جدیدترین اخبارجهان

گزینه های اسرائیل برای حملات تلافی جویانه علیه رژیم ایران

نتانیاهو درحال بررسی حرکت بعدی خود از هدف گرفتن داراییهای نفتی، برنامه‌های موشکی تا ترور مقامات جمهوری اسلامی

گزینه های اسرائیل برای حملات تلافی جویانه علیه رژیم ایران

انتظار می رود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از شلیک ۱۸۰ موشک بالستیک به اسرائیل در روز سه شنبه، بهای سنگینی از رژیم ایران بگیرد.

گزینه های اسرائیل برای حملات تلافی جویانه علیه رژیم ایران
گزینه های اسرائیل برای حملات تلافی جویانه علیه رژیم ایران

او چند گزینه در اختیار دارد.

یکی از مقامات اسرائیلی گفت که ارتش در حال ارزیابی حمله ای به ایران است که باعث زیان اقتصادی خواهد شد.

منابع همچنین گزارش داده‌اند که طرح‌های اولیه شامل حمله‌ای است که می‌تواند تأسیسات نفتی، سامانه‌های دفاع هوایی یا مقامات جمهوری اسلامی را هدف قرار دهد.

اما احتمالات دیگری نیز وجود دارد، از حملات کوچکتر تا بزرگ به تأسیسات انرژی و زنجیره صادرات ایران، تأسیسات هسته ای و حتی خود رهبری رژیم.

کابینه امنیتی نتانیاهو هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده است، اما تصور می‌شود که اسرائیل در حال حاضر از نزدیک با ایالات متحده در این زمینه هماهنگ است.

در اینجا گزینه هایی وجود دارد که از کمترین تا بالاترین خطر ایجاد یک گسترش درگیری بزرگ رتبه بندی شده اند.

اسرائیل می‌تواند دارایی‌های انرژی ایران مانند پالایشگاه‌های نفت را هدف قرار دهد، زیرا درآمدهای نفتی علیرغم تحریم‌های بین‌المللی متعدد از اقتصاد ایران حمایت می‌کند.

این می تواند از طریق جت ها، موشک های دوربرد یا خرابکاری روی زمین رخ دهد. این پیامدهای بلندمدتی دارد و در فلج کردن سریع قابلیت‌های نظامی رژیم ایران موفق نخواهد بود.

همچنین احتمالاً باعث نوسان قیمت‌های جهانی بنزین می‌شود که با وجود تحریم‌های بیشتر سوخت ایران، متحدان غربی را ناراحت می‌کند.

اسرائیل ممکن است تلاش کند برنامه موشکی گسترده جمهوری اسلامی را که در سراسر کشور از بندرعباس در جنوب تا تهران در شمال را در بر می گیرد، هدف قرار دهد.

گزینه های اسرائیل برای حملات تلافی جویانه علیه رژیم ایران
گزینه های اسرائیل برای حملات تلافی جویانه علیه رژیم ایران

تصاویر ماهواره‌ای اخیر گسترش دو مجتمع خارج از تهران به نام‌های مدرس و خوجیرم را نشان می‌دهد که گمان می‌رود هر دو با توسعه موشک‌های بالستیک مرتبط هستند.

رژیم ایران در شهر اصفهان در حال تولید و مونتاژ قطعات موشک است و در قم نیز ارتش در حال آزمایش موشکی است.

موجی از حملات هوایی به سایت‌های تولید موشک‌های بالستیک این کشور، که تحت نظارت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، کم‌ترین حمله خواهد بود، زیرا احتمالاً به عنوان پاسخی منصفانه به حمله روز سه‌شنبه تلقی می‌شود.

بنیامین نتانیاهو قبلاً در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ قصد حمله به برنامه هسته‌ای رژیم ایران را داشت، اما روسای اطلاعات و ارتش او به دلیل خطرات تلافی‌جویانه با این ایده مخالفت کردند.

از آن زمان، رژیم ایران حیاتی‌ترین تأسیسات هسته‌ای خود را که برخی از آنها در اعماق زمین هستند، مانند تأسیسات غنی‌سازی فردو، حفظ کرده است.

جمهوری اسلامی مدعی است که این برنامه بخشی از برنامه‌های انرژی غیرنظامی است، اما اکنون تصور می‌شود که غنی‌سازی اورانیوم به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای نزدیک است.

غوغا برای ضربه زدن به برنامه هسته ای در حال افزایش است و تندروها معتقدند اکنون زمان حمله فرا رسیده است در حالی که متحدان غربی محکم پشت سر اسرائیل ایستاده اند و به نظر می رسد که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ضعیف شده اند.

با این حال، این حمله بسیار دشوار خواهد بود، زیرا سایت‌های هسته‌ای اجمهوری اسلامی نیز در تعدادی از سایت‌ها در سراسر کشور، اغلب در اعماق زمین، از سایت‌های اورانیوم در جنوب تا مراکز تحقیقاتی در شمال غرب، پخش شده‌اند.

گزینه های اسرائیل برای حملات تلافی جویانه علیه رژیم ایران
گزینه های اسرائیل برای حملات تلافی جویانه علیه رژیم ایران

باور عمومی بر این است که اسرائیل برای نابودی مؤثر سایت‌های هسته‌ای زیرزمینی، با استفاده از بمب‌افکن‌های آمریکایی B-2 Spirit که می‌توانند بمب Massive Ordnance Penetrator را حمل کنند، به کمک ایالات متحده نیاز دارد.

همچنین به احتمال زیاد به معنای یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و رژیم ایران است.

در نهایت، اسرائیل می‌تواند مستقیماً به دنبال رهبران جمهوری اسلامی، از علی خامنه‌ای، تا مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، یا حسین سلامی، رئیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.

خامنه‌ای در هفته گذشته دو بار به یک پناهگاه آورده شد. نخست زمانی که اسرائیل حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله را ترور کرد و سپس روز سه‌شنبه پس از حمله موشکی بالستیک، اسرائیل را ترور کرد.

نتانیاهو به شدت اشاره کرد که رهبران جمهوری اسلامی می‌توانند بعدی باشند رژیم تهران عزم ما برای دفاع از خود و گرفتن بهایی از دشمنانمان را درک نمی‌کند. سینوار و دیف این را درک نکردند. نه نصرالله و نه محسن. ظاهراً در تهران کسانی هستند که این را هم نمی فهمند. خواهند کرد.

اما در حالی که حملات به سایت‌های هسته‌ای، تأسیسات نفتی یا تولید موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی باعث ایجاد تفرقه در نظام بین‌المللی می‌شود، ترور رهبر جمهوری اسلامی احتمالاً با محکومیت همه جانبه مواجه خواهد شد، زیرا هدف قرار دادن سران کشورها نقض قوانین بین‌المللی است.

کشتن حسین سلامی کمترین تشدید کننده تلقی می شود، زیرا آمریکا در سال ۲۰۲۰ سلف او قاسم سلیمانی را با کمک اسرائیل کشت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا