جدیدترین اخبارجهان

خامنه‌ای بر سر جنازه رئیسی نماز خواند

رهبر سیاسی حماس برای مراسم خاکسپاری در پایتخت حضور داشت. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مقامات خارجی در آن شرکت خواهند کرد

رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه رئیس جمهور نماز خواند

جمعیتی کوچک از مزدوران رژیم در خیابان‌های تهران جمع شدند؛ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه برای رئیس‌جمهور منتصب خود نماز خواند و مقامات ارشد گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت رژیم ایران حماس و حزب‌الله نیز به مراسم بزرگداشت پیوستند.

رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه رئیس جمهور نماز خواند
رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه رئیس جمهور نماز خواند

حضور رهبران گروه های تروریستی حماس و حزب‌الله دو نماینده اصلی جمهوری اسلامی در خاورمیانه در کنار مجموعه‌ای از مقامات غیرغربی، تصویر واضحی از جایگاه بین‌المللی تهران در لحظه‌ای پرتلاطم برای این کشور ارائه کرد.

سرهنگ عبدالفضل موسوی پور، فرمانده انتظامی تهران، شب گذشته در گفت و گو با تلویزیون دولتی، محدودیت های ترافیکی شدیدی را برای این شهر اعمال کرد. تلویزیون دولتی همچنین گزارش داد که حمل و نقل عمومی در روز چهارشنبه که به عنوان تعطیلات ملی اعلام شده رایگان خواهد بود تا شرکت در مراسم تشییع جنازه را برای مردم آسانتر کند.

صبح چهارشنبه، رسانه‌های خبری دولتی تصاویری از جمعیتی کوچک از مزدوران رژیم را پخش کردند که به سمت دانشگاه تهران می‌رفتند، جایی که تابوت‌های پرچم‌دار در سالن بزرگی قرار داشتند.

علی خامنه‌ای ۸۵ ساله پیش از اقامه نماز، به همراه هیئت همراه، عصای خود را جلوی تابوت‌ها گذاشت. تصاویر رسانه دولتی نشان داد که سخنان او از طریق بلندگوها برای جمعیتی که در بیرون ایستاده بودند و سر خود را برای نماز خم کرده بودند، منتقل شد.

پس از اقامه نماز، علی خامنه‌ای در آغوش بستگان رئیسی، ویدئویی که در رسانه‌های خبری دولتی پخش شد، سر پسری را نوازش کرد.

پس از آن مراسم تشییع جنازه آغاز شد، با جمعیتی که کامیونی روباز که تابوت ها را به میدان شهیاد تهران می برد، از کنار بیلبوردهایی که رئیسی خندان را نشان می داد، جمع می کردند.

رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه رئیس جمهور نماز خواند
رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه رئیس جمهور نماز خواند

علی واعظ، مدیر امور ایران در گروه بین‌المللی بحران، گفت اگر چیزی وجود دارد که جمهوری اسلامی واقعاً در آن مهارت دارد، آن سازماندهی تشییع جنازه و به خیابان‌ها آوردن اعضای اصلی آن است.

وی افزود این یک نمایش قدرت با هدف نشان دادن مشروعیت رژیم برای حامیان داخل و دشمنان خارج از کشور است.

یک مراسم قرار است ساعت ۴ بعد از ظهر برگزار شود. به وقت محلی و رسانه های دولتی گفتند که شامل بیش از ۴۰ هیئت عالی رتبه خارجی از جمله ۱۰ رئیس دولت است به احتمال زیاد اهداف مشابهی را دنبال خواهند کرد.

رسانه‌های خبری دولتی تصاویری را پخش کردند که در آن ورودی‌ها به فرودگاه اصلی تهران، جایی که فرش قرمز از روسای جمهور تونس، کیس سعید، امامعلی رحمان از تاجیکستان. نخست وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان، نیز مانند نخست وزیر سوریه، حسین آرنوس، راه خود را طی کرد. و پاکستانی شهباز شریف استقبال می‌کردند.

واعظ گفت نماینده‌های خارجی شرکت‌کننده وضعیت روابط جمهوری اسلامی با جهان خارج را نشان می‌دهند نمایندگی سطح پایین غرب همراه با مشارکت سطح بالای همسایگان و متحدان غیردولتی رژیم.

به‌ویژه مقامات بلندپایه چین یا روسیه غایب بودند، با توجه به اینکه حامیان رئیسی او را با رویگردانی سیاست‌های جمهوری اسلامی از غرب به سمت تعامل بیشتر با پکن و مسکو تحسین کرده بودند. چین روز چهارشنبه ژانگ گوکینگ، نماینده ویژه رئیس جمهور شی جین پینگ را به تهران فرستاد، در حالی که ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس سفلی پارلمان روسیه، به نظر بلندپایه ترین مقام مسکو بود.

رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه رئیس جمهور نماز خواند
رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه رئیس جمهور نماز خواند

با این حال، به گفته باربارا اسلاوین، کارشناس مسائل ایران و عضو برجسته مرکز استیمسون، یک اندیشکده در واشنگتن، نمایش نسبتا متواضعانه سران کشورهای حامی تروریست به احتمال زیاد بازتابی از موقعیت سیاسی رئیسی نزد آنها بود.

نمایندگان بلندپایه حماس و حزب الله در مراسم بزرگداشت روز چهارشنبه در میان شرکت کنندگان در میان شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل حضور یافتند.

اسماعیل هنیه که شاخه سیاسی تروریست های حماس را در تبعید رهبری می‌کند، در سخنرانی در مراسم تشییع جنازه، دیدار با رئیسی در تهران در ماه رمضان را به یاد آورد. به گزارش رسانه دولتی، هنیه گفت، در آن جلسه، رئیسی بر تعهد تغییر ناپذیری جمهوری اسلامی به آرمان فلسطین تأکید کرد.

حضور هنیه که بعداً در دیدار رسانه‌های خبری دولتی به طور خصوصی با علی خامنه‌ای نشان داده شد علی‌رغم احتمال صدور حکم بازداشت قریب‌الوقوع از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت صورت گرفت. 

گروه شبه نظامی حزب الله لبنان که روز دوشنبه از رئیسی به عنوان برادر بزرگ یاد کرد، نعیم قاسم، معاون دبیرکل خود را به مراسم تشییع جنازه فرستاد.

در حالی که هزاران نفر از حامیان حکومت در مراسم تشییع جنازه و یادبود در سراسر ایران شرکت کردند، بسیاری از ایرانیانی که مخالف رژیم بودند و رئیسی را به دلیل سابقه نقض حقوق بشر تحقیر کردند، بی تفاوتی نشان دادند و حتی برخی مرگ او را تشویق کردند.

همچنین سوالاتی در مورد آینده برنامه هسته ای جمهوری اسلامی وجود دارد. تهران سوخت هسته‌ای غنی‌شده را تا حدی کمتر از آنچه برای تولید چندین بمب مورد نیاز است، تولید کرده است. امیر عبداللهیان چند روز قبل از مرگش با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خواستار دسترسی بهتر به تاسیسات هسته‌ای تهران بود، ملاقات کرد.

گروسی روز چهارشنبه گفت که ایام عزاداری ایران باعث وقفه موقت در بحث همکاری شده است. او به خبرگزاری رویترز گفت که امیدوار است این وقفه در عرض چند روز به پایان برسد.

در حالی که بازرسان به بررسی علت سقوط هلیکوپتر می پردازند رسانه های دولتی گزارش دادند که این سقوط به دلیل نقص فنی بوده است.

رسانه‌های خبری دولتی گزارش دادند که غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، هنگام برخاستن بالگرد در روز یکشنبه، گفته بود که شرایط جوی عادی بوده است. اسماعیلی در یکی از دو هلیکوپتر دیگری که همراه رئیسی در حال حرکت بودند و به سلامت به خانه رسیدند.

اسماعیلی گفت حدود ۴۵ دقیقه پس از پرواز، خلبان بالگرد رئیسی به کاروان گفت که برای جلوگیری از ابر، ارتفاع را افزایش دهند. اما هلیکوپتر رئیسی ناپدید شد.

اسماعیلی به تلویزیون دولتی گفت که چندین تلاش برای برقراری ارتباط رادیویی با شکست مواجه شد. یکی از سرنشینان بالگرد رئیسی که امام جماعت تبریز بود، سرانجام به تلفن پاسخ داد و گفت که بالگرد سقوط کرده است. امام جماعت محمدعلی آل هاشم بعدها درگذشت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا