ایرانجدیدترین اخبار

رهبر جمهوری اسلامی: در انتخابات شرکت کنید تا نظام سرافراز شود

برگزاری مناظره‌ها و برخی چالش‌های کلامی میان شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هم نتوانسته مردم را قانع کند

رهبر جمهوری اسلامی: در انتخابات شرکت کنید تا نظام سرافراز شود

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه پنجم تیر به مناسبت عید غدیر برای گروهی شامل مردم استانهای گیلان، مرکزی، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان شمالی، خانواده‌های شهدا و خدام آستان شاهچراغ فارس سخنرانی کرد.

رهبر جمهوری اسلامی: در انتخابات شرکت کنید تا نظام سرافراز شود
رهبر جمهوری اسلامی: در انتخابات شرکت کنید تا نظام سرافراز شود

این سخنرانی که نام دیدار مردمی را بر خود داشت، در آستانه برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفت و خامنه‌ای به روال سخنرانی‌های پیشینش در روزها و هفته‌های گذشته، به موضوع لزوم حضور مردم پای صندوق‌های رای پرداخت و با اظهار امیدواری از اینکه ملت ایران سرافراز از این انتخابات خارج شود، گفت سرافرازی به دو معنی است؛ در درجه اول مشارکت حداکثری، در درجه بعد انتخاب اصلح.

خامنه‌ای در ادامه تاکید کرد مشارکت بالا که ما روی آن خیلی اصرار می‌کنیم، به خاطر این است که جمهوری اسلامی دشمن دارد. یکی از چیزهایی که جمهوری اسلامی را بر دشمنانش فائق می‌کند، انتخابات است. اگر در این انتخابات مشارکت خوب مردم مشاهده شود، مایه‌ سرافرازی جمهوری اسلامی است.

خامنه‌ای با بیان اینکه وارد میدان شدن مردم معنایش این است که جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه جمهوری است و زبان دشمنان کوتاه می‌شود افزود در هر انتخاباتی که مشارکت کم بود، زبان ملامت دشمنان و حساد جمهوری اسلامی دراز شد و ملامت کردند. وقتی مشارکت بالا است، زبان بدگویان کوتاه می‌شود، نمی‌توانند ملامت کنند، نمی‌توانند شادی کنند، دشمن‌شاد نمی‌شویم!

او پیش‌تر در سخنرانی روز شنبه دوم تیر، به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار داده بود که جمهوری اسلامی را دشمن‌شاد نکنید. این در حالی است که پنج نامزد اصول‌گرا، شامل علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی و سعید جلیلی، به همراه مسعود پزشکیان که به‌عنوان چهره‌ای اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، در سخنرانی‌ها و ارائه برنامه‌هایشان بر اطاعت از رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده و اظهار داشته‌اند که از برنامه‌های مورد تأیید او پیروی خواهند کرد.

رهبر جمهوری اسلامی: در انتخابات شرکت کنید تا نظام سرافراز شود
رهبر جمهوری اسلامی: در انتخابات شرکت کنید تا نظام سرافراز شود

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از تازه‌ترین سخنرانی‌اش ضمن تقدیر از ابراهیم رئیسی، با برشمردن ویژگی‌های فرد اصلح به مواردی نظیر اینکه به مبانی انقلاب اعتقاد واقعی و قلبی داشته باشد، کارآمد باشد و شب و روز نشناسد، توان و نشاط کار داشته باشد، اشاره کرد.

او اضافه کرد بعضی سیاسیون تصور می‌کنند که باید به این قدرت و آن قدرت آویزان بشوند یا خیال می‌کنند که همه‌ راه‌های پیشرفت از آمریکا می‌گذرد. در حالی که نشان داده‌ایم بدون تکیه‌ به بیگانگان و حتی با وجود موذی‌گری و چالش‌گری بیگانگان، می‌توانیم پیش برویم.

خامنه‌ای بدون اشاره به مشکلات اقتصادی، درمانی و سایر عرصه‌هایی که مردم تحت تأثیر تحریم‌ها و انزوای جمهوری اسلامی با آن مواجه هستند، ادعا کرد که قائل به حصار کشیدن دور کشور نیست. او افزود از ابتدا معتقد به ارتباط با تمام دنیا بودیم، جز یکی دو مورد استثنا.

او تاکید کرد اینکه می‌گوییم چشممان به بیگانگان نباشد، به معنای قطع رابطه نیست، بلکه به معنای شجاعت ملی و استقلال ملی است. ایران قوی طرفدار خیلی دارد، قوی بودن ایران فقط به این نیست که انواع و اقسام موشک را داشته باشیم که داریم. اما ابعاد گوناگون دیگری هم هست که یکی از آن‌ها حضور مردم در میدان سیاست و میدان انتخابات است. پس هرکسی که علاقه‌مند به ایران قوی است، در این انتخابات شرکت کند.

رهبر جمهوری اسلامی: در انتخابات شرکت کنید تا نظام سرافراز شود
رهبر جمهوری اسلامی: در انتخابات شرکت کنید تا نظام سرافراز شود

نگرانی علی خامنه‌ای از مشارکت کم مردم در انتخابات آینده موضوعی است که در سخنرانی‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز به کرات مورد تاکید قرار گرفته است. آن‌ها همچنین اشاره کرده‌اند که با وجود تنها چند روز تا برگزاری انتخابات، شور و هیجان انتخاباتی در جامعه مشاهده نمی‌شود.

برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حتی مناظره‌ها و چالش‌های کلامی بین شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانسته‌اند مردم را متقاعد کنند که بار دیگر به اصول‌گرایان یا اصلاح‌طلبان اعتماد کرده و برای رأی دادن به آن‌ها پای صندوق بروند.

مرکز افکارسنجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که سه مرحله نظرسنجی تلفنی از افراد ۱۸ سال به بالا در سراسر ایران انجام داده است. در سومین مرحله این نظرسنجی، ۵۴.۵ درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار کرده‌اند که حتماً در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۳۱.۸ درصد در این باره تردید داشته‌اند و ۲۱.۴ درصد اعلام کرده‌اند که قطعاً در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

نتایج نظرسنجی گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) حاکی از آن است که بیش از ۶۵ درصد از مردم ایران قصد شرکت در این انتخابات را ندارند. این موسسه که در هلند مستقر است، روز یکشنبه نتایج نظرسنجی خود را درباره انتخابات آینده در ایران که قرار است روز جمعه هشتم تیر برگزار شود، منتشر کرد. طبق این نظرسنجی، تنها حدود ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد و رای خواهند داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا