جدیدترین اخبارجهان

مقامات: اسرائیل به آمریکا در مورد برنامه‌های حمله تلافی جویانه خود علیه رژیم ایران اطلاع نداده

گالانت وزیر دفاع اسرائیل قرار بود با آستین همتای آمریکایی در دی‌سی دیدار کند اما به درخواست نتانیاهو سفر به تعویق افتاد

مقامات: اسرائیل به آمریکا در مورد برنامه‌های حمله تلافی جویانه خود علیه رژیم ایران اطلاع نداده است

به گفته دو مقام آمریکایی، حتی پس از اینکه مقامات نظامی آمریکا در مورد حمایت احتمالی اسرائیل از حمله انتقام‌جویی با حملات اطلاعاتی یا هوایی خود صحبت کرده‌اند، رهبران اسرائیل هنوز جزئیات خاصی از واکنش نظامی خود به حمله موشکی بالستیک هفته گذشته توسط رژیم ایران را به ایالات متحده اطلاع نداده‌اند.

مقامات: اسرائیل به آمریکا در مورد برنامه‌های حمله تلافی جویانه خود علیه رژیم ایران اطلاع نداده است
مقامات: اسرائیل به آمریکا در مورد برنامه‌های حمله تلافی جویانه خود علیه رژیم ایران اطلاع نداده است

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا عصر یکشنبه با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل صحبت کرد و یکی از مقامات سابق و دو مقام فعلی که با این تماس آشنا بودند، گفتند که آن دو درباره پاسخ‌های احتمالی صحبت کردند، اما درباره تصمیم نهایی اسرائیل در مورد اینکه چه کاری و چه زمانی می‌تواند انجام دهد، صحبت نکردند. به گفته دو مقام آمریکایی، مقامات اسرائیل صبح یکشنبه برای گفتگو در مورد گزینه‌های پاسخ ملاقات کرده‌اند.

مقامات آمریکایی گفتند که معتقد نیستند اسرائیل درباره جزئیات واکنش خود تصمیم نهایی گرفته است، اما گفتند که در حال محدود کردن و نهایی کردن گزینه های خود با جلسات اضافی دیروز و امروز بوده است. به گفته مقامات، گزینه‌هایی که همچنان در دست بررسی هستند، زیرساخت‌های نظامی و اطلاعاتی، پدافند هوایی و تأسیسات انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند. مقامات گفتند که گالانت و آستین درباره تاسیسات هسته ای به عنوان اهداف احتمالی صحبت نکردند.

گالانت قرار بود روز چهارشنبه با آستین در واشنگتن دیدار کند سفری که گالانت آغاز کرده بود اما اکنون به درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، این سفر به تعویق افتاده است. سه مقام آمریکایی گفته بودند که نگران این هستند که پاسخ اسرائیل در زمانی که گالانت با آستین ملاقات می‌کرده باشد.

به گفته دو مقام آمریکایی آشنا با این گفتگوها، پس از پرتاب حدود ۲۰۰ موشک بالستیک جمهوری اسلامی در هفته گذشته، مقامات نظامی ایالات متحده درباره گزینه‌های پیوستن به اسرائیل در انتقام‌جویی علیه رژیم ایران گفتگو کردند.

این دو مقام گفتند که ایالات متحده مدت‌هاست که از اسرائیل با اطلاعات حمایت می‌کند و این حمایت می‌تواند در طول حملات تلافی جویانه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ادامه یابد. این دو مقام گفتند، مقامات ارشد نظامی ایالات متحده همچنین در مورد انجام حملات بسیار محدود علیه اهداف رژیم ایران گفتگو کرده اند. به گفته مقامات، حملات در داخل خاک ایران و همچنین حملات به اهدافی در خارج از ایران مورد بحث قرار گرفته است، اگرچه احتمال حملات از هر نوع کمتر از تبادل اطلاعات است.

مقامات: اسرائیل به آمریکا در مورد برنامه‌های حمله تلافی جویانه خود علیه رژیم ایران اطلاع نداده است
مقامات: اسرائیل به آمریکا در مورد برنامه‌های حمله تلافی جویانه خود علیه رژیم ایران اطلاع نداده است

به گفته مقامات، ایالات متحده می تواند دارایی های جمهوری اسلامی را در دریا هدف قرار دهد یا سعی کند با ضربه زدن به سایت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از گروه های شبه نظامی در یمن یا سوریه حمایت می کنند، کمک نظامی جمهوری اسلامی به نیروهای نیابتی در منطقه را مختل کند. حمله ایالات متحده به یک هدف رژیم ایران در صورتی می تواند دفاعی تلقی شود که خطر احتمالی برای ایالات متحده یا متحدان را از بین ببرد، مانند حملات قبلی آمریکا به اهداف مرتبط با جمهوری اسلامی در داخل یمن، عراق و سوریه.

مقامات دولت تأکید کردند که در حالی که ایالات متحده قصد دارد از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کند، هیچ تصمیمی در مورد هیچ اقدامی از سوی ایالات متحده گرفته نشده است. سه مقام آمریکایی گفتند که انتظار ندارند آمریکا مستقیما از پاسخ اسرائیل حمایت کند و در عوض از آمریکا با اعمال تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی حمایت کند.

این سه مقام گفتند که ناکامی اسرائیل در دادن تضمین‌های ملموس به ایالات متحده مبنی بر اینکه ایالات متحده را از برنامه‌های خود قبل از اقدام آگاه می‌کند، احتمال کمتری دارد که ایالات متحده نقش فعالی در واکنش اسرائیل داشته باشد.

یک مقام دفاعی در بیانیه‌ای گفت ما به مشورت با اسرائیلی‌ها در مورد گام‌های بعدی آن‌ها را ادامه می‌دهیم، اما در مورد پاسخ احتمالی به حمله موشکی جمهوری اسلامی در اول اکتبر، حدس و گمان نمی‌زنیم یا وارد فرضیه‌ای نمی‌شویم.

گالانت درخواست کرد که به ایالات متحده بیاید

در حالی که اسرائیل پاسخ خود را می سنجد، مقامات آمریکایی به دنبال سرنخ هایی در مورد زمان بندی هستند. انتظار می رفت آستین روز چهارشنبه قبل از به تعویق افتادن سفر با گالانت در پنتاگون ملاقات کند. به گفته دو مقام آمریکایی که با این برنامه‌ریزی آشنا هستند، گالانت کسی بود که به او پیشنهاد داد به ایالات متحده بیاید.

به طور کلی، زمانی که رهبران ارشد در خارج از کشور هستند، یک کشور اقدام نظامی بزرگی انجام نمی دهد، اما اسرائیل با کشتن رهبر حزب الله حسن نصرالله در بیروت در حالی که نتانیاهو در نیویورک برای مجمع عمومی سازمان ملل بود، این تصور را از بین برد. برخی از مقامات آمریکایی معتقدند که انتقام اسرائیل ممکن است در زمانی که گالانت در واشنگتن است انجام شود.

مقامات: اسرائیل به آمریکا در مورد برنامه‌های حمله تلافی جویانه خود علیه رژیم ایران اطلاع نداده است
مقامات: اسرائیل به آمریکا در مورد برنامه‌های حمله تلافی جویانه خود علیه رژیم ایران اطلاع نداده است

به گفته چندین مقام آمریکایی، آستین از اینکه اسرائیل به ایالات متحده اطلاع نداده است که قصد دارد نصرالله را هدف قرار دهد، ناامید و عصبانی بود. در ماه‌های اخیر، گالانت و آستین چندین بار در هفته صحبت کرده‌اند، اما گالانت به آستین از عملیات علیه نصرالله اطلاع داده است.

در جلسه صبح دوشنبه با خبرنگاران، سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، مستقیماً پاسخی به این سوال نداد که آیا اسرائیل به مقامات آمریکایی اطمینان داده است که دیگر آنها را غافلگیر نخواهد کرد.

رایدر گفت وزیر آستین و وزیر گالانت نقاط تماس بسیار منظمی دارند. ما بسیار واضح گفته‌ایم که آگاهی در مورد فعالیت‌های منطقه به دلایل متعدد مفید است ما این خطوط ارتباطی را باز نگه خواهیم داشت.

رهبران ارشد ایالات متحده معمولاً هنگامی که اسرائیل حمله ای مانند انتقام گیری مورد انتظارش علیه جمهوری اسلامی انجام می دهد، در اسرائیل حضور ندارند. به گفته مقامات آمریکایی آشنا با برنامه سفر پویا، ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در آخر هفته در اسرائیل بود، اما اکنون کشور را ترک کرده است و انتظار نمی رود فوراً بازگردد و مقامات ایالات متحده می گویند که اسرائیل به صراحت اعلام کرده است که در تعطیلات یوم کیپور این هفته پاسخی را رد نمی کند.

به گفته یکی از مقامات سابق و دو مقام فعلی آمریکایی، از ۷ اکتبر، ایالات متحده و جمهوری اسلامی به یکدیگر اطلاع داده اند که هیچ یک از طرفین نمی خواهند این درگیری تشدید شود. مقامات آمریکایی بر این باورند که به جز یک حمله بزرگ به زیرساخت‌های هسته‌ای رژیم ایران که برنامه‌اش را به طور قابل توجهی تعطیل یا به تعویق می‌اندازد، جمهوری اسلامی به دنبال جنگ مستقیم با اسرائیل و ایالات متحده نیست.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا