ایرانجدیدترین اخبار

مشارکت بسیار اندک ایرانیان در انتخابات نشان دهنده بی‌اعتمادی مردم به جمهوری اسلامی است

حتی اجازه دادن به یک کاندیدای اصلاح طلب برای نامزدی باعث مشارکت مردم نشده است

مشارکت کم سابقه ایرانیان در انتخابات نشان دهنده اعتماد کمی به روند فعلی است

اگر تهران نفس خود را حبس می کند به خاطر تنش های سیاسی نیست، بلکه مه دودی است که در تابستان پایتخت پر ترافیک را فرا گرفته است.

مشارکت کم سابقه ایرانیان در انتخابات نشان دهنده اعتماد کمی به روند فعلی است
مشارکت کم سابقه ایرانیان در انتخابات نشان دهنده اعتماد کمی به روند فعلی است

در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه بین سعید جلیلی تندرو و مسعود پزشکیان اصلاح طلب انتخاباتی که پتانسیل این را دارد که جمهوری اسلامی را در مسیر تعامل روند سیاسی با غرب بازگرداند اعضای طبقه متوسط ​​جوان که در کافه الی تهران نشسته اند برای ابراز انزجار با یکدیگر رقابت می کنند. 

دو دختر نوجوان که نوشیدنی می نوشند و بی حجاب هستند، می گویند که حتی نام نامزدها را نمی دانند. فرشته که از مجروحان جنبش زن، زندگی، آزادی است گفت ما از آنچه اتفاق افتاد بسیار ناامید هستیم. بعد از اعتراضات وعده‌های زیادی داده شد، اما هیچ کدام عمل نشد. در عوض، آنها برای اجرای حجاب اجباری برگشته اند و ما را به کلانتری برگردانند. از برخی جهات بدتر و تحقیرآمیزتر است به دلیل آنچه ما از سر گذرانده ایم. سیاست ملاها کثیف و  بی ربط است.

مریان، تحلیلگر حقوق زنان، می گوید پس از قتل مهسا امینی خشم و کینه زیادی مردم و جامعه ایران را فرا گرفته است. من حتی افراد مذهبی را می شناسم که رای نمی دهند. پزشکیان یا جلیلی فرقی نمی کند، چون رئیس جمهور فقط یک عروسک خیمه شب بازی است.

یک مهندس نفت که مناظره دو ساعته تلویزیونی روز دوشنبه بین نامزدها را دیده است می گوید که احتمالاً به توقف جلیلی رای خواهد داد و می گوید که دیگران را می شناسد که فکر می کنند اگر تندرو انتخاب شود، معادل به قدرت رسیدن طالبان خواهد بود. 

مشارکت کم سابقه ایرانیان در انتخابات نشان دهنده اعتماد کمی به روند فعلی است
مشارکت کم سابقه ایرانیان در انتخابات نشان دهنده اعتماد کمی به روند فعلی است

ما نمی توانیم مانند کره شمالی به یک جامعه بسته تبدیل شویم. کل تاریخ و ژئوپلیتیک ایران، تاریخ گشودگی به آسیا و غرب است. ما کشوری با فرهنگ ها، اقوام و دیدگاه های گوناگون هستیم. ما نیاز به تغییر تدریجی در این کشور داریم و پزشکیان نماینده آن است. اما حتی خودش هم مطمئن نیست که رای خواهد داد.

در میدان ولی عصر، دو عکس غول پیکر از نامزدها وجود دارد؛ پزشکیان جراح قلب ۷۰ ساله و جلیلی دیپلمات سابق مخالف توافق هسته ای با غرب. در مناطق کارگری فقط چند پوستر به نمایش گذاشته شده است. این همان چیزی است که ایرانیان سردترین انتخابات تاریخ را توصیف می کنند.

با این حال، دور اول رای گیری که جمعه گذشته به پایان رسید، حداقل برخی از اسطوره های تثبیت شده جمهوری اسلامی را در هم شکست. اولین مورد این بود که با اجازه دادن به یک نامزد اصلاح طلب برای نامزدی، و تضمین رقابتی تر انتخابات، رژیم می تواند از کاهش طولانی مدت مشارکت جلوگیری کند. درعوض، میزان مشارکت تنها ۳۹.۹ درصد از ۶۱.۴۵ میلیون رأی دهنده، از جمله ۱.۲ میلیون رای خراب، به پایین ترین حد خود رسید. رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، از هر ایرانی واجد شرایط رای دادن خواسته بود و حضور فاجعه‌بار در انتخابات برای او بحران مشروعیت ایجاد می‌کند.

ثانیاً، انتظار می رفت که پزشکیان در دور اول نتواند پیشتاز شود مگر اینکه مشارکت به نزدیک به ۶۰ درصد برسد. در عوض، او با کسب ۱۰.۴ میلیون رای، یک میلیون بیشتر از جلیلی، در صدر این نظرسنجی قرار گرفت.

رای سایر نامزدهای محافظه کار که در دور اول حذف شدند احتمالا به جلیلی خواهد رسید، بنابراین پیروزی در انتخابات همچنان یک کار دشوار برای پزشکیان است. او به شدت نیاز دارد تا کسانی را که رای ممتنع دادند متقاعد کند که نمی توانند روز جمعه بی تفاوت باشند و ریاست جمهوری جلیلی ایران را در عصر تاریک اقتصاد، آزادی های فردی و سیاست خارجی فرو خواهد برد.

مشارکت کم سابقه ایرانیان در انتخابات نشان دهنده اعتماد کمی به روند فعلی است
مشارکت کم سابقه ایرانیان در انتخابات نشان دهنده اعتماد کمی به روند فعلی است

او می‌گوید من می‌دانم که زنان امروز نمی‌خواهند شخص دیگری درباره ازدواج، تحصیل، شغل، لباس و سبک زندگی آنها تصمیم بگیرد. آنها می خواهند خودشان انتخاب کنند و این حق طبیعی آنهاست که در مورد زندگی خود تصمیم بگیرند. من به انتخاب‌های آنها احترام می‌گذارم و تمام تلاشم را می‌کنم تا بستری را برای آنها فراهم کنم تا به بهترین نسخه از خودشان تبدیل شوند.

پزشکیان همچنین تمام تلاش خود را می کند تا نشان دهد کسانی را که ایمان خود را به روند دموکراتیک از دست داده اند درک می کند. ستون جامعه مردم آن هستند. وقتی ۶۰ درصد به پای صندوق های رای نمی آیند، مشکل پیش می آید، مردم با ما مشکل دارند.

او در مناظره تلویزیونی روز دوشنبه گفت که سیاستمداران در ایران به عنوان یک طبقه جدا از هم دیده می شدند. اگر می‌خواهیم مردم همکاری کنند، مردم باید باور کنند که من سر سفره‌ای که آنها می‌نشینند، می‌نشینم و فرزندان و اقوام من همان‌طور که فرزندان و اقوامشان شاغل هستند، شاغل می‌شوند. او پرسید که چرا دانشجویانی که شکایت کردند مورد ضرب و شتم یا زندانی شدن قرار گرفتند؟

مهمتر از همه، او استدلال کرد که جلیلی با دور شدن بیشتر از غرب، دستورالعملی برای تحریم های بیشتر، کاهش نرخ ارز و سرکوب ارائه کرد. ما می‌خواهیم در جهان رشد کنیم هر چه تعاملاتمان را بیشتر کنیم، بهتر می‌توانیم زندگی کنیم. بیایید از همسایگان خود شروع کنیم و سپس تا جایی که می توانیم پیشرفت کنیم.

پزشکیان با حمایت جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین نیز نوعی بازگشایی مذاکرات با آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای را پیشنهاد کرده و دائماً جلیلی را به چالش می‌کشد که در صورت عدم رفع تحریم‌ها، برنامه خود را برای اقتصاد ارائه دهد.

پیمان جعفری، استادیار دانشگاه ویلیام و مری در ایالات متحده، هشدار می دهد که جلیلی حوزه انتخابیه خود را می شناسد و با وعده حمایت اجتماعی تمرکز خود را به مناطق روستایی و فقرای شهری معطوف کرده است، در حالی که برخی از متحدان او پزشکیان را به برنامه ریزی برای افزایش رای متهم می کنند. هنوز هیچ نشانه ای وجود ندارد که تنش فزاینده بین این دو نامزد منجر به افزایش قابل توجه مشارکت در روز جمعه شود.

او گفت این وظیفه پزشکیان است که چنین رأی‌دهندگانی را به واقعیت تهدید جلیلی متقاعد کند. او چند روز فرصت دارد تا این کار را انجام دهد، اما همچنان یک کار دلهره آور است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا