ایرانجدیدترین اخبار

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد

رهبر جمهوری اسلامی مدعی استقلال سیاسی نظامش شد و گفت هر دولتی روی کار بیاید باید این استقلال را حفظ کند

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۶ خرداد در جمعی که نخبگان و مدال‌آوران علمی نامیده شدند، درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده سخنرانی کرد و از مردم خواست که در این انتخابات مشارکت کنند.

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد
خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد

با توجه به گزارش‌هایی که از فضای سرد و بی‌توجهی مردم به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری حکایت دارند، خامنه‌ای در سخنرانی اخیرش، به دلیل نگرانی از تحریم انتخابات، خواستار افزایش مشارکت مردم شد. و گفت انتخابات خیلی مهم است و در درجه‌ اول هم مشارکت مهم است. هرچه می‌توانید تلاش کنید؛ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی، تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.

به گزارش وبسایت خبری خامنه‌ای، او در عین حال مدعی استقلال سیاسی جمهوری اسلامی شد و افزود ما در قضیه فلسطین حرف داریم، در قضایای آمریکا حرف داریم، در قضایای دنیا، در قضیه نظم نوین جهانی حرف داریم. در دنیا حرف ما را می‌شنوند و روی آن حساب می‌کنند. این استقلالی است که نباید آن را از دست بدهیم. هر دولتی که سر کار می‌آید یکی از مسائل مهمش باید این باشد که این استقلال سیاسی‌ را حفظ کند.

 او سپس توصیه کرد که رای‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری بررسی کنند که چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد تا شاید مثلا بتوان انتخاب خوبی انجام داد.

رهبر جمهوری اسلامی از انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی سخن می‌گوید، در حالی که دخالت آشکار او از طریق نظارت استصوابی شورای نگهبان مشخص است. بسیاری معتقدند که در این دوره از انتخابات نیز مانند دوره‌های گذشته، رقابت برای جانشینی ابراهیم رئیسی بیشتر به نظر رهبر جمهوری اسلامی بستگی دارد تا به انتخاب مردم.

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد
خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد

با توجه به نمایشی بودن انتخابات ریاست جمهوری و تأیید صلاحیت شش نامزد از سوی شورای نگهبان، کارزارهای گسترده‌ای برای تحریم انتخابات شکل گرفته است و در روزهای اندک باقی‌مانده تا موعد رای‌گیری، هیچ نشانه‌ای از هیجان انتخاباتی در شهرهای ایران مشاهده نمی‌شود.

خامنه‌ای در سخنرانی‌های پیشین نیز ابراز امیدواری کرده بود که انتخابات با مشارکت گسترده و آرای بالا مردم برگزار شود. او نگرانی خود را از افشاگری‌ها در جریان رقابت‌های انتخاباتی نشان داده و به نامزدها توصیه کرده بود که بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی نه تنها به پیشرفت کارها کمکی نمی‌کند، بلکه به آبروی ملی نیز آسیب می‌زند.

روز جمعه ۲۵ خردادماه هم یحیی رحیم صفوی، از مشاوران نظامی عالی‌رتبه علی خامنه‌ای با بیان این که انتخابات پیش‌رو تعیین‌کننده سرنوشت سال‌های آینده نظام است گفت افرادی را انتخاب کنید که چارچوب فکری آنها وحدت‌گرا باشد، قشرگرایی در آنها نباشد، به خامنه‌ای ایمان داشته باشند و خودشان را نفر دوم کشور بدانند نه نفر اول.

شش نامزد تایید صلاحیت‌شده برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان، کارزارهای انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. از این میان، قالیباف، زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی و جلیلی در سیزدهمین دوره انتخابات نیز شرکت کرده بودند. به جز پزشکیان، پنج نامزد دیگر به جریان اصول‌گرایان وابسته هستند.

خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد
خامنه‌ای خواستار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد

هرچند عده‌ای باور دارند که قرار دادن نام پزشکیان در میان چهره‌های اصولگرا با هدف تحریک اصلاح‌طلبان به مشارکت بیشتر در انتخابات بوده، اما به نظر می‌رسد این ترفند دیگر تأثیری ندارد. مردمی که بارها به گروه‌های مختلف فکری فرصت بهبود اوضاع را داده‌اند، دیگر قصد ندارند در این بازی جمهوری اسلامی شرکت کنند و فریب درگیری‌های ساختگی هواداران نظام را نخواهند خورد.

خبرگزاری دولتی ایرنا اخیراً در گزارشی با تحلیل فضای انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی، نسبت به رخوت و رکود فضای انتخاباتی در اینستاگرام به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران هشدار داد.

ایرنا نوشت رکود و رخوت در اینستاگرام با حدود ۳۱ میلیون کاربر فعال و پرطرفدارترین پلتفرم در ایران، نشان از این دارد که تحرکات انتخاباتی در میان توده مردم هنوز شکل نگرفته و با وجود فعالیت‌های قابل ملاحظه در بسترهایی چون شبکه ایکس، تلگرام و ایتا همچنان کاربران اینستاگرامی و صفحات فعال در این پلتفرم به کنش‌های حداقلی بسنده کرده‌اند.

این گزارش ایرنا در شرایطی است که شبکه‌‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و ایکس (توییتر سابق) همچنان در ایران فیلترند و با این حال جمهوری اسلامی تلاش می‌کند از آنها برای جذب مشارکت بیشتر بهره بگیرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا