جدیدترین اخبارجهان

مقام اسرائیلی: تصمیمی برای حمله به جمهوری اسلامی وجود ندارد

منطقه به شدت منتظر انتقام وعده داده شده اسرائیل برای حمله موشکی بالستیک گسترده جمهوری اسلامی در ۱ اکتبر است

مقام اسرائیلی: تصمیمی برای حمله به جمهوری اسلامی وجود ندارد

کابینه هیچ تصمیم بزرگ قطعی برای انتقام رگبار موشکی نمی گیرد. سفر گالانت به آمریکا همچنان در حالت تعلیق است. تهران گفته است که متحدان عرب غرب را در صورت کمک به حمله اسرائیل تهدید خواهد کرد.

مقام اسرائیلی: تصمیمی برای حمله به جمهوری اسلامی وجود ندارد
مقام اسرائیلی: تصمیمی برای حمله به جمهوری اسلامی وجود ندارد

کابینه امنیتی پنجشنبه شب برای بررسی پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله موشکی بالستیک جمهوری اسلامی به این کشور در هفته گذشته تشکیل جلسه داد. یک مقام اسرائیلی گفت، با این حال، هیچ تصمیم مهمی اتخاذ نشده است، زیرا هماهنگی در مورد این موضوع بین اورشلیم و واشنگتن ادامه دارد.

یک منبع اسرائیلی گفت هیچ تصمیم بزرگی از سوی وزرا گرفته نشد و افزود میل اسرائیلی‌ها برای هماهنگی با آمریکایی‌ها بر سر واکنش وجود دارد و بحث‌های استراتژیک بین طرف‌ها ادامه دارد.

اخبار کانال ۱۲ گفت، برخلاف گزارش رسانه‌ها قبل از این نشست، از کابینه خواسته نشد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع را برای تصمیم‌گیری در مورد پاسخ، اجازه دهد. در صورت لزوم ممکن است از وزرا خواسته شود که چنین اقدامی را از طریق تلفن تأیید کنند.

دفتر نخست وزیری همچنین گفت که سفر گالانت به ایالات متحده برای گفتگو در مورد پاسخ اسرائیل هنوز تایید نشده است، در حالی که انتظار می رود او هفته آینده برای گفتگو با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون به این موضوع سفر کند.

نتانیاهو در اوایل این هفته از سفر برنامه ریزی شده گالانت به واشنگتن در آخرین لحظه جلوگیری کرد و خواستار آن شد که ابتدا با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد آنچه اسرائیل به دنبال انجام آن علیه رژیم ایران است صحبت کند تماسی که روز چهارشنبه انجام شد. اما گفته می‌شود که او این سفر را مشروط به این می‌کند که ابتدا هیئت دولت پاسخی به رژیم ایران را تایید کند.

منطقه به شدت منتظر انتقام وعده داده شده اسرائیل برای حمله موشکی بالستیک گسترده رژیم ایران در ۱ اکتبر بوده است و واشنگتن تلاش می کند واکنش اسرائیل را هماهنگ و تعدیل کند. اورشلیم متعهد به تلافی قابل توجهی شده است، اما بایدن که نیروهای آمریکایی را برای کمک به خنثی کردن حمله رژیم ایران راهنمایی کرد مخالفت خود را با هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای یا تولید نفت ایران ابراز کرده است.

مقام اسرائیلی: تصمیمی برای حمله به جمهوری اسلامی وجود ندارد
مقام اسرائیلی: تصمیمی برای حمله به جمهوری اسلامی وجود ندارد

یک منبع اسرائیلی آگاه گفت در میان تلاش‌های هماهنگی و اختلاف نظرها، ایالات متحده و اسرائیل در مورد چالش‌های استراتژیک در خاورمیانه پس از تماس تلفنی نتانیاهو و بایدن به طور کلی در یک صفحه قرار دارند.

این منبع گفت که این تماس تلفنی نقطه اوج مذاکرات بین مقامات آمریکایی و اسرائیلی بود که از زمان حمله اول اکتبر ادامه داشت.

این گفتگو از سوی کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری مثبت توصیف شد، علی‌رغم اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده مدت‌ها از مدیریت نتانیاهو در جنگ غزه و اخیراً جنگ در لبنان ناامید شده بود، و از فقدان تعریف مشخصی از استراتژی برای پایان دادن به درگیری ها ابراز تاسف کرد. 

در مورد رژیم ایران، یک مقام آمریکایی به نقل از اکسیوس گفت که متحدان پس از این تماس در مسیر درستی حرکت می‌کنند، اگرچه یک مقام اسرائیلی که این رسانه به آن اشاره کرد، گفت که ایالات متحده همچنان فکر می‌کند که نقشه‌های اسرائیل بیش از حد تهاجمی است.

از جمله چالش‌های یک واکنش تهاجمی، پتانسیل حملات تند و تیز است که در دیگر کشورهای خاورمیانه به دنبال خواهد داشت. روزنامه وال استریت ژورنال روز پنجشنبه به نقل از مقامات عرب گزارش داد، تهران کشورهای عربی مورد حمایت غرب را تهدید کرده است که اگر اقدام تلافی جویانه اسرائیل و آمریکا علیه رژیم ایران از خاک یا حریم هوایی آنها انجام شود، در آینده به آنها حمله خواهد کرد.

این روزنامه گزارش داد که این تهدیدها که مبهم توصیف شده‌اند، از طریق کانال‌های پشتیبان به اردن، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر صادر شده‌اند و این نگرانی‌ها را در مورد حمله جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های کلیدی نفتی ایجاد کرده است.

مقام اسرائیلی: تصمیمی برای حمله به جمهوری اسلامی وجود ندارد
مقام اسرائیلی: تصمیمی برای حمله به جمهوری اسلامی وجود ندارد

عربستان سعودی به ویژه از زمان حمله سال ۲۰۱۹ به میدان نفتی آرامکو که بیش از ۵ درصد از عرضه جهانی نفت را متوقف کرد، نسبت به حمله رژیم ایران به نیروگاه های نفتی خود محتاط بوده است. تهران دخالت در آن را رد کرد.

بر اساس این گزارش، کشورهایی که همگی میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند، به واشنگتن اطلاع داده‌اند که اجازه نمی‌دهند از حریم هوایی یا تأسیسات آنها در خاکشان برای اقدام نظامی اسرائیل یا آمریکا علیه رژیم ایران استفاده شود.

مقامات دفاعی ایالات متحده به نقل از ژورنال تأیید کردند که برخی از کشورها به طور غیررسمی درخواست کرده اند که اسرائیل از حریم هوایی آنها برای حمله استفاده نکند و از پایگاه های آمریکایی که میزبان آنها هستند برای چنین اقدامی استفاده نشود.

در این گزارش آمده است که کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنین در حال لابی کردن با واشنگتن هستند تا اسرائیل را از حمله به سایت‌های نفتی ایران بازدارد، زیرا آنها نگران هستند که تأسیسات نفتی خود در صورت گسترش درگیری‌ها مورد حمله نیروهای نیابتی تهران قرار بگیرند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا