ایرانجدیدترین اخبار

پزشکیان چشم به ریاست جمهوری آینده ایران دارد

مواضع پزشکیان، که اکنون یک نامزد برای ریاست جمهوری آینده ایران است، دوگانگی یک سیاستمدار اصلاح طلب در حکومت دینی ایران را برجسته می کند

مسعود پزشکیان، جراح قلب که در مجلس به قدرت رسید، چشم به ریاست جمهوری آینده ایران دارد

پس از قتل مهسا امینی در سال ۲۰۲۲، مسعود پزشکیان، نماینده مجلس جمهوری اسلامی نوشت که در جمهوری اسلامی غیرقابل قبول است که یک دختر را به خاطر حجابش دستگیر کنند و جسد او را به خانواده اش تحویل دهند.

مسعود پزشکیان، جراح قلب که در مجلس به قدرت رسید، چشم به ریاست جمهوری آینده ایران دارد
مسعود پزشکیان، جراح قلب که در مجلس به قدرت رسید، چشم به ریاست جمهوری آینده ایران دارد

چند روز بعد در حالی که اعتراضات سراسری و سرکوب خونین همه مخالفان آغاز شد، او هشدار داد که توهین کنندگان به رهبر جمهوری اسلامی چیزی جز خشم و نفرت طولانی مدت در جامعه ایجاد نمی کنند.

مواضع پزشکیان، که اکنون یک نامزد ۶۹ ساله برای ریاست جمهوری آینده ایران است، دوگانگی یک سیاستمدار اصلاح طلب بودن در حکومت دینی شیعه ایران را برجسته می کند که همیشه برای تغییر فشار می آورد، اما هرگز سیستم تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه ای را به چالش نمی کشید.

پس از اینکه انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ ژوئن ایران شاهد کمترین میزان مشارکت در تاریخ بود، پزشکیان اکنون باید مردمی را که از سال ها درد اقتصادی و سرکوب های خونین خشمگین شده اند را قانع کند تا در دور دوم رای گیری در روز جمعه شرکت کنند حتی اگر اکثریت آنها قبلاً تصمیم به شرکت در رای دادن اصلا ندارند.

پزشکیان دوشنبه شب در یک مناظره تلویزیونی گفت ما به دلیل رفتار، گرانی ها، رفتارمان با دختران و به دلیل سانسور اینترنت، پشتوانه خود را در جامعه از دست داده ایم. مردم به دلیل رفتار ما از ما ناراضی هستند.

پزشکیان در انتخابات روز جمعه با سعید جلیلی، مذاکره کننده تندرو سابق هسته ای روبرو خواهد شد. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، از طرفدارانش خواست که از او حمایت کنند، جلیلی ممکن است پیشی بگیرد زیرا یکی دیگر از تندروها در انتخابات هفته گذشته ناک اوت شد.

مسعود پزشکیان، جراح قلب که در مجلس به قدرت رسید، چشم به ریاست جمهوری آینده ایران دارد
مسعود پزشکیان، جراح قلب که در مجلس به قدرت رسید، چشم به ریاست جمهوری آینده ایران دارد

پزشکیان در طول مبارزات انتخاباتی خود برای جایگزینی ابراهیم رئیسی، یکی از دستیاران تندرو خامنه ای، با دیگر چهره های میانه رو و اصلاح طلب همسو شده است. وکیل اصلی او محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق بوده است.

پزشکیان نظراتی ارائه کرده است که نشان می دهد خواهان روابط بهتر با غرب، بازگشت به توافق هسته ای و اجرای کمتر قانون حجاب اجباری است.

شرکت ریسک ژئوپلیتیک اوراسیا در تحلیلی در روز سه شنبه گفت شمول پزشکیان اصلاح طلب، که احتمالاً از سوی مقامات برای افزایش مشارکت رأی دهندگان واجد شرایط بود، نتوانست روند کاهش مشارکت را متوقف کند. صرف نظر از اینکه چه کسی در دور دوم پیروز می‌شود، واضح است که اکثریت مردم ایران به سیستم حکومتی اعتماد چندانی ندارند، انتخابات را امری ساختگی می‌دانند و حتی زمانی که یک اصلاح‌طلب ظاهری در رای‌گیری حضور داشته باشد، بعید است در انتخابات شرکت کنند.

پزشکیان در ۲۹ سپتامبر ۱۹۵۴ در مهاباد در شمال غربی ایران از پدری آذری و مادری کرد به دنیا آمد. او به زبان آذری صحبت می‌کند و مدت‌هاست که بر امور گروه‌های قومی اقلیت گسترده ایران تمرکز کرده است. او مانند بسیاری در جنگ ایران و عراق خدمت کرد و تیم های پزشکی را به جبهه اعزام کرد.

او جراح قلب شد و به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول به کار شد. با این حال، پس از یک تصادف رانندگی در سال ۱۹۹۴ که همسرش، فاطمه مجیدی، و یک دخترش کشته شدند، تراژدی شخصی زندگی او را شکل داد. دکتر هرگز دوباره ازدواج نکرد و دو پسر و یک دختر باقی مانده خود را به تنهایی بزرگ کرد.

مسعود پزشکیان، جراح قلب که در مجلس به قدرت رسید، چشم به ریاست جمهوری آینده ایران دارد
مسعود پزشکیان، جراح قلب که در مجلس به قدرت رسید، چشم به ریاست جمهوری آینده ایران دارد

پزشکیان ابتدا به عنوان معاون وزیر بهداشت و سپس به عنوان وزیر بهداشت در دولت محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب وارد عرصه سیاست شد.

او تقریباً بلافاصله با شرکت در کالبد شکافی زهرا کاظمی، عکاس آزاد که دارای تابعیت کانادایی و ایرانی بود، خود را درگیر مبارزه بین تندروها و اصلاح طلبان دید. او در حین عکسبرداری در یک تظاهرات در زندان بدنام اوین تهران بازداشت شد، مورد شکنجه قرار گرفت و در بازداشت جان باخت.

پزشکیان در سال ۲۰۰۶ به عنوان نماینده تبریز انتخاب شد. او بعداً به عنوان معاون رئیس مجلس خدمت کرد و از اصلاح طلبان و میانه روها حمایت کرد، اگرچه تحلیلگران اغلب او را بیشتر به عنوان یک مستقل توصیف می کردند تا متحد با جناح های رای دهنده. این برچسب مستقل نیز توسط پزشکیان در کمپین مورد استقبال قرار گرفته است.

با این حال پزشکیان در همان زمان از سپاه پاسداران، در یک مناسبت با پوشیدن یونیفورم آن در مجلس، تجلیل کرد. وی بارها از آمریکا انتقاد کرد و سپاه پاسداران را به خاطر سرنگونی پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۱۹ تمجید کرد و گفت این اقدام ضربه محکمی به دهان آمریکایی ها زد و به آنها ثابت کرد که کشور ما تسلیم نخواهد شد.

مسعود پزشکیان در سال ۲۰۱۱ برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کرد، اما از نامزدی خود انصراف داد. در سال ۲۰۲۱، او و سایر نامزدهای برجسته را دید که از سوی مقامات از نامزدی منع شده‌اند و به رئیسی امکان پیروزی آسان را می‌دهد.

در این کمپین، وکلای پزشکیان سعی کرده اند او را در مقابل سیاست های طالبانی جلیلی قرار دهند. شعار کمپین او برای ایران است، یک بازی احتمالی بر روی آهنگ محبوب شروین حاجی پور خواننده و ترانه سرای ایرانی برنده جایزه گرمی به نام برای، حاجی پور به دلیل سرود برای اعتراضات مهسا امینی به بیش از سه سال زندان محکوم شده است.

با این حال، مشخص نیست که آیا او در این جمعه پس از حضور کم شرکت کنندگان در هفته گذشته، آرا را به دست خواهد آورد یا خیر، چیزی که نامزد تایید کرده است.

مسعود پزشکیان روز سه شنبه در آخرین مناظره تلویزیونی خود با جلیلی اذعان کرد با تمام مشاجرات پر سر و صدای من و او، تنها ۴۰ درصد از واجدین شرایط رای دادن رای دادند. شصت درصد ما را قبول ندارند. بنابراین مردم با ما مشکل دارند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا