جدیدترین اخبارجهان

آیا جمهوری اسلامی به حزب الله تسلیحات جدید و پیشرفته می دهد؟

هدف این گزارش روشن کردن تهدیدات جمهوری اسلامی و تلاش این رژیم برای انتقال قابلیت‌های جدید به حزب‌الله است

آیا جمهوری اسلامی به حزب الله تسلیحات جدید و پیشرفته می دهد؟

جمهوری اسلامی ممکن است به دنبال تامین انواع جدیدی از تسلیحات برای حزب الله باشد که این گروه تروریستی می تواند برای هدف قرار دادن شبکه انرژی اسرائیل استفاده کند.

آیا جمهوری اسلامی به حزب الله تسلیحات جدید و پیشرفته می دهد؟
آیا جمهوری اسلامی به حزب الله تسلیحات جدید و پیشرفته می دهد؟

رسانه کویتی الجریده که سابقه گزارش جزئیات تحولات امنیتی در منطقه را دارد، در ۲۴ ژوئیه ادعا کرد که جمهوری اسلامی برای تامین بمب های الکترومغناطیسی به حزب الله عجله کرده است که می تواند ارتباطات را فلج کند و رادارها را از کار بیاندازد. در این گزارش آمده است که رویارویی مرزی با اسرائیل که به یک جنگ تمام عیار تبدیل می شود، افزایش می یابد.

در همین گزارش ادعاهایی درباره گروه های طرفدار جمهوری اسلامی مطرح شد که در صورت گسترش جنگ به دنبال حمله به جولان هستند.

این مهم است که سعی کنید بفهمید چه پیامی با گزارش هایی مانند این ارسال می شود. در این حالت دو پیام وجود دارد.

نخست، جمهوری اسلامی به دنبال ارائه انواع جدیدی از تسلیحات به حزب الله برای افزایش تهدید علیه اسرائیل است. دوم، ممکن است به دنبال بسیج شبه نظامیان در سوریه برای تهدید جولان باشد تا در صورت گسترش درگیری در جبهه گالیله، جبهه دوم ایجاد کند. هدف تلاش برای تهدید اسرائیل از یک بخش جدید خواهد بود.

الجریده مدعی است که گزارش خود را بر اساس منبعی در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داده است. مشخص نیست چرا سپاه پاسداران این اطلاعات را در اختیار یک روزنامه کویتی قرار داده است. ممکن است منبع در واقع سپاه نباشد، بلکه افراد دیگری هستند که علاقه مند به درج این جزئیات در رسانه های منطقه هستند.

آیا جمهوری اسلامی به حزب الله تسلیحات جدید و پیشرفته می دهد؟
آیا جمهوری اسلامی به حزب الله تسلیحات جدید و پیشرفته می دهد؟

این می تواند هشداری بی سر و صدا به جمهوری اسلامی یا هشداری برای اسرائیل باشد. الجریده مدعی شد که این منبع می‌گوید که حزب‌الله در حال حاضر بمب‌ها و موشک‌های حامل کلاهک‌های انفجاری الکترومغناطیسی را در اختیار دارد، زیرا سپاه پاسداران چند روز پیش با موفقیت این تسلیحات کیفی را به آن تحویل داده است.

از سلاح ها می توان به روش های مختلفی استفاده کرد

ظاهراً این تسلیحات را می توان از پرتابگرهای ثابت پرتاب کرد و برخی از آنها را می توان با پهپادها برای رسیدن به هر نقطه در عمق اسرائیل حمل کرد. حزب الله تلاش کرده است نشان دهد که پهپادهایش می توانند مهمات را در ۹ ماه گذشته در درگیری با اسرائیل پرتاب کنند. با این حال، به طور کلی، حزب الله هواپیماهای بدون سرنشینی ندارد که بتواند مهمات حمل و پرتاب کند. در عوض، پهپادها عمدتا پهپادهای کامیکازه هستند. پرتاب یک نوع جدید کلاهک با استفاده از پرتابگر راکت آسان تر خواهد بود.

حزب الله اخیراً حملات عمیق تری به اسرائیل انجام داده است. بیشتر از پهپادها استفاده کرده است. همچنین ویدئوهایی را منتشر کرده است که توسط پهپادهای تجسسی سایت‌هایی در سواحل اسرائیل، جولان و همچنین پایگاه هوایی اسرائیل را تهدید می‌کنند. در ۲۷ ژوئیه، حزب الله یک هواپیمای بدون سرنشین را پرتاب کرد که به سمت دریا پرواز کرد و توسط یک کشتی اسرائیلی رهگیری شد.

در گزارش الجریده آمده است که جمهوری اسلامی طی ده ماه گذشته از طریق متحدان خود در منطقه از حزب الله برای آزمایش عملاً ده ها نوع موشک و پهپاد علیه اسرائیل استفاده کرده است و بانک اطلاعاتی در مورد تسلیحاتی که قابلیت نفوذ به پدافند هوایی را دارند جمع آوری کرده است.

آیا جمهوری اسلامی به حزب الله تسلیحات جدید و پیشرفته می دهد؟
آیا جمهوری اسلامی به حزب الله تسلیحات جدید و پیشرفته می دهد؟

این ظاهرا نه تنها به حملات حزب الله بلکه حوثی ها و شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق اشاره دارد. در این گزارش مدعی شد که اسرائیل بیشتر کارت های خود را فاش کرده و به موفقیتی جز نابودی نوار غزه با سلاح های آمریکایی دست نیافته است، در حالی که جبهه مقاومت طرح های دفاعی و تهاجمی و غافلگیری های عملی خود را حفظ کرده است.

جالب اینجاست که این گزارش ادعا می کند که حزب الله به دلیل شرایط داخلی لبنان در گسترش بیش از حد تردید دارد. این بدان معناست که حزب الله توسط سیاست داخلی لبنان منصرف شده است. این گزارش سپس به تشریح این موضوع می‌پردازد که چگونه جمهوری اسلامی می‌خواهد به حزب‌الله دانش لازم برای هدف قرار دادن بخش انرژی اسرائیل و همچنین منابع آبی را ارائه دهد.

این منبع در پایان گفت که تهدیدات اسرائیل برای نابودی لبنان ممکن است به صدها هزار شهرک نشین اسرائیلی که در صورت بروز یک رویارویی همه جانبه پس از مواجهه با اختلال در خدمات اولیه از جمله آب، برق، از مناطق شمالی خود آواره شوند، نتیجه معکوس داشته باشد. و ارتباطات، که ممکن است به نقطه ای برسد که همان چیزی را که غزه در حال حاضر تجربه می کند، تکرار کند. حزب الله گفته است که اسرائیل را به دلیل جنگ غزه هدف قرار داده است. حزب الله در هشتم اکتبر، یک روز پس از حمله حماس، در حمله به اسرائیل به حماس پیوست.

هدف این گزارش روشن کردن تهدیدات جمهوری اسلامی و تلاش این کشور برای انتقال قابلیت‌های جدید به حزب‌الله است. به نظر می رسد که تهران نیز می خواهد با ارائه تهدیدات سوریه به اسرائیل، اسرائیل را از هرگونه اقدام علیه حزب الله باز دارد.

این گزارش‌ها ممکن است همیشه واقعیت را منعکس نکنند، اما برای انتقال افکار گروه‌های مختلف در منطقه مهم هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا