جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل، حزب الله و ایجاد یک آتش سوزی منطقه ای

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در کنگره گفت وقتی با حزب‌الله می‌جنگیم، با جمهوری اسلامی می‌جنگیم

اسرائیل، حزب الله و ایجاد یک آتش سوزی منطقه ای

روز چهارشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر در سخنرانی خود در کنگره گفت وقتی با حزب‌الله می‌جنگیم، با جمهوری اسلامی می‌جنگیم. با توجه به افزایش درگیری ها و حملات بین اسرائیل و این گروه، یک بیانیه بالقوه پیش بینی کننده است: اشتباه نکنید، جنگ بین اسرائیل و حزب الله اجتناب ناپذیر نیست، اما منطقه ای شدن چنین درگیری احتمالاً اجتناب ناپذیر است.

اسرائیل، حزب الله و ایجاد یک آتش سوزی منطقه ای
اسرائیل، حزب الله و ایجاد یک آتش سوزی منطقه ای

امیدها برای اجتناب از جنگ در مذاکرات دوباره و اکنون پشت سر هم بر سر معامله گروگان گیری اسرائیل و حماس که مدت ها به دنبال آن بود، بسته شده است. اما احتمال به نتیجه رسیدن یک توافق در بهترین حالت نامشخص است و مذاکرات در پس زمینه گسترش حملات بین اسرائیل و حزب الله انجام می شود.

بزرگترین تأثیر بالقوه ای که واشنگتن به صدا درآورده است، این است که درگیری اسرائیل و حزب الله می تواند منجر به جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی شود که در آوریل از آن اجتناب شد و جمهوری اسلامی به دفاع از حزب الله آمد. شاید برای تهران، ثبات رژیم همیشه اولویت آن است و دفاع مستقیم از حزب‌الله با حمله به اسرائیل، باعث انتقام اسرائیل و تهدید به تضعیف این هدف می‌شود.

اما راه خطرناک دیگری وجود دارد که با درگیری اسرائیل و حزب الله آغاز می شود و به جنگ با جمهوری اسلامی ختم می شود. رهبران اورشلیم ممکن است حدس بزنند که یک درگیری تمام عیار با حزب الله فرصتی را فراهم می کند که قبلاً در دسترس نبوده و زمان محدودی برای حمله و عقب انداختن برنامه تسلیحات هسته ای رژیم ایران فراهم می کند.

اسرائیل مدت‌هاست که نگران این بوده است که حمله به این برنامه خطر جنگ چندجانبه‌ای را به همراه داشته باشد که در آن حزب‌الله، حماس، شبه‌نظامیان شیعه عراقی و دیگران همگی به طور همزمان به اسرائیل حمله کنند. اما در شرایطی که حزب‌الله تهدیدآمیزترین و مخرب‌ترین موشک‌ها و تسلیحات خود و حماس را خرج کرده است، پس از گذشت هشت ماه از جنگ غزه، چنین نگرانی‌هایی در مورد جنگ چندجانبه منسوخ خواهد شد.

اسرائیل، حزب الله و ایجاد یک آتش سوزی منطقه ای
اسرائیل، حزب الله و ایجاد یک آتش سوزی منطقه ای

تهران به نوبه خود اجازه نخواهد داد که حمله نظامی مستقیم و گسترده اسرائیل بدون پاسخ بماند و از این طریق گسترش ردپای و شدت جنگ را تضمین کند.

در حالی که عوامل دیگر، از جمله مخالفت بالقوه ایالات متحده با چنین حمله ای، می تواند بر ذهن تصمیم گیرندگان اسرائیل تاثیر بگذارد، واقعیت این است که پیشرفت برنامه تسلیحات هسته ای جمهوری اسلامی ممکن است اورشلیم را مجبور کند که چنین لحظه ای را به عنوان یک فرصت منحصر به فرد ببیند. تهران بار دیگر شروع به تامین سیستم های تسلیحاتی پیشرفته برای هر آنچه از حزب الله باقی مانده است، می کند.

اما حتی در غیاب مبادلات جنبشی با جمهوری اسلامی، درگیری اسرائیل و حزب‌الله بسیار شدیدتر از جنگ ۳۴ روزه سال ۲۰۰۶ بین آنها خواهد بود که در آن تمام لبنان و همچنین شمال اسرائیل در معرض تهدید بود، نتیجه جنگ آن زمان حزب‌الله. ظرفیت راکت نسبتا کوتاه برد.

هجده سال بعد، جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله بار دیگر شاهد تکان دادن موشک‌ها و موشک‌های اسرائیلی به بیروت و دژ حزب‌الله در جنوب لبنان بود، در حالی که اورشلیم به وضوح بین دولت لبنان و حزب‌الله که حزب‌الله بخشی از آن بود تمایز قائل نیست. دولت کشور برای سالها اما برای اولین بار، موشک ها و راکت های حزب الله متقابلا نه تنها شمال بلکه کل کشور را تهدید خواهد کرد.

وزیر دفاع یوآو گالانت هفته گذشته گفت که نیروهای دفاعی می توانند در یک لحظه به حزب الله حمله کنند. بنی گانتز، عضو سابق کابینه جنگ ماه گذشته، ما می‌توانیم لبنان را کاملاً در تاریکی فرو ببریم و قدرت حزب‌الله را در عرض چند روز از بین ببریم. در اوایل ماه ژوئن، یسرائیل کاتزر، وزیر امور خارجه اظهار داشت که در چنین درگیری، حزب الله نابود خواهد شد و لبنان به شدت ضربه خواهد خورد.

اسرائیل، حزب الله و ایجاد یک آتش سوزی منطقه ای
اسرائیل، حزب الله و ایجاد یک آتش سوزی منطقه ای

احتمالاً چنین لفاظی بخشی از تلاشی است که بعید به نظر می رسد مؤثر باشد، که برای متقاعد کردن حزب الله برای انتقال نیروهای ویژه خود در فاصله ۶ تا ۸ مایلی از مرز اسرائیل طراحی شده است. جابجایی این فاصله کوتاه، در تئوری، هزاران اسرائیلی را قادر می‌سازد که پس از ماه‌ها دوری به خانه بازگردند، زیرا در برد موشک‌های کوتاه‌برد حزب‌الله قرار دارند.

چنین نتیجه‌ای، به‌ویژه اگر با آتش‌بس اولیه در غزه همراه شود، احتمالاً از درگیری فوری بین اسرائیل و حزب‌الله جلوگیری می‌کند، همانطور که ایالات متحده به شدت در تلاش است تا انجام دهد.

اما اگر درگیری رخ دهد، علیرغم لفاظی هایی که از اورشلیم می آید، چالش نابودی حزب الله در کوتاه مدت حتی سخت تر از نابودی حماس خواهد بود.

موجودی تسلیحات حزب الله بسیار پیچیده تر از حماس است و احتمالاً ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ موشک و راکت برای حمله به تمام اسرائیل وجود دارد. و در حالی که سیستم‌های دفاعی اسرائیل فعال می‌شوند، اندازه موجودی حزب‌الله و فاصله نزدیک پرتاب آن‌ها، می‌تواند هر دو سیستم‌ها را غلبه کند، در حالی که پهپادها به طور بالقوه می‌توانند آنها را دور بزنند.

با تشدید خطرات خشونت های منطقه ای، شبه نظامیان شیعه عراق قبلاً پیشنهاد کرده اند به نبرد علیه اسرائیل بپیوندند، پیشنهادی که جمهوری اسلامی ظاهراً در مورد آن مردد است. تروریست‌های حوثی در یمن، که حملاتشان به کشتی‌های غربی در دریای سرخ ادامه دارد، تقریباً مطمئناً از بهانه جدیدی برای شلیک مجدد موشک‌ها به اسرائیل استقبال خواهند کرد.

دولت بایدن در چنین شرایطی تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت تا به دفاع از اورشلیم کمک کند درست همانطور که قصد داشت حزب الله در پی حمله تروریستی ۷ اکتبر علیه آن حمله کند. در همین حال، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، گفت که قبرس می‌تواند یک هدف باشد، شاید مهم‌ترین آن این باشد که این کشور جزیره‌ای کوچک اروپایی پایگاه‌های نظامی مدیترانه‌ای بریتانیا را در خود جای داده است.

از آنجایی که احتمال وقوع جنگ رو به افزایش است، تنها قطعیت این است که اگرچه اسرائیل و حزب‌الله ممکن است بازیگران اصلی چنین درگیری باشند، اما تنها محدود به آن‌ها نخواهد شد پیامدهای آن در سراسر منطقه و جهان احساس می‌شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا