جدیدترین اخبارجهان

یهودی اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی در توطئه کشتن نتانیاهو، گالانت به خدمت گرفته شده است

موتی مامان دو بار بدلیل ملاقات با مقامات اطلاعاتی که سعی داشتند او را برای ترور و مأموریتهای دیگر بفرستند به ایران رفت

یهودی اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی در توطئه کشتن نتانیاهو، گالانت به خدمت گرفته شده است

مقامات روز پنجشنبه اعلام کردند که یک شهروند یهودی اسرائیلی ماه گذشته پس از اینکه جمهوری اسلامی برای پیشبرد طرح ترور نخست وزیر اسرائیل، وزیر دفاع یا رئیس شین بت استخدام شده بود، دستگیر شد.

یهودی اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی در توطئه کشتن نتانیاهو، گالانت به خدمت گرفته شده است
یهودی اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی در توطئه کشتن نتانیاهو، گالانت به خدمت گرفته شده است

شین بت و پلیس اسرائیل در بیانیه مشترکی اعلام کردند که مظنون دو بار به صورت قاچاق وارد ایران شده و مبلغی را برای انجام ماموریت از طرف تهران دریافت کرده است.

این بیانیه زمانی اعلام شد که اسرائیل در آستانه جنگ همه جانبه با نماینده جمهوری اسلامی در لبنان، حزب الله، پس از انفجار دستگاه های الکترونیکی در اختیار اعضای این گروه تروریستی در یک رشته انفجار و کشته شدن شماری و زخمی شدن هزاران نفر بود. در اوایل این هفته، اسرائیل اعلام کرد که حزب الله برای ترور مقامات بلندپایه سابق دفاعی، یکی از آنها موشه یعلون، رئیس سابق ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل، نقشه کشیده است.

مظنون به نام موتی مامان ۷۳ ساله اهل شهر جنوبی اشکلون روز پنجشنبه تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و پس از آن شین بت جزئیات تحقیقات را فاش کرد.

طبق تحقیقات شین بت و پلیس، مامان تاجری بود که مدت‌های طولانی در ترکیه زندگی می‌کرد و در آنجا روابط تجاری و اجتماعی با اتباع ترک و ایرانی داشت.

آژانس امنیتی گفت در آوریل امسال، مامان با میانجیگری دو نفر از ترکیه به نام های آندری فاروق اصلان و جنید اصلان موافقت کرد تا با یک تاجر ثروتمند ساکن ایران به نام ادی ملاقات کند تا در مورد فعالیت های تجاری گفتگو کند. 

به گزارش شین بت، مامان به شهر سمندق ترکیه در نزدیکی سوریه سفر کرد و با دو نماینده اعزامی این تاجر ایرانی دیدار کرد. در سمندق، مظنون اسرائیلی و یک ایرانی پس از عدم امکان ترک ایران، تماس تلفنی برقرار کردند.

شین بت گفت در ماه مه مظنون به ترکیه بازگشت تا با آندری، جنید و دو نماینده ادی ملاقات کند.

به گفته آژانس امنیتی ترکیه، پس از اینکه ظاهراً تاجر ایرانی دوباره نتوانست ایران را برای ملاقات در ترکیه ترک کند، مامان از طریق یک گذرگاه زمینی در نزدیکی شهر وان در شرق ترکیه به ایران قاچاق شد.

مامان در داخل ایران با ادی و شخص دیگری به نام خواجه که خود را یکی از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی معرفی کرده بود ملاقات کرد. طبق تحقیقات، مامان طی جلسه ای در خانه ادی در ایران خود را یک شهروند اسرائیلی معرفی کرد.

در آن جلسه، ادی به مظنون اسرائیلی پیشنهاد کرد که مأموریت‌های مختلفی را در اسرائیل برای رژیم ایران انجام دهد، از جمله قرار دادن پول یا تفنگ در مکان‌های مشخص، عکس‌برداری از مناطق عمومی شلوغ، و تهدید سایر غیرنظامیان اسرائیلی که به نمایندگی از آنها فعالیت می‌کنند. شین بت دریافته است که جمهوری اسلامی ماموریت های خود را انجام نداده اند.

یهودی اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی در توطئه کشتن نتانیاهو، گالانت به خدمت گرفته شده است
یهودی اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی در توطئه کشتن نتانیاهو، گالانت به خدمت گرفته شده است

مامان گفت که بررسی خواهد کرد و به ترکیه و بعداً اسرائیل بازگشت. مرداد ماه برای دومین بار به ایران بازگشت. بر اساس تحقیقات انجام شده، وی در حالی که در داخل یک کامیون مخفی شده بود، از طریق یک گذرگاه زمینی از ترکیه وارد کشور شد.

این آژانس امنیتی گفت که در خانه ادی، مامان با مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ملاقات کرد و از او خواستند تا حملات ترور را علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر دفاع، یا رونن بار، رئیس شین بت، پیش ببرد.

بر اساس تحقیقات، مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی همچنین احتمال ترور سایر مقامات ارشد از جمله نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین را بررسی کردند.

شین بت اعلام کرد که نقشه های ترور توسط مقامات جمهوری اسلامی به عنوان انتقام قتل اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران در ماه ژوئیه که به اسرائیل نسبت داده شده است، تلقی می شود.

طبق تحقیقات، مامان قبل از انجام هر یک از وظایف، یک میلیون دلار از قبل درخواست کرده است.

شین بت گفت، روز بعد، مظنون اسرائیلی دوباره با مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ملاقات کرد، جایی که آنها دوباره در مورد برنامه های ترور مقامات ارشد اسرائیلی بحث کردند.

در آن جلسه، طبق تحقیقات انجام شده، همچنین پیشنهاد شد که مامان در مکان‌های مختلف اسرائیل برای دیگرانی که توسط جمهوری اسلامی اداره می‌شوند، پول بگذارد. طرح‌های دیگری که در این جلسه پیشنهاد شد این بود که مامان روس‌ها یا آمریکایی‌ها را پیدا کند و آنها را موظف به ترور ناراضیان جمهوری اسلامی در اروپا و آمریکا کند و یکی از اعضای موساد را به‌عنوان عامل دوگانه به خدمت بگیرد.

به گزارش شین بت، همچنین در آن جلسه، مامان یک میلیون دلار پیش پرداخت اعلام کرده است، اما ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی درخواست او را رد کرده و گفته اند در آینده با او تماس خواهند گرفت.

بر اساس تحقیقات انجام شده، قبل از اینکه مامان برای دومین بار از ایران خارج شود، از سوی یکی از ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی به دلیل شرکت در جلسات، مبلغ ۵۰۰۰ یورو به مامان داده شده است.

وی پس از بازگشت به اسرائیل در ماه اوت توسط مقامات اسرائیلی دستگیر شد.

یهودی اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی در توطئه کشتن نتانیاهو، گالانت به خدمت گرفته شده است
یهودی اسرائیلی که توسط جمهوری اسلامی در توطئه کشتن نتانیاهو، گالانت به خدمت گرفته شده است

اشتباه در قضاوت

شبکه ۱۲ به نقل از مامان به بازپرسان گفت خوب است که مرا دستگیر کردید، نمی دانم کجا می توانست برود.

یک منبع آگاه از جزئیات تحقیقات به این شبکه گفت که مظنون در طول بازجویی منکر اتهامات نشده است. وکیل مامان گفت که موکلش مرتکب اشتباه قضاوت شده است و در تحقیقات به طور کامل با مقامات همکاری می کند.

ایال بسرگلیک، وکیل دادگستری، گفت ما هنوز مواد تحقیقاتی را ندیده‌ایم، بنابراین در این مرحله رفتن به جزئیات پرونده دشوار است.

می‌توان گفت که این فردی است که کمک زیادی به سرویس‌های امنیتی کشور اسرائیل کرده است، فرزندانش در نیروهای امنیتی خدمت می‌کنند و در زمینه تجارت خود دچار اشتباه قضاوت شده است. که موکل او همکاری کرده و به همکاری کامل با مقامات ادامه می دهد.

یکی از مقامات ارشد شین بت این پرونده را یک مسئله بسیار جدی توصیف کرد که نمونه ای از تلاش های بزرگ سازمان های اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای جذب شهروندان اسرائیلی برای پیشبرد فعالیت های تروریستی در اسرائیل است.

این مقام گفت شین بت ارزیابی کرده است که جمهوری اسلامی به تلاش های خود برای استخدام غیرنظامیان اسرائیلی برای مأموریت های جاسوسی و انجام حملات تروریستی، به ویژه از طریق تماس با اسرائیلی هایی که سابقه جنایی دارند، ادامه خواهد داد.

در شرایطی که دولت اسرائیل در چندین جبهه در حال جنگ است، یک شهروند اسرائیلی در دو نوبت مختلف به کشور دشمن می رود، با ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ملاقات می کند و برای انجام اقدامات تروریستی جدی در خاک اسرائیل ابراز تمایل می کند. اقدامات او به رژیم ایران و عوامل اطلاعاتی آن در مبارزه علیه اسرائیل کمک کرد.

شین بت گفت که اقدامات مظنون یک تخلف امنیتی جدی است، حتی زمانی که انگیزه تماس با مقامات جمهوری اسلامی جنایی یا تجاری باشد.

شین بت هرگونه تماس اسرائیلی ها با عناصر جمهوری اسلامی را با جدیت می بیند. در حالی که انگیزه تماس در وهله اول یک بهانه تجاری یا مجرمانه است، اما از شدت اعمال نمی کاهد.

شین بت در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از توطئه‌های ادعایی رژیم ایران را اعلام کرده است که در آن جمهوری اسلامی سعی کرده است اسرائیلی‌ها را به صورت آنلاین فریب دهد تا مأموریت‌هایی برای تهران انجام دهند، از جمله طرحی که در ژانویه فاش شد که در آن اسرائیلی‌ها ظاهراً برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد افراد بلندپایه استخدام شده بودند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا