جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی گفت اسرائیل اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس را ترور کرد

در گسترش درگیری های خاورمیانه، قتل هنیه در تهران تنها چند ساعت پس از آن رخ داد که اسرائیل یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را در بیروت کشت

جمهوری اسلامی می گوید اسرائیل اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس را ترور کرد

حماس و وزارت خارجه جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه اعلام کردند که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران ترور شد. جمهوری اسلامی متعهد شده است که پاسخی سخت و دردناک در تلافی آن بدهد.

جمهوری اسلامی می گوید اسرائیل اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس را ترور کرد
جمهوری اسلامی می گوید اسرائیل اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس را ترور کرد

ترور هنیه در تهران تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که نیروهای اسرائیلی گفتند که یک فرمانده ارشد حزب‌الله را در حمله به بیروت به تلافی حمله روز شنبه که به زمین فوتبال حمله کردند و ۱۲ کودک و نوجوان را کشتند، به هلاکت رسانده‌اند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبر آن در حمله خائنانه صهیونیست‌ها به محل اقامتش در تهران کشته شده و قول انتقام داد. هنیه که نزدیک به دو دهه یکی از رهبران ارشد حماس بود، برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران در این کشور بود. رسانه‌های دولتی ایران گفتند که هنیه بر اثر اصابت موشک به محل اقامت جانبازان در شمال تهران کشته شده است.

اسرائیل در سال‌های گذشته متهم به انجام چندین ترور در داخل ایران در همکاری با مبارزان مقاومت ضد رژیم، از جمله یک سری حملات به دانشمندان ارشد هسته‌ای بوده است. در مورد مرگ هنیه اظهار نظری نکرده است.

اگر حمله دقیق اسرائیل تایید شود، قتل وی یک نقص امنیتی عظیم و شرم آور برای جمهوری اسلامی خواهد بود، زیرا هنیه در مراسم تحلیف، رئیس جمهور جدید ایران، مسعود پزشکیان را در آغوش گرفته و بوسیده بود.

واکنش فوری تهران از سوی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بود که گفت خون پاک هنیه هرگز هدر نخواهد رفت و قول داد پیوند ناگسستنی بین جمهوری اسلامی و فلسطین تقویت خواهد شد.

جمهوری اسلامی می گوید اسرائیل اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس را ترور کرد
جمهوری اسلامی می گوید اسرائیل اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس را ترور کرد

علی خامنه‌ای، صبح چهارشنبه گفت که جمهوری اسلامی وظیفه خود می‌داند که انتقام این ترور را بگیرد. خامنه‌ای گفت رژیم جنایتکار و تروریست صهیونیستی با این اقدام، زمینه مجازات سختی را برای خود فراهم کرد.

سئوال این خواهد بود که تهران از نظر عملی چه می کند؟

با توجه به اینکه تهران  در ماه آوریل یک رگبار موشکی گسترده علیه اسرائیل شلیک کرد. حمله به حزب الله گروهی که به طور کامل توسط تهران حمایت می شود چشم انداز واکنش جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد.

اسرائیل سابقه طولانی در کشتن رهبران حماس دارد. در سال ۲۰۰۴، اسرائیل در حمله هوایی به غزه، عبدالعزیز رنتیسی، رهبر وقت حماس را کشت. در همان سال، احمد یاسین یکی از بنیانگذاران این گروه شبه نظامی را در شهر غزه ترور کرد.

در ماه‌های اخیر، هنیه تلاش‌هایی را برای مذاکره درباره آتش‌بس از تبعید در قطر رهبری کرد.

واشنگتن و پایتخت های اروپایی نگرانند که این درگیری ها به سرعت به یک درگیری منطقه ای تبدیل شود. رهبران و مقامات در فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا با همتایان خود در لبنان، اسرائیل و جمهوری اسلامی تماس گرفته اند تا از یک جنگ منطقه ای گسترده تر جلوگیری کنند. خطرات به ویژه برای پاریس و رم که صدها سرباز در نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) مستقر دارند، زیاد است.

حتی ترکیه، عضو ناتو تهدید کرده است که برای حمایت از فلسطینی ها در درگیری ها مداخله خواهد کرد. وزارت خارجه ترکیه ترور هنیه را حمله فجیعی توصیف کرد.

جمهوری اسلامی می گوید اسرائیل اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس را ترور کرد
جمهوری اسلامی می گوید اسرائیل اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس را ترور کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بیانیه‌ای که در ایکس منتشر شد، قتل خائنانه را به شدت محکوم کرد و اسرائیل را مسئول حمله به منظور برهم زدن آرمان فلسطین دانست و افزود که بربریت صهیونیستی نمی‌تواند به اهداف آن برسد. 

اردوغان نوشت امیدوارم با مواضع قوی‌تر جهان اسلام و اتحاد بشریت، ترور اسرائیل در منطقه ما به‌ویژه ظلم و نسل‌کشی در غزه پایان یابد.

مسکو که دوست حماس تلقی می شود، ترور اسماعیل هنیه را که در سپتامبر ۲۰۲۲ با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو ملاقات کرد، غیرقابل قبول خواند و محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت ما معتقدیم که چنین اقداماتی علیه تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح در منطقه است و می‌تواند به طور قابل توجهی وضعیت تنش‌آمیز را بی‌ثبات کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که به دولت بایدن در مورد حمله به هنیه از قبل هشدار داده نشده و هیچ نقشی در آن نداشته است. بلینکن به پخش کننده Channel News Asia از سنگاپور گفت این چیزی است که ما از آن مطلع نبودیم یا درگیر آن نبودیم.

وزارت خارجه آلمان از همه بازیگران خواست حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و افزود که منطق حملات متقابل یک اشتباه است. این سخنگو گفت شانس توافق گروگان گیری و آتش بس در غزه نباید اکنون از دست برود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا