ایرانجدیدترین اخبار

ناصر کنعانی تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به احتمال بازگشت شمخانی به مذاکرات هسته‌ای: نکته‌ای ندارم

ناصر کنعانی تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری دوشنبه هفتم خرداد از اظهارنظر درباره احتمال بازسپاری مدیریت مذاکرات هسته‌ای به علی شمخانی خودداری نمود و اعلام کرد که در مورد یک ادعای غیررسمی منتشرشده در شبکه‌های مجازی صحبت نمی‌کند.

ناصر کنعانی تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است
ناصر کنعانی تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است

به‌تازگی برخی حساب‌های کاربری نزدیک به حکومت در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شدند که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای از اسفندماه به علی شمخانی سپرده شده است.

شمخانی در دوران پایانی دولت حسن روحانی، در حالی که سیدعباس عراقچی مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت، به عنوان رئیس کمیته پنج‌نفره‌ای مشغول به کار بود که مسئول تطبیق متن نهایی توافق احتمالی بین تهران و کشورهای غربی بود. همچنین، به عنوان سرپرست تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی نیز مسئول جمع‌بندی و ارائه گزارش‌های مذاکرات با قدرت‌های غربی به شورای عالی امنیت ملی و کمیته پنج نفره بود.

با پایان کار دولت دوازدهم، مسئولیت تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی، به علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه، سپرده شد.

در حالی که برخی نزدیکان رژیم از انتصاب علی شمخانی به این مسئولیت خبر دادند، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرد. او با رد تلویحی ناموفقیت تیم علی باقری‌کنی در مذاکرات، اظهار کرد که هیئت مذاکره‌کننده با هماهنگی نهادهای بالادستی نظام، مذاکرات را پیش برد و از تمامی ظرفیت‌های درون حاکمیت بهره ببرد.

ناصر کنعانی تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است
ناصر کنعانی تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است

ناصر کنعانی در ادامه، بدون تصدی یا رد کردن مسئولیت مذاکرات هسته‌ای توسط یک فرد جدید، اعلام کرد که وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده به مسیر خود با توجه به دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی ادامه خواهند داد.

سفر وزیر خارجه عمان به تهران، که مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند به منظور ابراز تسلیت برای مرگ رئیسی انجام شد، نشان‌دهنده احتمال شروع دور جدیدی از مذاکرات بین آمریکا و جمهوری اسلامی با وساطت عمان است. سخنگوی وزارت امور خارجه تایید کرد که تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها بین تهران و آمریکا همچنان ادامه دارد و مرتبط با مذاکرات رفع تحریم‌ها است در ادامه او افزود که این پیام‌ها همچنان به مذاکرات متمرکز هستند و از این چارچوب خارج نشده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی عنوان مذاکرات هسته‌ای را به مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییر دادند تا به افکار عمومی نشان دهند که این مذاکرات از مذاکرات برجام متفاوت هستند. با این حال، آنها به طور مکرر اقرار کرده‌اند که این مذاکرات بر مبنای توافق هسته‌ای پیشین صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه خبری دوشنبه به سوالی درباره احتمال تغییر علی باقری کنی از سرپرستی تیم مذاکره جمهوری اسلامی پاسخ داد. او اظهارات خود را محدود به این نکته کرد که در رویکرد کلی جمهوری اسلامی در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت متعهدانه تمام طرف‌ها به برجام تغییری ایجاد نخواهد شد.

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری هفتگی، درباره احتمال سفر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به تهران گفت که ابراهیم رئیسی قبل از مرگش از ولیعهد سعودی برای سفر به ایران دعوت کرده بود ولی سخن گفتن درباره بازه زمانی این سفر در شرایط کنونی مناسب نیست و زمان‌بندی‌های لازم این سفر باید در شرایط مناسب دیگری انجام شود.  

ناصر کنعانی تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است
ناصر کنعانی تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است

در ادامه، او به موضوع فلسطین اشاره کرده و ادعا کرد که مرگ رئیسی و امیرعبداللهیان هیچ وقفه‌ای در حمایت موثر جمهوری اسلامی از جریان مقاومت فلسطینی‌ها ایجاد نمی‌کند.

این مقام دولتی اظهار داشت که ۳۳۰ مقام برجسته کشورهای جهان در پی مرگ ابراهیم رئیسی، به جمهوری اسلامی تسلیت گفتند و بیش از ۶۰ هیئت مقام عالی‌رتبه به منظور شرکت در مراسم تشییع به ایران سفر کردند. همچنین، او با اشاره به تمایل جمهوری اسلامی برای برقراری روابط با بحرین گفت سخنان پادشاه بحرین را شنیدیم و به آن توجه کامل می‌کنیم.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با اشاره به اینکه بحرین تمایل به بهبود روابط با جمهوری اسلامی دارد و اعلام کرد دلیلی برای تاخیر در برقراری روابط دیپلماتیک بین منامه و تهران وجود ندارد. پس از این، میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، نیز اعلام کرد که روسیه از ایجاد روابط نزدیک بین تهران و منامه حمایت می‌کند.

ناصر کنعانی در جلسه خبری روز دوشنبه، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در حال پیگیری برای بازگشایی سفارتخانه‌های جمهوری آذربایجان و سودان در تهران است. او اظهار داشت که روابط بین تهران و جمهوری آذربایجان در حال حرکت در مسیر صحیح قرار دارند.

او درباره نحوه استفاده جمهوری اسلامی از پول‌های آزادشده موجود در قطر نیز گفت که در نحوه استفاده از این منابع تغییری ایجاد نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به دستگیری محمدرضا نوری در عراق واکنش نشان داد و ابراز کرد که بازداشت این شهروند ایرانی در بغداد به صورت خودسرانه صورت گرفته است. وزارت امور خارجه هرگونه رفتار غیرقانونی و غیرانسانی با این شهروند را محکوم می‌کند. ویژه‌گی‌های خاص این موضوع از سوی وزارت امور خارجه در سطوح مختلف و عالی پیگیری می‌شود. همچنین، حسین امیرعبداللهیان نیز پیش از فوت به صورت شخصی این موضوع را با جدیت دنبال کرده و با خانواده این فرد دیدار داشته است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا