جدیدترین اخبارجهان

انزوای اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و افزایش خشونت شهرک نشینان افزایش می یابد

اقدامات دولت نتانیاهو خشم بین‌المللی را برانگیخته و سونامی دیپلماتیک را که مدت‌ها تهدید می‌کرد، واقعی ساخته است

انزوای اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و افزایش خشونت شهرک نشینان افزایش می یابد

اسرائیل به دلیل مدیریت جنگ غزه و افزایش بی‌سابقه حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها در کرانه باختری با یک سونامی دیپلماتیک در جبهه‌های مختلف مواجه است.

انزوای اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و افزایش خشونت شهرک نشینان افزایش می یابد
انزوای اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و افزایش خشونت شهرک نشینان افزایش می یابد

در بحبوحه اعلامیه‌های تقریبا ماهانه تحریم‌های پایتخت‌های آمریکا و اروپا در مورد خشونت شهرک‌نشینان، که به تدریج دامنه خود را گسترش داده است، هنوز اهداف بالقوه بیشتری در حال بررسی هستند.

تحریم ها تاکنون افراد و سازمان های افراطی و اخیراً یکی از دوستان و مشاور جنجالی ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی را هدف قرار داده است.

همانطور که ایالات متحده اعلام کرد به دلیل اصرار بنیامین نتانیاهو برای ادامه حمله به شهر رفح در جنوب غزه، محموله مهمات سنگین به اسرائیل را متوقف می کند، ایرلند و اسپانیا اعلام کردند که به رسمیت شناختن کشور فلسطین متعهد هستند.

همچنین فشار در اروپا برای ممنوعیت تجارت محصولات شهرک سازی اسرائیل در حال افزایش است.

الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک که ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد با این استدلال که اسرائیل به طور بالقوه ضمانت های حقوق بشر در اتحادیه اروپا را نقض کرده است، گفته است که به دنبال متحدانی همفکر برای اعمال ممنوعیت تجاری توافقنامه اتحادیه اروپا و اسرائیل است. 

انزوای اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و افزایش خشونت شهرک نشینان افزایش می یابد
انزوای اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و افزایش خشونت شهرک نشینان افزایش می یابد

به نوبه خود، ترکیه که مدت ها روابط پیچیده ای با اسرائیل داشته است، ممنوعیت کامل تجارت خود با اسرائیل را اعلام کرده است، اگرچه گزارش هایی در این هفته مبنی بر مهلت سه ماهه برای بازرگانان ترک منتشر شد که توسط آنکارا تکذیب شد.

در آمریکای جنوبی، اسرائیل نیز شاهد بوده است که تعداد زیادی از کشورها روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده یا سطح روابط خود را کاهش داده اند و کلمبیا پس از بولیوی دومین کشور آمریکای جنوبی است که روابط خود را قطع کرده است.

در جاهای دیگر، اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی، که ظاهراً در حال بررسی صدور حکم برای مقامات ارشد اسرائیلی است، و در دادگاه بین‌المللی دادگستری، دادگاه عالی سازمان ملل، که در حال بررسی شکایت نسل‌کشی و تحریک به نسل‌کشی توسط آفریقای جنوبی علیه اسرائیل است، تحت تحقیق است. 

یک سونامی دیپلماتیک علیه اسرائیل هشداری که برای اولین بار توسط ایهود باراک، نخست وزیر پیشین در زمانی که وی در دوران نتانیاهو وزیر دفاع بود، ابداع شد بسیار مورد تهدید قرار گرفته است، اما تاکنون هرگز به طور معناداری اجرا نشده است.

علیرغم ابراز حمایت گسترده بین‌المللی از اسرائیل پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، اجرای جنگ غزه، همراه با افزایش شدید خشونت‌های طرفدار شهرک‌نشینان در کرانه باختری اشغالی، به سرعت ناامیدی‌های طولانی مدت را از امتناع نتانیاهو نشان داده است. هر گونه پیشرفت به سوی تشکیل کشور فلسطین را در نظر بگیرید.

انزوای اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و افزایش خشونت شهرک نشینان افزایش می یابد
انزوای اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و افزایش خشونت شهرک نشینان افزایش می یابد

دولت او علیرغم هشدارهای صریح، از جمله در ماه مارس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اسرائیل در صورت حمله به شهر فلسطینی رفح در نوار غزه، در معرض خطر انزوای جهانی بیشتر قرار دارد، به پیشروی خود ادامه داده است.

و در حالی که مقامات ارشد اسرائیلی سعی کرده‌اند در برابر فشارهای بین‌المللی خوش‌بین باشند و گفته‌اند که آنها به تنهایی خواهند جنگید، بسیاری از این حرکت‌ها عواقب واقعی برای کشوری دارد که به دلیل جنگ با مشکلات اقتصادی مواجه است.

یوسی مکلبرگ از اندیشکده چتم هاوس می گوید آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاده است، انباشته ای از چیزهای زیادی است که سال ها در خط لوله بوده است. کارشناسان سال‌ها درباره خطر انفجار هشدار می‌دهند و وضعیت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها ناپایدار است.

این به معنای توجیه اتفاقی نیست که در ۷ اکتبر رخ داد اما شاید حمایت از اسرائیل با مقادیر بی‌نهایت سلاح ایده خوبی نباشد، زمانی که آنها بر سر غیرنظامیان انداخته می‌شوند.

در حالی که مکلبرگ حرکت ترکیه را در چارچوب روابط پرخاشگرانه نتانیاهو و اردوغان می بیند، می گوید حمله مرگبار اسرائیل به ناوگان کمک های ترکیه به غزه در سال ۲۰۱۰، سخت شدن مواضع اخیر در اروپا و ایالات متحده واقعا بی سابقه است. 

مانند سایرین مکلبرگ تصادفی از وقایع را در اسرائیل، حول ائتلاف راست افراطی نتانیاهو می بیند که دولت ها را در نهایت برانگیخته می کند تا بر اساس نگرانی های دیرینه وارد عمل شوند. خشونت شهرک نشینان جدید نیست، اما وقتی نمایندگانی از آن شهرک نشینان و یکی از آنها که محکوم شده است بن گویر را به عنوان بخشی از دولت می آورید، این بحث که به نوعی خشونت شهرک نشینان در حاشیه وجود دارد، دیگر قابل قبول نیست.

دالیا شیندلین، در ستونی برای هاآرتص این هفته، گفت که در حالی که تحرکات تحریمی قبلی علیه اسرائیل چیزی بیش از حالت بد نبود، اما با تهدید ترکیه مبنی بر ممنوعیت تجارت و اقدام ایالات متحده برای متوقف کردن تحویل مهمات سنگین تغییر کرده است. 

شیندلین همچنین معتقد است که سرخوردگی بین‌المللی مدت‌هاست که انباشته شده است. همه این سال‌ها در حال آماده‌سازی هستند. او گفت اسرائیل به شکلی خودباخته مانند مغازه چینی گاو نر رفتار کرده است.

همانطور که در مورد تغییر پارادایم بسیار رایج است، اسرائیل همه چیزهایی را که در زیر سطح می‌گذرد، مشاهده نکرده است.

با این حال، باید گفت که خود نتانیاهو شروع به تنوع بخشیدن به مجموعه متحدان بین‌المللی خود در جهان کمتر دموکراتیک به سمت خواستگاری با پوتین در روسیه و مودی در هند در آنچه که فکر می‌کرد یک بیمه نامه است.

وکلای دولتی در چندین پایتخت از هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا باید دور جدیدی از تحریم ها وجود داشته باشد و علیه چه کسی و چه چیزی، در بحبوحه این پرسش که آیا نهادهای کلیدی شهرک سازی مانند شورای منطقه ای اسرائیل در سرزمین های اشغالی و تقسیم شهرک سازی سازمان جهانی صهیونیستی باید در دید طراحان تحریم ها باشد.

یکی از آشنایان با سمت و سوی گفتگوها گفت این درباره خشونت، مصونیت از مجازات و شهرک‌سازی و منزوی کردن شهرک‌سازی از جهان است، نه منزوی کردن اسرائیل.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا