جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو از اظهارات انتقادی هریس عصبانی شد

دیدار هریس با نتانیاهو در لحظه حساسی از مذاکرات بر سر توافق احتمالی انجام شد

نتانیاهو از اظهارات انتقادی هریس عصبانی شد

یک مقام اسرائیلی در نشستی با خبرنگاران گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از اظهارات کامالا هریس، معاون رئیس جمهور پس از دیدار با آنها ناراحت شد و نگران است که این اظهارات به مذاکرات بر سر قرارداد گروگانگیری و آتش بس غزه آسیب برساند.

نتانیاهو از اظهارات انتقادی هریس عصبانی شد
نتانیاهو از اظهارات انتقادی هریس عصبانی شد

دیدار هریس با نتانیاهو در لحظه حساسی از مذاکرات بر سر توافق احتمالی انجام شد. این اولین دیدار هریس با یک رهبر خارجی از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی خود بود.

نتانیاهو پس از گذراندن تقریباً سه ساعت با پرزیدنت بایدن در مورد گروگان گیری غزه و توافق آتش بس، با هریس دیدار کرد.

این دو رهبر با خانواده هشت گروگان آمریکایی که در غزه نگهداری می شدند، دیدار کردند. خانواده ها گفتند که پس از جلسه نسبت به احتمال پیشبرد این معامله به زودی خوشبین تر بودند.

پس از یک ملاقات ۴۰ دقیقه ای با نتانیاهو، هریس در مقابل دوربین بیانیه ای ارائه کرد و گفت که نخست وزیر اسرائیل را برای انعقاد قرارداد گروگان گیری و آتش بس تحت فشار قرار داده است.

وی گفت زمان آن فرا رسیده که این جنگ به گونه ای پایان یابد که اسرائیل در امنیت باشد، همه گروگان ها آزاد شوند، رنج فلسطینیان در غزه پایان یابد و مردم فلسطین بتوانند از حق آزادی، کرامت و تعیین سرنوشت خود استفاده کنند.

و همانطور که من همین الان به نخست وزیر نتانیاهو گفتم زمان انجام این توافق فرا رسیده است. بیایید توافق را انجام دهیم. بنابراین می توانیم برای پایان دادن به جنگ آتش بس بگیریم. بیایید گروگان ها را به خانه بیاوریم. و بیایید کمک های لازم را برای فلسطینی ها فراهم کنیم.

نتانیاهو از اظهارات انتقادی هریس عصبانی شد
نتانیاهو از اظهارات انتقادی هریس عصبانی شد

هریس در سخنان خود تعهد خود را برای امنیت اسرائیل ابراز کرد، اما در عین حال در مورد رنج غزه، تلفات گسترده غیرنظامیان و بحران انسانی صحبت کرد.

دو مقام اسرائیلی گفتند که دیدار نتانیاهو با بایدن بسیار سازنده‌تر از دیدار او با هریس بود، اما تاکید کردند که دیدار با معاون رئیس‌جمهور پرتنش یا دشوار نبود.

مقامات اسرائیلی گفتند که نتانیاهو و تیمش از اظهارات هریس در مقابل دوربین غافلگیر شده و از لحن آن غافلگیر شده اند که به گفته آنها بسیار انتقادی تر از بایدن به نظر می رسد.

یکی از مقامات اسرائیلی مدعی شد بیانات هریس پس از جلسه بسیار انتقادی تر از آن چیزی بود که او در این دیدار به نتانیاهو گفت.

این مقام اسرائیلی گفت که نتانیاهو از این واقعیت ناراحت است که هریس از قرارداد گروگانگیری و آتش بس به عنوان پایان جنگ صحبت می کند، در حالی که اسرائیل موضع خود را حفظ می کند که پس از اجرای توافق می تواند جنگ را از سر بگیرد.

این مقام اسرائیلی همچنین گفت که نتانیاهو از این واقعیت که هریس علناً از اسرائیل به دلیل بحران انسانی در غزه و کشتار غیرنظامیان به ویژه در زمان کنونی در بحبوحه مذاکرات توافق گروگان‌ها انتقاد کرده است، ناراضی است.

هریس در اظهارات خود نگفت که اسرائیل باید جنگ را بدون قید و شرط پایان دهد.

نتانیاهو از اظهارات انتقادی هریس عصبانی شد
نتانیاهو از اظهارات انتقادی هریس عصبانی شد

او دو شرط را اضافه کرد امنیت برای اسرائیل و آزادی همه گروگان ها. اظهارات او درباره وضعیت انسانی در غزه و تلفات غیرنظامیان با اظهارات قبلی او و دیگر مقامات دولت بایدن مطابقت داشت.

این مقام اسرائیلی گفت وقتی دشمنان ما می بینند که آمریکا و اسرائیل همسو هستند، شانس معامله گروگان گیری را افزایش می دهد و احتمال گسترش درگیری در منطقه را کاهش می دهد.

زمانی که چنین روز روشنی وجود دارد، توافق را دورتر می‌کند و درگیری های منطقه‌ای را نزدیک‌تر می‌کند. ما امیدواریم که انتقاد علنی هریس از اسرائیل این تصور را به حماس ندهد که بین ایالات متحده و اسرائیل روشنایی روز وجود دارد و در نتیجه باعث شود که آن‌ها فکر کنند رسیدن به معامله سخت تر است.

یکی از دستیاران معاون رئیس جمهور گفت که نمی داند مقامات اسرائیلی در مورد چه صحبت می کنند و تاکید کرد که دیدار خصوصی هریس و نتانیاهو جدی و گروهی بوده است.

دستیار هریس گفت پرزیدنت بایدن و معاون رئیس جمهور هریس در جلسات خود پیام مشابهی را به صورت خصوصی به نتانیاهو دادند و این بود زمان آن رسیده است که آتش‌بس و معامله گروگان‌ها انجام شود. این چیزی است که معاون رئیس‌جمهور نیز علناً گفت.

دستیار گفت که اظهارات هریس با اظهارات قبلی او در مورد درگیری مطابقت دارد و شامل حمایت محکم از اسرائیل از یک سو و نگرانی در مورد تلفات غیرنظامی و بحران انسانی در غزه از سوی دیگر همانطور که او همیشه انجام می دهد است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا