جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل پیشنهاد پایان دادن به جنگ را می دهد

اگر همه گروگان ها به یکباره آزاد شوند، اجازه دهید سینوار برود، غزه خلع سلاح شود

اسرائیل پیشنهاد پایان دادن به جنگ را می دهد

پیشنهادی که اخیراً در واشنگتن مورد بحث قرار گرفت، رژیم جدیدی را برای استریپ تعیین می کند. بستگان گروگان ها از طرح استقبال کردند، اما یک مقام حماس آن را مضحک خواند و رد کرد.

اسرائیل پیشنهاد پایان دادن به جنگ را می دهد
اسرائیل پیشنهاد پایان دادن به جنگ را می دهد

اسرائیل پیشنهادی را روی میز گذاشته که به جنگ در نوار غزه پایان می دهد و به رئیس حماس اجازه عبور امن از منطقه محاصره را می دهد؛ در ازای آزادی فوری همه گروگان های غزه، غیرنظامی کردن نوار غزه و ایجاد یک قدرت حاکم جایگزین غزه. که وجود دارد.

یک مقام اسرائیلی طرح کلی این گزارش را تایید کرد و گفت که گال هیرش، مرد اشاره گروگان‌ها، این طرح را به مقامات آمریکایی ارائه کرده بود و انتظار می‌رفت آن‌ها آن را به مقامات عرب نامشخص منتقل کنند.

کان گفت که هیرش به خانواده های گروگان ها گفت که این پیشنهاد هفته گذشته در نشستی با مقامات آمریکایی از کاخ سفید و وزارت خارجه ارائه شده است.

اما غازی حمد، عضو دفتر سیاسی حماس، به سرعت این پیشنهاد را رد کرد و به العربی الجدید گفت که پیشنهاد خروج سنوار مضحک است و نشان دهنده ورشکستگی اشغالگری از طریق مذاکره است.

این تکذیب آنچه را که در طول هشت ماه مذاکرات رخ داده توسط اشغالگران تأیید می‌کند. حمد گفت مذاکرات به دلیل ناسازگاری موضع اسرائیل به بن بست رسیده است.

در طول جنگ و مذاکرات آتش بس، حماس مصمم به حفظ کنترل نوار غزه تحت هر توافقی به نظر می رسد.

به نظر می رسد این چارچوب پیشنهادی نشان دهنده عقب نشینی از وعده نخست وزیر بنیامین نتانیاهو برای ادامه جنگ تا نابودی حماس و مرگ یحیی سنوار، رئیس گروه تروریستی باشد، اما همچنان به اهداف رسمی جنگ با توجه به برچیده شدن موثر حماس پایبند خواهد بود.

و این می‌تواند فشار داخلی بر دولتی را که بر فراخوان نجات گروگان‌ها متمرکز است و همچنین فشار بین‌المللی برای توقف خصومت‌ها را کاهش دهد و در نتیجه به اسرائیل اجازه می‌دهد تا توجه بیشتری به گروه تروریستی حزب‌الله، دشمن مورد حمایت جمهوری اسلامی در شمال داشته باشد. 

اسرائیل پیشنهاد پایان دادن به جنگ را می دهد
اسرائیل پیشنهاد پایان دادن به جنگ را می دهد

به گفته کان، تمام ۱۰۱ گروگانی که هنوز در نوار نگهداری می‌شوند، به یکباره بازگردانده می‌شوند و اسرائیل طبق این پیشنهاد به جنگ پایان می‌دهد، که از آزادی گروگان‌ها و خروج تدریجی نیروها که تاکنون مورد بحث بود اجتناب می‌کند.

اسرائیل همچنین تعداد نامشخصی از زندانیان فلسطینی را از زندان اسرائیل آزاد می‌کند و به سینوار که عموماً مغز متفکر حمله ۷ اکتبر را می‌دانند اجازه می‌دهد تا نوار غزه را به همراه سایر ساکنان غزه که می‌خواهند با او ترک کنند، ترک کند.

جزئیات بیشتری ارائه نشد.

یک مقام ناشناس به نقل از کان، این طرح را یک مسیر فرعی در کنار مذاکرات اصلی که توسط دیوید بارنیا و رونن بار، روسای اطلاعات اسرائیل با میانجیگری ایالات متحده، مصر و قطر رهبری می شود، توصیف کرد.

بستگان گروگان ها به سرعت از پیشنهاد گزارش شده حمایت کردند و از دولت خواستند که علناً از آن حمایت کند.

یک معامله تک مرحله‌ای که شامل تمام ۱۰۱ گروگان می‌شود، آرزوی همه شهروندان اسرائیلی و خانواده‌های گروگان‌ها است. مجمع گروگان‌ها و خانواده‌های مفقود در بیانیه‌ای اعلام کرد این پیشنهاد امنیت در اسرائیل را تقویت می‌کند و دستیابی به یک توافق جامع منطقه‌ای را ممکن می‌سازد.

اگرچه این پیشنهاد ظاهراً شامل برکناری حماس از قدرت در غزه می‌شود، هر معامله‌ای که به تعهد اسرائیل برای پایان دادن به جنگ و آزادی سینوار اجازه دهد، احتمالاً با مخالفت شدید متحدان ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو مواجه خواهد شد.

مذاکرات موجود عمدتاً حول طرح پیشنهادی برای آزادی مرحله‌ای گروگان‌ها و خروج نیروها بوده است، اما به دلیل اختلاف نظر در مورد حضور اسرائیل در مرز مصر و غزه و هویت اسرای فلسطینی که آزاد می‌شوند، دچار مشکل شده‌اند. اسرائیل گفته است که منتظر پیشنهاد جدید آمریکا برای پر کردن این اختلافات است.

این مقام ناشناس به کان گفت با توجه به مشکلات در مذاکرات و تیک تاک ساعت زندگی گروگان‌ها، ما می‌خواهیم یک طرح ثانویه را پیشنهاد کنیم که مراحل را کوتاه‌تر کرده و امکان معامله سریع‌تر را فراهم کند.

اگر سینوار غزه را ترک کند و به جنگ پایان دهد، این اتفاق خواهد افتاد. این به ما این امکان را می دهد که به اهداف جنگ دست یابیم و رهبری حماس در غزه به مکانی امن برود.

اسرائیل پیشنهاد پایان دادن به جنگ را می دهد
اسرائیل پیشنهاد پایان دادن به جنگ را می دهد

یکی از مقامات دفتر نتانیاهو روز پنجشنبه تاکید کرد که این گزارش هیچ چیز جدیدی نیست.

نخست وزیر در سخنرانی خود در کنگره در این مورد صحبت کرد. او گفت که اگر سینوار تبعید شود، گروگان ها را بگیریم، حماس قدرت ندارد و غیرنظامی و ریشه کن کردن آن وجود دارد، اکنون جنگ می تواند پایان یابد. این به معنای پیروزی و پایان جنگ است.

رهبر اپوزیسیون یایر لاپید تأیید کرد که این مفهوم در گفتگوهایی که در واشنگتن با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و دیگران در اوایل این هفته داشت، مطرح شد.

او به رادیو تلویزیون گفت در میان بسیاری از مردم، از جمله من، این احساس وجود دارد که جنگ، در پایان روز، دیگر در خدمت منافع اسرائیل نیست.

بنابراین، اگر جنگ را به این دلیل به نفع خود پایان می دهیم، باید به یک توافق همه جانبه برسیم تا همه گروگان ها را یکجا به خانه برگردانیم و مراحلی نداشته باشیم.

درخواست‌ها از نتانیاهو برای موافقت با توافق، حتی اگر به معنای دست‌نخورده ماندن حماس باشد، در هفته‌های اخیر پس از کشف اجساد شش گروگانی که مدت کوتاهی قبل از آن توسط نیروهای اسرائیلی در غزه کشف شده بودند، تشدید شده است. از ۲۵۱ گروگان ربوده شده در ۷ اکتبر، ۹۷ نفر در غزه باقی مانده اند که اجساد حداقل ۳۳ مورد تایید شده توسط ارتش اسرائیل کشته شده اند.

افزایش درگیری ها با گروه تروریستی حزب الله لبنان نیز بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه فشار آورده است. روز چهارشنبه، یوآو گالانت، وزیر دفاع گفت که مرکز ثقل ارتش در حال حرکت به سمت شمال است.

گالانت گفت ما نیروها، منابع و انرژی را به سمت شمال هدایت می کنیم. من معتقدم که ما در آغاز مرحله جدیدی از این جنگ هستیم و باید خود را وفق دهیم.

این هفته شاهد دو روز همزمان حملات بی‌سابقه‌ای به عوامل حزب‌الله در سراسر لبنان بودیم که با انفجار دستگاه‌های ارتباطی مورد استفاده اعضا، ده‌ها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت. حزب الله اسرائیل را مسئول این حملات دانسته و قول داده است که به آن پاسخ دهد و شبح گسترش بیشتر درگیری ها را افزایش داده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا