جدیدترین اخبارجهان

لیندسی گراهام: فشار بر جمهوری اسلامی کلید بازگرداندن گروگان ها به خانه است

گراهام: من به خانواده‌های گروگان‌ها گفته‌ام که کلید همه این‌ها این است که جمهوری اسلامی فشار را احساس کند

لیندسی گراهام: فشار بر جمهوری اسلامی کلید بازگرداندن گروگان ها به خانه است

هنوز مشخص نیست که جمهوری اسلامی به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در قلمرو خود، زمانی که لیندسی گراهام ماه آینده پس از تعطیلات تابستانی به مجلس سنا بازگردد، چه پاسخی خواهد داد.

لیندسی گراهام: فشار بر جمهوری اسلامی کلید بازگرداندن گروگان ها به خانه است
لیندسی گراهام: فشار بر جمهوری اسلامی کلید بازگرداندن گروگان ها به خانه است

اما روز چهارشنبه، قبل از رفتن به خانه در کارولینای جنوبی برای تعطیلات و تنها چند ساعت پس از انتشار خبر مرگ هنیه سناتور جمهوری خواه دو قانون را کنار گذاشت؛ ایجاد زمینی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی که به زودی به درجه تسلیحاتی تبدیل خواهد شد. توانایی هسته ای و حمله مستقیم به منبع اقتصادی رژیم که به گروه های نیابتی آن دامن می زند.

نکته گراهام؟ جمهوری اسلامی باید در قبال هر گروه نیابتی که به منافع یا متحدان آمریکا حمله می کند پاسخگو باشد.

این پاسخگویی به معنای حمله نیروهای نظامی ایالات متحده به پالایشگاه های نفت ایران و سایر اهداف جمهوری اسلامی خواهد بود.

گراهام روز جمعه گفت ضعف بزرگ رژیم ایران از نظر اقتصادی این است که اقتصاد مبتنی بر سوخت های فسیلی، نفت و گاز دارد و بدون پالایشگاه های عملیاتی، از تجارت نفت خارج شده است.

ایالات متحده و همچنین اسرائیل باید به جمهوری اسلامی بفهمانند که اگر حوثی‌ها به ترور در کشتی‌های بین‌المللی و تعقیب کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا ادامه دهند، اگر حزب‌الله تلاش کند جبهه دیگری در شمال باز کند، و اگر حماس به دریافت کمک‌ها ادامه دهد، پس اهداف موجود در این فهرست شامل اهداف داخل ایران خواهد بود.

گراهام به پست گفت که آیت‌الله رفتار خود را تنها زمانی تغییر می‌دهد که هزینه‌های رژیم بسیار زیاد باشد.

وقتی گراهام در ماه سپتامبر به کاپیتول هیل بازگردد، قطعنامه‌ها را برای رای‌گیری به نمایش می‌گذارد و این سیاست ایالات متحده خواهد بود که جلوی این جنجال را بگیرد که این افراد نیابتی چیزی غیر از جمهوری اسلامی هستند.

او گفت آنها یکی هستند.

لیندسی گراهام: فشار بر جمهوری اسلامی کلید بازگرداندن گروگان ها به خانه است
لیندسی گراهام: فشار بر جمهوری اسلامی کلید بازگرداندن گروگان ها به خانه است

چگونه افزایش فشار به جمهوری اسلامی می تواند بر گروگان های باقی مانده در غزه که هنوز زنده هستند تأثیر بگذارد.

گراهام گفت که او در ماه ژانویه به خانواده های گروگان آمریکایی گفت که فکر می کند تا اواسط سال جاری طول بکشد تا مذاکرات یک بحث جدی باشد.

گراهام گفت من از همان ابتدا به خانواده‌های گروگان‌ها گفتم کلید همه این‌ها این است که جمهوری اسلامی فشار را احساس کند. آن موقع گفتم و الان هم می گویم.

او گفت اگر آن ها معتقد باشند که گروگان ها باید به نفع تهران آزاد شوند، آزاد خواهند شد.

گراهام توافق آتش‌بس روی میز را امیدبخش خواند، اگرچه او گفت که مشکل اسرائیل در این توافق، آزادی مرحله‌ای است و دولت یهود نمی‌تواند متعهد شود که به حماس اجازه دهد در قدرت بماند و تهدیدی در آینده باشد.

مشکل در همین جاست. من فکر می‌کنم هرچه جمهوری اسلامی فشار اقدامات تروریستی حماس، اقدامات تروریستی حزب‌الله و اقدامات تروریستی حوثی‌ها را بیشتر احساس کند، احتمال تروریسم کمتر و آزادی گروگان‌ها بیشتر می‌شود.

این نماینده هشت دوره ای کنگره گفت که هنوز برای مذاکرات بسیار باز است و فکر می کند که باید ادامه یابد، اما فقط از موضع قدرت.

بیایید سعی کنیم یک معامله گروگان‌گیری پیدا کنیم که آنها را با افتخار به خانه بازگرداند، و ما نه تنها آنها را به خانه می‌آوریم، بلکه شرایطی را برای آینده بهتر برای اسرائیل و فلسطینی‌ها تعیین می‌کنیم. هدف همین است. در این میان، باید با این درگیری ها برخورد کرد و من نحوه برخورد ما با آن را تغییر می‌دهم.

لیندسی گراهام: فشار بر جمهوری اسلامی کلید بازگرداندن گروگان ها به خانه است
لیندسی گراهام: فشار بر جمهوری اسلامی کلید بازگرداندن گروگان ها به خانه است

گراهام گفت که می ترسد جمهوری اسلامی هرج و مرج و سردرگمی مذاکرات مربوط به گروگان گیری و گسترش درگیری ها در جبهه های مختلف را به عنوان فرصتی برای درگیری در جبهه هسته ای تلقی کند، چیزی که به گفته او هدف لوایح او رفع آن است.

روز جمعه، وقتی از گراهام پرسیده شد که آیا هنوز هیچ دموکراتی از قانون او حمایت کرده است یا خیر، گراهام پاسخ داد که از بسیاری از جمهوری‌خواهان شنیده است که می‌گویند این سیاست باید مدت‌ها پیش اعمال می‌شد، اما هیچ اشاره‌ای به حمایت دموکرات‌ها نکردند.

در مورد روز بعد؟

گراهام در مورد تأثیر بر برنامه ریزی برای روز بعد در صورتی که توانایی نظامی حماس و حمایت جمهوری اسلامی از بین برود، پرسید، اما ایدئولوژی این گروه تروریستی همچنان رایج است.

هیچ روز موفقی بعد از آن وجود نخواهد داشت که فرهنگی را که منجر به چندین دهه حملات شد تغییر ندهد. هیچ راهی برای جلوگیری از بازگشت حماس وجود ندارد مگر اینکه جمعیت را از بین ببرید.

به گفته گراهام، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو در این زمینه درست می‌گوید رادیکالیزه‌سازی و غیرنظامی‌سازی باید بخشی از برنامه روز بعد باشد.

شایان ذکر است، این سناتور گفت که تاکید خواهد کرد که عامل تغییری که او بیش از همه می بیند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است.

گراهام خاطرنشان کرد که نمی‌گفت دو سال پیش پس از مرگ جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی، مخالفان سعودی که گفته می‌شود مرگ او به دستور محمد بن سلمان صادر شده بود، اما اکنون شاهد پیشرفت‌های بزرگی در داخل پادشاهی است، به ویژه در رابطه با حقوق زنان و تحولات نوسازی دریای سرخ.

گراهام گفت که او مستقیماً با محمد بن سلمان در مورد ایجاد توافقات آبراهام صحبت کرده است، انجام کاری جدید و متفاوت بین اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده.

محمد بن سلمان به این ایده بسیار باز بوده است. گراهام گفت او مایل است منطقه را تحت شرایط مناسب تغییر دهد و توصیه من به دوستانم در اسرائیل نگذارید این لحظه بگذرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا