ایرانجدیدترین اخبار

گزینه های جمهوری اسلامی برای تلافی قتل هنیه باعث گسترش بحران در خاورمیانه است

قتل رهبر سیاسی حماس در تهران یک شکست امنیتی تحقیرآمیز برای جمهوری اسلامی بود

گزینه های جمهوری اسلامی برای تلافی قتل هنیه خطر گسترش بحران در خاورمیانه است

اکثر رؤسای جمهور جدید ایران ماه ها فرصت داشتند تا در جریان چند دهه گسترش تدریجی هسته ای، حملات علیه دشمنان و به طور دوره ای مذاکرات محرمانه با غرب برای رفع تحریم ها قرار بگیرند.

گزینه های جمهوری اسلامی برای تلافی قتل هنیه خطر گسترش بحران در خاورمیانه است
گزینه های جمهوری اسلامی برای تلافی قتل هنیه خطر گسترش بحران در خاورمیانه است

رئیس جمهور مسعود پزشکیان ۱۰ ساعت فرصت داشت.

این مدت زمان سپری شده بین مراسم تحلیف او و انفجار داخل مهمانسرای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعت ۲ بامداد در تهران بود که باعث کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه تروریستی حماس شد. هنیه نه تنها در مراسم تحلیف شرکت کرده بود، بلکه مورد استقبال رئیس جمهور جدید قرار گرفت و در آن روز با رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای دیدار کرد.

اکنون پزشکیان همراه با خامنه‌ای و فرماندهان ارشد نظامی در انتخاب‌های مهمی غوطه‌ور خواهند شد که ممکن است تعیین کنند آیا جنگ بین دو تن از قدرتمندترین نظامیان خاورمیانه رخ می‌دهد یا خیر. او اولین روز ریاست خود را در جلسات امنیت ملی گذراند. تصمیم نهایی در مورد نحوه انتقام گیری بر عهده خامنه ای است و او روز چهارشنبه به نیروهای نظامی دستور داد مستقیماً به اسرائیل به دلیل نقشی که به نظر می رسید در کشتن هنیه داشتند، حمله کنند.

اما نحوه آشکار شدن آن انتقام تفاوت ایجاد می کند. اگر جمهوری اسلامی حملات موشکی مستقیم انجام دهد، همانطور که برای اولین بار در ۴۵ سال گذشته در آوریل انجام داد، چرخه حمله و حمله متقابل به راحتی می تواند گسترده شود. اگر حزب‌الله، نزدیک‌ترین متحد آن در منطقه، حملات خود را به شمال اسرائیل افزایش دهد یا حوثی‌ها حملات خود را در دریای سرخ گسترش دهند، جنگ می‌تواند به لبنان نیز کشیده شود یا نیاز به نیروی دریایی آمریکا برای باز نگه داشتن خطوط دریایی را شامل شود.

پشت همه این گزینه‌ها شاید خطرناک‌ترین گزینه این باشد که آیا جمهوری اسلامی تصمیم می‌گیرد گام نهایی را برای ساختن یک سلاح هسته‌ای واقعی بردارد. برای دهه‌ها، این کشور تا خط تولید سوخت هسته‌ای و در سال‌های اخیر غنی‌سازی آن را تا سطح نزدیک به درجه بمب پیش برده است. اما ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور همیشه از تولید سلاح واقعی خودداری کرده است، تصمیمی که رهبران جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر علناً در مورد آن تجدید نظر کرده‌اند.

گزینه های جمهوری اسلامی برای تلافی قتل هنیه خطر گسترش بحران در خاورمیانه است
گزینه های جمهوری اسلامی برای تلافی قتل هنیه خطر گسترش بحران در خاورمیانه است

وسوسه انتقام آشکار است. با فرض اینکه ترور هنیه توسط عوامل اطلاعاتی اسرائیل طراحی شده است اسرائیلی ها نقشی را اعتراف یا انکار نکرده اند این حمله چیزی بیش از یک حمله به یک رهبر ارشد حماس طراحی شده است. این تحقیر جمهوری اسلامی بود، آخرین یادآوری از نفوذ عمیق اسرائیلی ها در دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی.

علی اکبر بهمنش، سیاستمدار برجسته و از رهبران ستاد انتخاباتی پزشکیان، در مصاحبه‌ای گفت این حمله سیلی بزرگی برای موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه بود. این کشور ما را تحقیر کرد و تمام دستگاه امنیتی ما را تضعیف کرد و نشان داد که ما حفره های جدی در اطلاعات داریم.

همانطور که یکی از مقامات ارشد آمریکایی در روز چهارشنبه اشاره کرد، اسرائیلی ها می توانستند هنیه، یکی از طرفین اصلی توافق آتش بس و تبادل اسرا را که اکنون بار دیگر در خطر به نظر می رسد، در هر نقطه از خاورمیانه بکشند.

این مقام خاطرنشان کرد که اسرائیلی ها این کار را در ایران در مراسم تحلیف انتخاب کردند. مقامات خارجی از بیش از ۸۰ کشور در این مراسم حضور داشتند که در آن تدابیر امنیتی شدید بود. پیام واضح بود. قاتلان نه تنها از رهبران حماس به خاطر حمله تروریستی ۷ اکتبر در اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از ۱۱۰۰ غیرنظامی شد، تلافی می کردند، بلکه به رهبران جدید جمهوری اسلامی نیز یادآوری می کردند که آنها نیز به راحتی در دسترس هستند.

اما همانطور که پزشکیان در حال بررسی گزینه‌های خود است، متوجه می‌شود، اندازه‌گیری پاسخ صحیح، بدون سوق دادن کشور به یک جنگ ویرانگر، برای رئیس‌جمهور جدید آسان‌تر از هشت مرد قبلی نیست که از زمان انقلاب تا کنون این مقام را در دست داشتند.

گزینه های جمهوری اسلامی برای تلافی قتل هنیه خطر گسترش بحران در خاورمیانه است
گزینه های جمهوری اسلامی برای تلافی قتل هنیه خطر گسترش بحران در خاورمیانه است

علی واعظ، رئیس پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران، روز چهارشنبه گفت این حمله در اولین روز کاری رئیس‌جمهور جدید ایران، بحران بزرگی را به او وارد می‌کند. پزشکیان به تعهد خود مبنی بر ایجاد توازن مجدد در روابط خارجی جمهوری اسلامی و رفع تحریم‌ها اقدام کرد، قولی که در مراسم تحلیف خود در این کشور داده بود.

واعظ گفت گسترش درگیری منطقه ای علیه متحد کلیدی ایالات متحده، پنجره بسیار باریکی را که ممکن بود برای تعامل دیپلماتیک وجود داشته باشد، می بندد. در حقیقت، آن پنجره قبل از قتل هنیه کاملا بسته بود.

به گفته دو عضو کمیته مشورتی پزشکیان، خبر کشته شدن یکی از متحدان کلیدی و یک مهمان در مراسم تحلیف او نیز یک ضربه شخصی بود. 

او از یک جلسه اضطراری با خامنه ای و اعضای شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی بیرون آمد تا اسرائیل را به ترتیب دادن این حملات متهم کند. وی در بیانیه ای گفت ما رژیم اشغالگر تروریستی را از اقدام خود پشیمان خواهیم کرد.

اما حضور در جلسات و تاثیرگذاری در تصمیم گیری در قصاص متفاوت است و معلوم نیست مردی که برای رفع تنش های اجتماعی انتخاب شده است و از بستری برای آزادسازی قوانین اجتماعی در مورد حجاب اجباری و استفاده از اینترنت آزاد استفاده می کند، بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به ویژه در این حمله مورد تحقیر قرار گرفت، نفوذ داشته باشد. پزشکیان گفته است که کاملاً از سیاست جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل حمایت می کند و از گروه های شبه نظامی در منطقه حمایت می کند.

سوزان مالونی، معاون رئیس‌جمهور و مدیر سیاست خارجی مؤسسه بروکینگز و کارشناس قدیمی ایران، می‌گوید احساس من این است که پزشکیان تأثیری بر تصمیم‌گیری نخواهد داشت او هرگز بخشی از حلقه درونی امنیت نبود.

مالونی گفت که این امکان وجود دارد که رهبر جمهوری اسلامی، با دستور حمله تلافی جویانه مستقیم به اسرائیل، به معنای حمله موشکی باشد مشابه آنچه که در ۱۳ آوریل اتفاق افتاد انجام دهد. 

اکنون ایالات متحده احتمالاً تلاش خواهد کرد تا ائتلافی را تشکیل دهد که برخی از مقامات آمریکایی آن را یک ائتلاف دفاعی شبیه به ناتو توصیف می کنند تا از حمله دیگری در چند روز یا چند هفته آینده جلوگیری کند.

اشکال دیگر تلافی نیز می تواند دنبال شود. در حالی که مقامات آمریکایی بر این باورند که نه اسرائیل و نه حزب الله خواهان جنگ در خاک لبنان نیستند، احتمال وقوع یک حادثه یا واکنش بیش از حد وجود دارد.

مخاطره آمیزترین اقدام عبور از خط تولید سوخت برای سلاح هسته ای به ساخت خود سلاح خواهد بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا