ایرانجدیدترین اخبار

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد حضور کم سابقه رای دهندگان است

در دور دوم جلیلی مذاکره کننده تندرو سابق هسته‌ای و پزشکیان جراح قلب اصلاح طلب حضور دارند

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد حضور کم سابقه ای رای دهندگان است

بیش از ۲۰ سال پیش، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه در برابر جمعیت ایستاد تا ایالات متحده را به خاطر مشارکت کم رای‌دهندگان ناامیدش محکوم کند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد حضور کم سابقه ای رای دهندگان است
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد حضور کم سابقه ای رای دهندگان است

خامنه ای در سال ۱۳۸۰ گفت برای یک ملت شرم آور است که ۳۵ یا ۴۰ درصد رای دهندگان رای دهند، همانطور که در برخی از کشورهایی که می بینید انتخابات ریاست جمهوری اتفاق می افتد. بدیهی است که مردم آنها به رهبران سیاسی خود اعتماد ندارند. سیستمی که به آن اهمیت نمی دهند و هیچ امیدی ندارند.

جمهوری اسلامی اکنون با آنچه آیت الله توصیف کرد مواجه است

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه برگزار خواهد شد که دومین دور از آن پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ است، پس از آن که تنها ۳۹.۹ درصد از مردم رای دهنده آن در هفته گذشته رای دادند. از بیش از ۲۴.۵ میلیون رای، بیش از ۱ میلیون رای بعداً رد شد معمولاً نشانه ای از این است که مردم احساس می کنند موظف هستند به پای صندوق های رای بروند اما می خواهند همه نامزدها را رد کنند.

در همین حال، خشم عمومی پس از سال‌ها سقوط اقتصاد ایران به پایین‌ترین سطح خود، همراه با سرکوب خونین مخالفان، از جمله اعتراضات گسترده ناشی از قتل مهسا امینی در سال ۲۰۲۲، فرو می‌نشیند. درگیری ها با غرب همچنان بالاست زیرا رژیم ایران بیش از هر زمان دیگری اورانیوم غنی سازی در سطح درجه تسلیحات انجام می دهد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد حضور کم سابقه ای رای دهندگان است
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد حضور کم سابقه ای رای دهندگان است

اکنون، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای تندرو، با مسعود پزشکیان اصلاح‌طلب، جراح قلب که احتمالاً برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به حضور گسترده مردم دارد، روبرو می‌شود. حامیان پزشکیان نسبت به روزهای سیاه در زمان جلیلی هشدار می دهند. در همین حال، بسیاری از مردم متقاعد نشده اند که رای آنها حتی مهم است.

قانون انتخابات ایران برای جلوگیری از دور دوم انتخابات، نامزدها را ملزم به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا می کند. در نتایجی که روز شنبه منتشر شد، پزشکیان ۱۰.۴ میلیون رای و جلیلی ۹.۴ میلیون رای کسب کردند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با ۳.۳ میلیون نفر در جایگاه سوم و مصطفی پورمحمدی، روحانی شیعه بیش از ۲۰۶ هزار نفر قرار گرفتند.

تحلیلگران می گویند که اکثر رای دهندگان قالیباف، فرمانده سابق سپاه پاسداران و رئیس پلیس رژیم که به سرکوب دانشجویان و اتهامات فساد شهرت دارد، احتمالا پس از حمایت قالیباف از او شکست خواهند خورد. این امر جلیلی، ۵۸ ساله‌ای که به شهید زنده معروف است، در جایگاه اول دور دوم قرار می دهد.

اما شهرت سرکش او در میان دیپلمات‌های غربی در جریان مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با نگرانی در داخل نسبت به دیدگاه‌های او همراه است. یکی از سیاستمدارانی که خود را با میانه‌روها همسو کرده است، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتخاب بین جلیلی و پزشکیان را واضح‌تر مطرح کرد.

وی در سکوی اجتماعی ایکس نوشت نخواهیم گذاشت ایران به دست طالبان بیفتد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد حضور کم سابقه ای رای دهندگان است
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد حضور کم سابقه ای رای دهندگان است

اما حتی چنین هشدارهای سیاه ظاهراً تأثیری نداشتند. در خیابان های تهران پس از رای گیری ۲۸ ژوئن، بسیاری گفتند که به انتخابات اهمیتی نمی دهند.

در زمان توافق هسته ای جمهوری اسلامی با قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵، نرخ برابری پول ایران ۳۲۰۰۰ ریال به ۱ دلار بود. امروز، ۶۱۷,۰۰۰ ریال به ۱ دلار است و بسیاری متوجه شده اند که ارزش حساب های بانکی، صندوق های بازنشستگی و سایر دارایی های خود با سال ها کاهش ارزش کاهش یافته است. این رقم در حال نزدیک شدن به رکورد خود یعنی ۷۰۰۰۰۰ ریال است که برای مدت کوتاهی پس از حمله مستقیم بی سابقه جمهوری اسلامی به اسرائیل در ماه آوریل به آن رسیده است.

اندیشکده Soufan Center مستقر در نیویورک روز دوشنبه در تحلیلی گفت سطوح مشارکت در رأی‌دهندگان و برگه‌های سفید رأی نشان‌دهنده انکار سیاست‌های رژیم، به ویژه سرکوب منتقدان و زنانی است که از پیروی از قوانین حجاب اجباری، سر باز می‌زنند.

پزشکیان در ایکس نوشته است که دولتش در مقابل اعمال حجاب اجباری و محدودیت های اینترنت مقاومت خواهد کرد.

این که آیا رای دهندگان به پزشکیان در روز جمعه توجه می کنند یا نه، همچنان مورد سوال است. او در روزهای اخیر بارها به داستان کشاورز فداکار اشاره کرده است، داستانی که تقریباً برای هر کودک ایرانی در مدرسه در مورد کشاورزی در سال ۱۹۶۱ گفته می شود که پیراهن خود را درآورده و آن را به آتش کشیده تا به قطار در مورد صخره هایی که ریل را مسدود کرده اند هشدار دهد.

کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند معتقدند قطار قبلاً تصادف کرده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا