جدیدترین اخبارجهان

وزیر امور خارجه اردن به ایران سفر میکند

ایمن صفدی با همتای جمهوری اسلامی در تهران دیدار میکند و اولین مقام ارشد اردن است که در دو دهه اخیر از ایران بازدید میکند

وزیر امور خارجه اردن به ایران سفر می کند

رسانه جمهوری اسلامی گزارش داد، ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن روز یکشنبه در سفری نادر به ایران سفر می کند تا با همتای خود درباره تحولات منطقه ای پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران گفتگو کند.

وزیر امور خارجه اردن به ایران سفر می کند
وزیر امور خارجه اردن به ایران سفر می کند

به گزارش ایرنا، صفدی که اولین مقام ارشد اردنی است که طی ۲۰ سال گذشته به ایران سفر می کند، قرار است اواخر روز یکشنبه با علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی و دیگر مقامات ارشد در تهران دیدار کند.

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد صفدی پیامی از سوی والاحضرت ملک عبدالله دوم به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور درباره اوضاع منطقه و روابط دوجانبه ارسال خواهد کرد.

صفدی همچنین اسرائیل را متهم کرده است که با ترور هنیه که برای تحلیف پزشکیان تازه منتخب در ایران بود، به یک دولت سرکش تبدیل شده است.

سفر صفدی به ایران به دنبال ادامه تماس های دیپلماتیک ایالات متحده و شرکای آن از جمله فرانسه، انگلیس، ایتالیا و مصر در روز شنبه برای جلوگیری از گسترش درگیری بیشتر در منطقه صورت می گیرد.

اردن، که از شرق با اسرائیل همسایه است، احتمالاً در مسیر هرگونه حمله جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه اردن به ایران سفر می کند
وزیر امور خارجه اردن به ایران سفر می کند

در همین حال، وزارت امور خارجه اردن روز شنبه با اشاره به تحولات در حال وقوع در منطقه و نگرانی برای امنیت شهروندان این کشور، از همه اتباع اردنی مستقر در لبنان خواست هر چه زودتر این کشور را ترک کنند و کسانی که قصد سفر به لبنان را دارند، این کار را انجام ندهند. 

خطوط هوایی سلطنتی اردن، شرکت هواپیمایی پرچم پادشاهی هاشمی، پروازهای خود را از صبح پنجشنبه به بیروت از سر گرفت.

جمهوری اسلامی و اردن به دنبال بهبود روابط خود در پی درگیری های اخیر مرتبط با امان هستند که شبه نظامیان طرفدار تهران در سوریه را به قاچاق مواد مخدر به این کشور متهم می کنند.

همچنین درگیری ها بر سر مشارکت اردن در ائتلافی به رهبری آمریکا که حمله بی‌سابقه جمهوری اسلامی به اسرائیل را در شب ۱۳ و ۱۴ آوریل رهگیری کرد، شعله‌ور شد.

اردن با نیروهای آمریکایی زیر چتر فرماندهی مرکزی ایالات متحده که بر عملیات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه نظارت دارد و با سایر نظامیان از جمله ارتش اسرائیل و عربستان سعودی همکاری نزدیک دارد، همکاری می کند.

آخرین باری که یک مقام ارشد اردنی برای سفر رسمی به ایران سفر کرد در سال ۲۰۰۴ بود که فیصل الفایز نخست وزیر وقت به تهران رفت.

هفته گذشته، اردن یک مقام پایین تر را به مراسم تحلیف پزشکیان فرستاد.

وزیر امور خارجه اردن به ایران سفر می کند
وزیر امور خارجه اردن به ایران سفر می کند
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا