ایرانجدیدترین اخبار

نامزدهای ریاست جمهوری ایران در یک چیز اتفاق نظر دارند، ترامپ در حال آمدن است

در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایران، در مناظره ها، گردهمایی ها و سخنرانی ها، یک حضور منحصر به فرد وجود داشت دونالد جی. ترامپ

نامزدهای ریاست جمهوری ایران در یک چیز اتفاق نظر دارند، ترامپ در حال آمدن است

انتخاب رئیس جمهور سابق آمریکا به عنوان یک نتیجه قطعی تلقی می شود و شش رقیب بر سر اینکه چه کسی برای مدیریت او مناسب تر است، با هم درگیر می شوند.

نامزدهای ریاست جمهوری ایران در یک چیز اتفاق نظر دارند، ترامپ در حال آمدن است
نامزدهای ریاست جمهوری ایران در یک چیز اتفاق نظر دارند، ترامپ در حال آمدن است

برای شنیدن این موضوع از شش نامزد، پیروزی رئیس جمهور سابق در رقابت های انتخاباتی کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ یک نتیجه قطعی است. آنها می گویند که سوال فوری رای دهندگان ایرانی در حالی که روز جمعه به پای صندوق های رای می روند، این است که چه کسی برای برخورد با او مناسب تر است.

آنها به ندرت از پرزیدنت بایدن نام می برند و هیچ گاه نظرسنجی های زیادی که نشان می دهد انتخابات آمریکا بسیار نزدیک خواهد بود را مطرح نمی کنند. در عوض، نام آقای ترامپ بارها و بارها مورد استناد قرار می گیرد.

مصطفی پورمحمدی یکی از کاندیداها در یک مناظره تلویزیونی اخیر گفت صبر کنید و خواهید دید با آمدن ترامپ چه اتفاقی خواهد افتاد. ما باید برای مذاکره آماده شویم. یکی دیگر از نامزدها، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در یک مناظره رقبای خود را به داشتن ترامپ فوبیا متهم کرد و تاکید کرد که فقط او می تواند او را مدیریت کند.

در یکی از پوسترهای تبلیغاتی پورمحمدی، او و آقای ترامپ چشم در چشم هستند و به هم خیره شده اند. در این متن آمده است کسی که می تواند جلوی ترامپ بایستد من هستم.

ایرانیان دلایل زیادی برای احتیاط نسبت به ریاست جمهوری دیگر ترامپ دارند. این آقای ترامپ بود که به طور یکجانبه ایالات متحده را از توافق جمهوری اسلامی با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای این کشور خارج کرد، حتی اگر بازرسان هسته ای سازمان ملل بارها پایبندی تهران به تعهداتش را تایید کرده بودند. بایدن از زمان روی کار آمدن خود تلاش هایی برای احیای این توافق انجام داده است، اما بی نتیجه ماند.

آقای ترامپ همچنین تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه درآمدهای نفتی ایران و تراکنش‌های بانکی بین‌المللی اعمال کرد و این تحریم‌ها تحت نظر بایدن باقی مانده است. این اقدامات و همچنین فساد و سوءمدیریت اقتصادی توسط رهبری، اقتصاد ایران را مخدوش کرده و باعث سقوط ارز و افزایش تورم شده است.

نامزدهای ریاست جمهوری ایران در یک چیز اتفاق نظر دارند، ترامپ در حال آمدن است
نامزدهای ریاست جمهوری ایران در یک چیز اتفاق نظر دارند، ترامپ در حال آمدن است

تحلیلگران می گویند سایه پرتاب شده از سوی آقای ترامپ نشان می دهد که سیاست خارجی تا چه حد برای انتخابات مرکزی است و هر شش نامزد پنج محافظه کار و یک اصلاح طلب اذعان دارند که هر گونه امیدی برای تسکین اقتصادی از روابط تهران با جهان جدایی ناپذیر است.

ولی نصر، یکی از مقامات سابق دولت اوباما و استاد دانشکده مطالعات بین‌الملل پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز در واشنگتن می‌گوید بازگشت احتمالی دولت ترامپ به موضوعی در بحث‌های ریاست‌جمهوری ایران تبدیل شده است.

تندروها استدلال می‌کنند که صلابت آنها ترامپ را رام می‌کند و نامزدهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب معتقدند که ترامپ با فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی به تندروها واکنش نشان خواهد داد و اشاره می‌کند که آنها در موقعیت بهتری برای تغییر گفتگو با آمریکا هستند.

در محافل سیاسی ایران، نگرانی از بازگشت ترامپ پیش از این انتخابات ویژه ریاست جمهوری است که برای جایگزینی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، برگزار می شود. دو مقام جمهوری اسلامی گفتند، وزارت امور خارجه در بهار یک کارگروه غیررسمی ایجاد کرد تا آماده سازی برای بازگشت آقای ترامپ را آغاز کند.

جمهوری اسلامی چندین بار در سال جاری و آخرین بار به طور غیرمستقیم با ایالات متحده از طریق عمان و قطر برای مبادله زندانیان و کاهش درگیری های منطقه‌ای مذاکره کرد و برای بازگشت به توافق هسته‌ای با هر دو دولت ترامپ و بایدن وارد مذاکره غیرمستقیم شد.

این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که در صورت انتخاب آقای ترامپ، جمهوری اسلامی به مذاکرات غیرمستقیم ادامه خواهد داد اما مستقیماً با او ملاقات نخواهد کرد. آنها گفتند که در مورد اینکه آیا انتظار برای معامله با آقای ترامپ منطقی تر از دستیابی به توافق با بایدن در حال حاضر است، بحث کردند، فقط برای اینکه یک جمهوری خواه، چه آقای ترامپ یا یک رئیس جمهور جمهوری خواه دیگر در آینده، آن را پاره کند.

نامزدهای ریاست جمهوری ایران در یک چیز اتفاق نظر دارند، ترامپ در حال آمدن است
نامزدهای ریاست جمهوری ایران در یک چیز اتفاق نظر دارند، ترامپ در حال آمدن است

محمدباقر قالیباف، رئیس محافظه‌کار مجلس که پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری به حساب می‌آید، گفت وقتی با دشمنی مثل ترامپ روبرو هستیم که صادقانه رفتار نمی‌کند، باید حسابگر باشیم. در رفتار ما. قالیباف از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که بازگرداندن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از اولویت‌های اصلی وی است. وی گفت اگر رئیس جمهور تصمیمات به موقع نگیرد، یا باید جمهوری اسلامی را به ترامپ بفروشد یا در کشور تنش ایجاد کند.

آقای ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بارها گفته بود که هدفش از سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی، این است که این کشور را به سمت امتیاز دادن در مورد برنامه هسته ای اش ببرد و او به دنبال تغییر رژیم نیست. او هفته گذشته در یک مصاحبه مجازی با پادکست All In از سیاست خود دفاع کرد.

من یک معامله عادلانه با جمهوری اسلامی انجام می دادم. آقای ترامپ در این مصاحبه گفت قرار بود با جمهوری اسلامی کنار بیایم. او گفت که هدف اصلی او انکار سلاح هسته ای آنها است. او در ادعایی که توسط تحلیلگران مورد مناقشه قرار گرفت، افزود من آنها را در نقطه ای داشتم که شما می توانستید مذاکره کنید. یک کودک می توانست با آنها معامله کند.

در نظام تئوکراتیک ایران، رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، حرف آخر را در مورد تمام مسائل مهم کشور از جمله مذاکره با ایالات متحده و سیاست هسته‌ای می‌زند. اما رئیس جمهور ایران دستور کار داخلی را تعیین می کند و تا حدی بر سیاست خارجی تأثیر دارد.

یکی از اعضای ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح طلب، که خواست نامش فاش نشود، گفت در میان رای دهندگان ایرانی درباره آقای ترامپ نگرانی وجود دارد. این کارمند در تماس تلفنی از تهران گفت که رای دهندگان از طریق رسانه های اجتماعی با ستاد پزشکیان تماس گرفته اند و می پرسند که برنامه های این نامزد برای مقابله با آقای ترامپ چیست.

دکتر پزشکیان، وزیر امور خارجه سابق، محمدجواد ظریف، مذاکره کننده ارشد هسته ای که به امضای توافق ۲۰۱۵ کمک کرد، چهره سیاست خارجی خود قرار داده است. اما مشاوران دکتر پزشکیان گفتند که گزینه وی برای وزیر امور خارجه عباس عراقچی است که معاون ظریف و عضوی از تیم مذاکره کننده برجام در سال ۱۳۹۴ بوده است.

در جریان یک میزگرد تلویزیونی، ظریف به یکی از رقبای محافظه‌کار دکتر پزشکیان گفت که جمهوری اسلامی توانسته است فروش نفت خود را به دو میلیون بشکه در روز قبل از تحریم‌ها برساند، زیرا بایدن پیچ‌ها را باز کرده بود. وی افزود صبر کنید تا ترامپ برگردد، ببینیم چه خواهید کرد.

در راهپیمایی روز دوشنبه در تهران، سعید جلیلی، نامزد فوق محافظه‌کار که در مذاکرات هسته‌ای نیز حضور داشت، سخنان معروفی از قاسم سلیمانی، که ترور او در سال ۲۰۲۰ به دستور آقای ترامپ انجام شد، خطاب به آقای ترامپ کرد و گفت ترامپ، ای قمارباز، ما هستیم که می توانیم با تو برخورد کنیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا