جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو در مارآ لاگو با ترامپ دیدار خواهد کرد

این دو برای اولین بار در چهار سال گذشته رو در رو ملاقات خواهند کرد تا بررسی کنند که آیا این رابطه میتواند اصلاح شود یا خیر

نتانیاهو در مارآ لاگو با ترامپ در بین شکاف چند ساله دیدار خواهد کرد

دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور، در تحقق خواسته‌های اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از ایالات متحده، بسیار فراتر از هم سلف های خود عمل کرد. با این حال، زمانی که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، پس از اینکه نتانیاهو به سرعت پیروزی جو بایدن در ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را تبریک گفت روابط بین این دو به هم خورد.

نتانیاهو در مارآ لاگو با ترامپ در بین شکاف چند ساله دیدار خواهد کرد
نتانیاهو در مارآ لاگو با ترامپ در بین شکاف چند ساله دیدار خواهد کرد

روز جمعه، این دو مرد برای اولین بار در چهار سال گذشته رو در رو ملاقات خواهند کرد تا بررسی کنند که آیا این رابطه می تواند اصلاح شود یا خیر. هر دو علاقه مند هستند که از اختلافات خود عبور کنند.

برای ترامپ که اکنون نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری است، این دیدار می تواند او را به عنوان یک متحد و سیاستمدار معرفی کند و همچنین تلاش های جمهوری خواهان را برای نشان دادن خود به عنوان وفادارترین حزب به اسرائیل تشدید کند.

این در حالی است که اختلافات بین آمریکایی ها بر سر حمایت ایالات متحده از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، در آنچه که چندین دهه حمایت قوی دو حزب از اسرائیل، بزرگترین دریافت کننده کمک های ایالات متحده بوده، باز می شود.

برای نتانیاهو، که برای سخنرانی در کنگره و دیدار با بایدن در ایالات متحده به سر می‌برد، با توجه به این چشم‌انداز که او ممکن است بار دیگر رئیس‌جمهور ایالات متحده، تامین‌کننده و حامی اصلی تسلیحات اسرائیل شود، ترمیم روابط با ترامپ ضروری است.

برای هر دو مرد، جلسه روز جمعه در املاک مارآ لاگو ترامپ در پالم بیچ، فلوریدا، برای مخاطبان خانگی خود را به عنوان رهبران قدرتمندی که کارهای بزرگی را در صحنه جهانی انجام داده اند و دوباره می توانند انجام دهند، برجسته کند. اما اظهارات علنی ترامپ مبنی بر پایان سریع جنگ در غزه می تواند بر تنش ها بیفزاید.

نتانیاهو در مارآ لاگو با ترامپ در بین شکاف چند ساله دیدار خواهد کرد
نتانیاهو در مارآ لاگو با ترامپ در بین شکاف چند ساله دیدار خواهد کرد

یک قمار سیاسی برای نتانیاهو این است که آیا او می‌تواند شرایط بیشتری را که می‌خواهد در هر توافقی در مورد آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها، و در صورت انتظار برای بستن توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی به دست آورد، اگر منتظر دولت بایدن به امید پیروزی ترامپ بماند. 

آرون دیوید میلر، دیپلمات سابق آمریکا در مذاکرات اعراب و اسرائیل، که اکنون یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی است، می‌گوید بنیامین نتانیاهو در دو دهه گذشته بیشتر دوران حرفه‌ای خود را صرف پیوند دادن خود به حزب جمهوری‌خواه کرده است.

میلر به معنای ترامپ گفت برای شش ماه آینده، این به معنای ترمیم روابط با رئیس جمهور خشمگین و عصبانی است.

ترامپ در اوایل سال ۲۰۲۱ با نتانیاهو قطع رابطه کرد. این پس از آن بود که نخست‌وزیر اسرائیل یکی از اولین رهبران جهان شد که به بایدن به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفت.

ترامپ در آن زمان در مصاحبه ای با یک روزنامه اسرائیلی گفت بی بی می توانست ساکت بماند. او یک اشتباه وحشتناک مرتکب شد.

نتانیاهو و ترامپ آخرین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ در مراسم امضای قرارداد کاخ سفید برای امضای دستاورد دیپلماتیک در حرفه سیاسی هر دو مرد ملاقات کردند. این توافقی بود که با میانجیگری دولت ترامپ انجام شد و در آن امارات متحده عربی و بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک عادی با اسرائیل موافقت کردند.

نتانیاهو در مارآ لاگو با ترامپ در بین شکاف چند ساله دیدار خواهد کرد
نتانیاهو در مارآ لاگو با ترامپ در بین شکاف چند ساله دیدار خواهد کرد

برای اسرائیل، این به معنای به رسمیت شناختن رسمی این دو کشور برای اولین بار بود. این یک گام بزرگ در آنچه اسرائیل امیدوار است کاهش تنش ها و گسترش روابط اقتصادی با همسایگان عرب خود باشد.

ترامپ در پست‌ها و بیانیه‌های عمومی پس از جدایی‌اش از نتانیاهو، خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور به اسرائیل نشان داد و نتانیاهو با بی‌وفاداری به او پاسخ داد.

او همچنین در موارد دیگری از نتانیاهو انتقاد کرده و او را به عنوان آماده نبودن برای حملات ۷ اکتبر حماس که جنگ در غزه را آغاز کرد، مقصر دانست.

نتانیاهو در سخنرانی برجسته خود در کنگره روز چهارشنبه، بایدن را که علیرغم مخالفت حزب دموکرات خود از حمله اسرائیل به غزه حمایت نظامی و دیپلماتیک خود را حفظ کرده است، قدردانی کرد.

اما نتانیاهو از ترامپ تمجید کرد و توافق‌های منطقه‌ای را که ترامپ به میانجی‌گری کمک کرد را تاریخی خواند و از او به خاطر همه کارهایی که برای اسرائیل انجام داد تشکر کرد.

نتانیاهو اقدامات دولت ترامپ را که مدت‌ها توسط دولت‌های اسرائیل دنبال می‌شد فهرست کرد ایالات متحده رسماً اعلام کرد که اسرائیل بر بلندی‌های جولان که در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ از سوریه تصرف شده است، حاکمیت دارد. سیاست سخت‌تر آمریکا در قبال جمهوری اسلامی؛ و ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد و سیاست دیرینه ایالات متحده مبنی بر اینکه وضعیت بیت المقدس باید در مذاکرات اسرائیل و فلسطین تعیین شود را شکست.

ترامپ روز پنجشنبه با اشاره به تمجید نتانیاهو گفت من از آن قدردانی کردم. با این حال، او انتقاد خود را از رفتار اسرائیل در جنگ، خاموش نکرد.

من از او می خواهم که کار را تمام کند و به سرعت آن را انجام دهد. ترامپ در مصاحبه روز پنجشنبه خود گفت باید سریع این کار را انجام دهید، زیرا آنها با تبلیغات او از بین می روند.

وی افزود اسرائیل در روابط عمومی چندان خوب نیست، این را به شما می گویم.

ترامپ بارها از اسرائیل خواسته است که با حمایت آمریکا کار را در غزه تمام کند و حماس را نابود کند، اما توضیح بیشتری در مورد چگونگی آن نداده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا