جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو در دو جبهه در حال جنگ است هیچ پایانی برای هیچ یک در چشم نیست

درگیری‌های اسرائیل با حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان به‌طور نامحدود ادامه خواهد یافت

نتانیاهو در دو جبهه در حال جنگ است هیچ پایانی برای هیچ یک در چشم نیست

در سال ۲۰۱۹، آویو کوچاوی، رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) سخنرانی مثبتی ارائه کرد. او اعلام کرد که ارتش اسرائیل همه چیز برای پیروزی دارد.

نتانیاهو در دو جبهه در حال جنگ است هیچ پایانی برای هیچ یک در چشم نیست
نتانیاهو در دو جبهه در حال جنگ است هیچ پایانی برای هیچ یک در چشم نیست

کوچاوی با ارزیابی اینکه تهدیدات اولیه برای امنیت اسرائیل از سوی بازیگران غیردولتی مانند حماس و حزب الله بود، سال بعد دکترین عملیاتی جدیدی را با عنوان پیروزی قاطع آغاز کرد.

این برنامه عملیات تهاجمی سریع و متکی بر استفاده از واحدهای کوچکتر با پشتیبانی از قدرت آتش گسترده را در برابر آنچه که به عنوان ارتش های تروریستی مبتنی بر موشک معرفی شده بود، پیش بینی می کرد، و این احتمال را در بر می گرفت که اسرائیل ممکن است مجبور شود همزمان در دو جبهه بجنگد.

با گذشت ۹ ماه از درگیری غزه که پس از حمله غافلگیرانه حماس در جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر، دولت در دو جبهه به طور همزمان می جنگد. اما وعده پیروزی سریع یا قاطعانه علیرغم استفاده از نیروی آتش عظیم با عواقب ویرانگر برای غیرنظامیان در غزه واهی نشان داده است.

و در بحبوحه فشارهای بین المللی به رهبری ایالات متحده برای گفتگوهای آتش بس معنادار و معامله گروگان برای زندانیان، با حمایت از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، پویایی جنگ همیشه طولانی واقعیت خود را تحمیل کرده است.

وجود نامه‌های گزارش شده توسط یحیی سینوار، رهبر حماس در غزه که تلفات غیرنظامیان فلسطینی را یک قربانی ضروری توصیف می‌کند، نشان می‌دهد که این گروه پیشرفت درگیری را در چشم‌اندازی اساسی با مقامات اسرائیلی می‌بیند.

نتانیاهو در دو جبهه در حال جنگ است هیچ پایانی برای هیچ یک در چشم نیست
نتانیاهو در دو جبهه در حال جنگ است هیچ پایانی برای هیچ یک در چشم نیست

در حالی که درباره ادعاهای سینوار بسیار گفته شده است، چارچوب بندی مهم تر است حماس نبرد خود را در قالب جنبش های آزادیبخش تاریخی مانند مبارزه الجزایر برای استقلال از فرانسه، که متحمل شکست های غیرنظامی قابل توجهی به دست نیروهای فرانسوی شد، می بیند.

ادامه شکست مذاکرات آتش بس معنادار، دیدگاه های کاملاً متضاد اسرائیل و حماس را آشکار کرده است نه فقط در مورد آنچه که درگیری امروز نشان می دهد، بلکه مسیر بلندمدت آن را نشان می دهد.

رهبری سیاسی و نظامی اسرائیل برای سال‌ها بر این باور بوده‌اند که می‌توان درگیری‌های خود را، هم با فلسطینی‌ها و هم با حزب‌الله در شمال، مدیریت کرد، در حالی که عوامل سیاسی را که منجر به خشونت می‌شوند، نادیده می‌گرفت، به ویژه خواست فلسطین برای تشکیل کشور و تعیین سرنوشت.

اما حماس و حزب‌الله مدت‌هاست که به افق دورتری می‌نگرند. مخصوصاً برای حماس، جنگ اخیر به عنوان یکی از یک سلسله درگیری های اپیزودیک تلقی نمی شود، بلکه درگیری در یک مبارزه طولانی تر است که معتقد است در نهایت پیروز خواهد شد.

اگر نقطه اشتراکی در ارزیابی‌های میدان نبرد اسرائیل و حماس وجود داشته باشد، در این باور تاریک هر دو طرف است که چاره‌ای جز ادامه جنگ وجود ندارد.

نتانیاهو در دو جبهه در حال جنگ است هیچ پایانی برای هیچ یک در چشم نیست
نتانیاهو در دو جبهه در حال جنگ است هیچ پایانی برای هیچ یک در چشم نیست

به نوبه خود، سینوار، در یکی از پیام های گزارش شده خود، با عباراتی درخور مکبث صحبت کرد. وال استریت ژورنال نوشت ما باید در همان مسیری که شروع کردیم به جلو برویم.

او با اشاره به نبرد قرن هفتم در عراق، جایی که نوه حضرت محمد با پیروانش کشته شد، افزود یا بگذارید کربلای جدید باشد.

به طور گسترده تر، حماس بر این باور است که مهم ترین دستاوردهای خود را دور از جنگ در جبهه دیپلماتیک به دست آورده است.

اجرای جنگی اسرائیل با قدرت آتش عظیم و متعاقب آن رنج غیرنظامی فاجعه بار باعث شده است که اسرائیل با انزوای دیپلماتیک فزاینده و اتهامات جنایات جنگی زنجیره ای، از جمله نسل کشی و استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی روبرو شود اتهاماتی که اسرائیل آن را رد می کند با تعداد کشورهای بیشتری. کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

اگر این موضع حداکثری حماس در مذاکرات آتش‌بس را توضیح می‌دهد اینکه حماس فقط پایان جنگ و خروج اسرائیل از غزه را می‌پذیرد موضع اسرائیل، علی‌رغم افکار واهی در واشنگتن، به همین ترتیب انعطاف‌ناپذیر است.

خروج بنی گانتز و حزبش از ائتلاف اضطراری بنیامین نتانیاهو نه تنها باعث شده است که نخست وزیر بیشتر به احزاب راست افراطی مخالف آتش بس متکی باشد، بلکه در ایجاد یک بحران سیاسی شکست خورده است، در عوض در نظرسنجی ها شاهد افزایش حمایت از نتانیاهو در جنگ است. 

این فقط در مورد مسئله جنگ در غزه نیست، جایی که درگیری در حال تحمیل پویایی خطرناک خود است. در درگیری موازی با حزب الله، که در حمایت از غزه در ۸ اکتبر آغاز شد، همان فرضیات اسرائیل در مورد درگیری مدیریت شده و در دسترس بودن پیروزی سریع و آسان افشا شد.

نه ماه مبادلات روزانه و به تدریج تشدید شده، ده ها هزار نفر را در دو سوی مرز لبنان آواره کرده است. سناریوی غیرقابل تصور در سپتامبر گذشته که اسرائیل درگیر جنگ مرزی طولانی و خطرناکی بی‌نتیجه با حزب‌الله شود در بحبوحه افزایش تقاضاها برای حمله گسترده علیه حزب‌الله به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است.

مذاکرات کاهش درگیری، به رهبری نماینده ویژه ایالات متحده، آموس هوخشتاین، نتوانست خرگوشی را از سر خود بیرون بیاورد، زیرا حزب الله اصرار دارد که مبارزات انتخاباتی خود مشروط به پایان دادن به جنگ در غزه است.

در حالی که حزب الله اصرار دارد که به دنبال جنگ همه جانبه نیست، اما در صورت وقوع آن آماده است، آنچه مشخص نیست این است که جنگ چگونه و با چه شرایطی به پایان می رسد.

حزب‌الله مانند حماس خود را اگر نگوییم برنده، لااقل بازنده نمی‌داند. کشته شدن حدود ۴۰۰ رزمنده حزب الله رهبری را نگران نکرده است و باید دید آیا می توان از طریق مذاکره برای خروج از مرز قانع شد یا خیر.

به نظر می رسد که جنگ در هر دو جبهه صرف نظر از وحشت در حال حاضر ادامه دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا