جدیدترین اخبارجهان

جوزپ بورل تایید کرد که تبعه سوئدی زندانی در ایران یک دیپلمات اتحادیه اروپا است

بورل با تأیید هویت دیپلمات سوئدی زندانی در ایران، بر تلاش اتحادیه اروپا برای آزادی او تأکید کرد

جوزپ بورل تایید کرد که یوهان فلودروس تبعه سوئدی زندانی در ایران دیپلمات اتحادیه اروپا است

جوزپ بورل روز سه‌شنبه با تایید هویت شهروند سوئدی که در ایران زندانی شده گفت: ما تا زمانی که یوهان فلودروس آزاد نشود به تلاش خود ادامه می دهیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این شهروند ۳۳ ساله سوئدی کارمند یکی از نهادهای اتحادیه اروپا است.

جوزپ بورل تایید کرد که تبعه سوئدی زندانی در ایران یک دیپلمات اتحادیه اروپا است
جوزپ بورل : یوهان فلودروس تبعه سوئدی زندانی در ایران دیپلمات اتحادیه اروپا است

یوهان فلودروس در آوریل ۲۰۲۲ توسط مقامات جمهوری اسلامی بازداشت شد و بیش از ۵۰۰ روز است که در زندان اوین در تهران نگهداری می‌شود.

جزئیات این پرونده ابتدا صبح روز دوشنبه توسط نیویورک تایمز فاش شد که گزارش داد یوهان فلودروس یکی از اعضای سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) بوده است.

 کمیسیون اروپا در واکنش اولیه خود از شناسایی این فرد خودداری نمود و صرفاً اعلام کرد که پرونده مربوط به یک شهروند سوئدی است که از سوی جمهوری اسلامی به عنوان «یک موضوع سیاسی» مورد استفاده قرار گرفته است.

اما روز سه‌شنبه، جوزپ بورل اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه را تایید کرد و گفت فلودروس به‌طور غیرقانونی بازداشت شده است.

جوزپ بورل در حین شرکت در یک نشست وزیران در کادیز اسپانیا به خبرنگاران گفت.«هر بار که ما یک جلسه دیپلماتیک در همه سطوح داشتیم، موضوع را روی میز گذاشته بودیم. ما بی وقفه برای آزادی یوهان فلودروس تلاش می کنیم. و در تماس نزدیک با خانواده ایشان و دلگرمی به آنها به این کار ادامه خواهیم داد.»

جوزپ بورل با بیان اینکه مطمئناً این کار با همکاری دولت سوئد به انجام می رسد، افزود: «این دستور کار ماست و تا زمانی که فلودروس آزاد نشود، متوقف نخواهیم شد.»

به گزارش نیویورک تایمز، یوهان فلودروس قبلاً به عنوان یک مقام اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده بود اما روز بازداشت با دوستانش در یک سفر توریستی و خصوصی بود. او سپس به جاسوسی متهم شد، اتهامی که افراد نزدیک به او آن را قویا رد کردند.

خانواده یوهان فلودروس در بیانیه‌ای به نیویورک تایمز گفتند: ما خانواده یوهان شدیداً نگران و ناامید هستیم، یوهان در یک سفر غیرکاری ناگهان و بدون دلیل بازداشت شد و بیش از ۵۰۰ روز است که در زندان جمهوری اسلامی به سر می‌برد.

گزارش نیویورک تایمز مجموعه‌ای از وقایع را دنبال می‌کند که در آن جمهوری اسلامی شهروندان دوتابعیتی را با اتهامات واهی و جاسوسی زندانی کرده و تنها پس از کسب امتیازات خاص از دولت‌های غربی با آزادی آنها موافقت کرده است.

در اواخر ماه مه، اولیویه واندکاستیل، کارمند نهاد بشر دوستانه بلژیکی که به ۴۰ سال حبس در زندان تهران محکوم شده بود، به عنوان بخشی از مبادله زندانیان بین بلژیک و ایران آزاد شد.

سازمان ملل بازداشت و رفتار با اولیویه واندکاستیل را «نقض آشکار قوانین بین المللی» توصیف کرد.

جوزپ بورل تایید کرد که یوهان فلودروس تبعه سوئدی زندانی در ایران دیپلمات اتحادیه اروپا است

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا