ایرانجدیدترین اخبار

انتخابات زودهنگام آتی ایران؛ نبرد تندروهای ضدغربی

این انتخابات در پس زمینه اقتصاد آسیب دیده ایران، نارضایتی گسترده مردم و سرکوب مخالفان برگزار خواهد شد

سی‌ان‌بی‌سی: انتخابات زودهنگام آتی ایران؛ نبرد تندروهای ضدغربی

در پی کشته شدن ناگهانی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سانحه سقوط هلیکوپتر، ایران در ۲۸ ژوئن انتخابات زودهنگام برگزار میکند. تحلیلگران می گویند، اما رأی گیری نه آزاد است و نه احتمالاً تغییر قابل توجهی در کشور ایجاد می کند.

سی‌ان‌بی‌سی: انتخابات زودهنگام آتی ایران؛ نبرد تندروهای ضدغربی
سی‌ان‌بی‌سی: انتخابات زودهنگام آتی ایران؛ نبرد تندروهای ضدغربی

این انتخابات در پس زمینه اقتصاد آسیب دیده ایران، نارضایتی گسترده مردم و سرکوب مخالفان برگزار خواهد شد. این کشور همچنین با تورم بالا، تحریم های شدید غرب، افزایش تنش با ایالات متحده، افزایش غنی سازی هسته ای و جنگ اسرائیل و حماس دست و پنجه نرم می کند.

شورای نگهبان فوق‌العاده محافظه‌کار رژیم که در نهایت تصمیم می‌گیرد چه کسی مجاز به شرکت در انتخابات است، فهرستی متشکل از شش نامزد برای نامزدی ریاست جمهوری را تایید کرده است. اکثر آنها تندروهایی هستند که مواضع ضدغربی قوی دارند و یک نامزد نماینده اردوگاه اصلاح طلبان است. زنانی که به عنوان نامزد ثبت نام کرده بودند، همه توسط شورا رد صلاحیت شدند.

از ۸۰ نامزد، ۶ نفر از مراحل بررسی شورای نگهبان عبور کردند. بهنام بن طالبلو، یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، به سی‌ان‌بی‌سی گفت از این شش نفر، پنج تن تندرو واقعی و یک نفر اصلاح طلب واقعی هستند.

او خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را تنها رای‌دهنده مهم این کشور توصیف کرد. بن طالبلو گفت که او به دنبال تداوم است، نه تغییر و افزود که نیمی از نامزدهای تایید شده توسط دولت های غربی تحریم شده اند.

سی‌ان‌بی‌سی: انتخابات زودهنگام آتی ایران؛ نبرد تندروهای ضدغربی
سی‌ان‌بی‌سی: انتخابات زودهنگام آتی ایران؛ نبرد تندروهای ضدغربی

نتیجه نسبتاً قابل پیش بینی

برای برخی از ناظران ایران، انتخابات آینده فرصتی برای دولت این کشور فراهم کرد تا تصحیح مسیر یا تلاش برای بازسازی روابط خود با بسیاری از مردم ایران و بهبود وجهه خود ایجاد کند.

این به ویژه پس از اعتراضات، سرکوب ها، و به طور کلی افزایش نارضایتی عمومی است که تقریباً به ویژگی بارز دوران ریاست جمهوری رئیسی تبدیل شده است. نادر ایتایم، سردبیر خلیج میانه در آرگوس مدیا، گفت رهبری اینجا گزینه ای برای ایجاد حداقل ظاهری از یک انتخابات رقابتی داشت.

اما با اعلام روز یکشنبه نامزدهای تایید شده، این امیدها تا حد زیادی از بین رفت. در واقعیت، تندروها هنوز هم باید ببازند.

رئیسی که در تابستان ۲۰۲۱ در میان کمترین میزان مشارکت رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ انتخاب شد، یک جناح راست تندرو بود که به عنوان جانشین بالقوه رهبر پیر جمهوری اسلامی خامنه ای دیده می شود.

رئیسی ۶۳ ساله از منتقدان تند غرب بود و به شدت جنبش اعتراضی را که پس از قتل مهسا امینی، سراسر کشور را فرا گرفت، سرکوب کرد. سپتامبر ۲۰۲۲. صدها نفر در جریان سرکوب کشته شدند.

سی‌ان‌بی‌سی: انتخابات زودهنگام آتی ایران؛ نبرد تندروهای ضدغربی
سی‌ان‌بی‌سی: انتخابات زودهنگام آتی ایران؛ نبرد تندروهای ضدغربی

بار دیگر انتظار می رود که مشارکت کم باشد زیرا بسیاری از ایرانیان قصد دارند رای را تحریم کنند و از سیستمی که آنها را تقلبی و ناکارآمد در بهبود زندگی خود در بحبوحه بحران اقتصادی می دانند عصبانی هستند.

گروه اتحادیه برای جمهوری سکولار و حقوق بشر در ایران در بیانیه ای خواستار تحریم فعال انتخابات نمایشی ریاست جمهوری شد.

دولت‌های جمهوری اسلامی اغلب مشکلات این کشور را سرکوب تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده می‌دانند.

این پس از آن صورت می گیرد که مشارکت در انتخابات مجلس ایران در ماه مارس نیز کمترین میزان برای یک رقابت قانونگذاری در تاریخ جمهوری اسلامی با ۴۱ درصد بود.

رهبری آنقدرها در مورد مشارکت مردم سر و صدا نیست

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم هاوس می گوید در حالی که خامنه ای و سایر رهبران مردم را به رأی دادن تشویق می کنند، به نظر نمی رسد که نشان دادن مشروعیت آن از طریق شرکت در انتخابات دیگر چندان برای جمهوری اسلامی نگران کننده نباشد. 

جمهوری اسلامی تشخیص می‌دهد که شکاف عظیمی در انتظارات و مطالبات بین نظام و مردمش وجود دارد، شکافی در آزادسازی اجتماعی، مسیر اقتصادی و فرصت‌های سیاسی وجود دارد که نظام به وضوح تشخیص می‌دهد که نمی‌تواند از بین برود بنابراین دیگر اولویت‌بندی نمی‌کند. خروجی سنتی آن از مشروعیت انتخاباتی، همانطور که در انتخابات گذشته انجام داد.

رژیم در تلاش است تا یک انتخابات رقابتی را مطرح کند، اما به وضوح فهرست نامزدها را به نفع مجموعه‌ای از محافظه‌کاران تنظیم کرده است تا تضمین کند که نتیجه نسبتاً قابل پیش‌بینی است.

ایتایم خلیج میانه با این موضوع موافق است. او گفت اگر چند انتخابات گذشته چیزی را به ما نشان می‌دهد، این واقعاً این است که رهبری آنقدرها در مورد مشارکت مردم سرخورده نیست.

او می‌خواهد مشارکت بیشتری داشته باشد، اما اگر این اتفاق نیفتد، مشکلی نیست. در نهایت به نظر می رسد که آنها به اندازه کافی از روندی که اوضاع پیش می رود راحت هستند و هیچ تهدیدی قریب الوقوع برای حفظ قدرت خود از نارضایتی فزاینده، اعتراضات و غیره احساس نمی کنند.

ایرانیانی که تصمیم به رای دادن دارند در ۲۸ ژوئن پای صندوق های رای خواهند رفت و در صورت نزدیک شدن به نتیجه، احتمال برگزاری دور دوم رای گیری وجود دارد.

ایتایم گفت که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ از نظر بسیاری در ایران طوری طراحی شده بود که رئیسی، دستیار خامنه ای، پیروز شود. و رهبر ۸۵ ساله اکنون جسورتر و امن تر از همیشه به نظر می رسد.

ایتایم گفت به نظر می‌رسد خامنه‌ای در این مسیر تثبیت قدرت، در اردوگاه‌های تندرو، اردوگاه‌های محافظه‌کار، تقریباً بدون توجه به هر اتفاقی در حرکت است.

از جایی که من ایستاده ام، با توجه به اینکه چه کسی قرار است این بار نامزد شود، به نظر می رسد که انتخابات آینده ایران را حتی بیشتر از این مسیر خواهد برد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا