکرات، از ژوئیه ۲۰۲۳ در مرخصی به سر می برد، زمانی که وی به حالت تعلیق درآمد و بنا بر گزارش ها به دلیل سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده تحت بازجویی قرار گرفت. او منکر تخلف شده است.

از زمان فروپاشی این توافق، جمهوری اسلامی تمام محدودیت‌هایی را که این توافق برای برنامه‌اش وضع کرده بود کنار گذاشته و اورانیوم را تا ۶۰ درصد با خلوص نزدیک به سطح تسلیحات ۹۰ درصدی غنی‌سازی می‌کند.

دوربین های نظارتی نصب شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مختل شده اند، در حالی که جمهوری اسلامی ورود برخی از با تجربه ترین بازرسان آژانس مستقر در وین را ممنوع کرده است. مقامات جمهوری اسلامی همچنین به طور فزاینده ای تهدید کرده اند که می توانند به دنبال سلاح اتمی باشند.

همچنین هیچ اظهارنظری از سوی اسرائیل در مورد احتمال مذاکرات صورت نگرفت. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به طور مداوم از ایالات متحده و غرب برای اتخاذ موضع تندتر علیه رژیم ایران تلاش کرده است و از جامعه بین المللی خواسته است که تحریم ها را تشدید کند و جمهوری اسلامی را در صورت ادامه توسعه برنامه هسته ای خود در معرض تهدید اقدام نظامی قرار دهد.

آغاز مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که درگیری ها بین جمهوری اسلامی و اسرائیل در حال افزایش است و ایالات متحده ناوهای هواپیمابر را به منطقه می‌فرستد تا رژیم ایران را از انجام حمله انتقام‌جویانه وعده داده شده علیه اسرائیل به خاطر ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران باز دارد.

حمایت خامنه ای برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با دشمن آمریکا
حمایت خامنه ای برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با دشمن آمریکا

پزشکیان، یک قانونگذار سابق که پس از سقوط هلیکوپتر در ماه مه که منجر به کشته شدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تندرو شد، برنده ریاست جمهوری شد، تا حدی بر اساس وعده ای مبنی بر تعامل مجدد با غرب با مذاکرات تبلیغاتی انجام داد.

اظهارات خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی می تواند پوشش سیاسی برای او فراهم کند. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید پزشکیان، عمیقا درگیر مذاکرات بر سر قرارداد ۲۰۱۵ بود.

با این حال، این فقط جمهوری اسلامی نیست که با ریاست جمهوری جدید روبرو است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر برگزار می شود که کامالا هریس معاون رئیس جمهور و ترامپ نامزدهای اصلی خواهند بود. تهران نگران بازگشت ترامپ به کاخ سفید بوده است، زیرا تصمیم وی برای خروج از توافق عمدتاً بر اساس شکایت اسرائیل مبنی بر عدم استحکام کافی این توافق بوده است.

در حالی که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن در حال مذاکره غیرمستقیم با تهران بود، هنوز مشخص نیست که چگونه این امر به دولت احتمالی هریس منتقل می شود. هریس هفته گذشته در سخنرانی خود در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها گفت من هرگز از انجام هر اقدامی که برای دفاع از نیروهایمان و منافعمان در برابر رژیم ایران و تروریست‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی لازم است تردید نخواهم کرد.

دیدار روز سه‌شنبه خامنه‌ای و کابینه پزشکیان شامل حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین بود که به رژیم ایران در رسیدن به توافق ۲۰۱۵ کمک کرد.

پس از این دیدار، ظریف در پیامی آنلاین گفت که پس از استعفای علنی به دلیل ترکیب کابینه، به عنوان معاون رئیس جمهور به فعالیت در دولت پزشکیان ادامه خواهد داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا