جدیدترین اخبارجهان

قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی

پایان نصرالله نه تنها به سرخوشی اسرائیل منتهی شد بلکه به نتانیاهو جرأت داد تا درباره بازسازی خاورمیانه‌ای که برای اسرائیل مطلوب‌تر است فکر کند

قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی

حسن نصرالله مثل اسامه بن لادن برای اسرائیل بود. و درست مانند آمریکایی ها که پس از انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن نویسنده ۱۱ سپتامبر در خارج از کاخ سفید رقصیدند، ترور حسن نصرالله، رهبر قدیمی حزب الله، هفته گذشته به طور قابل درک در اسرائیل جشن گرفته شد.

قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی
قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل و رهبر جبهه ملی یهودیان راست افراطی، باقلوا پخش کرد و گفت به یاری خدا، همه تروریست‌ها مانند نصرالله خواهند مرد. بیایید تا جایی که می توانیم زیر خاک دفن کنیم.

برای اسرائیلی‌ها، نصرالله به قول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نه فقط یک تروریست، بلکه یک تروریست وحشی بود. مردی که در نهایت مسئول مرگ صدها اسرائیلی، آمریکایی و دیگران در طول سه دهه ریاست حزب الله بود.

در حالی که مجریان تلویزیون اسرائیل در برنامه های زنده مرگ او را جشن می‌گرفتند و آهنگ محبوب بیا، اوه نصرالله توسط گروه‌های رقص در عروسی ها و کلاب‌های شبانه در تل آویو و بازار ماهانه یهودا در اورشلیم پخش می‌شد، گویی بسیاری احساس کردند که به جشن‌هایی که پس از حملات وحشیانه حماس به جنوب اسرائیل در اکتبر گذشته رخ داد، پاسخ می‌دهند.

با این حال، پایان خشونت آمیز نصرالله در پناهگاه زیرزمینی بیروت، مچاله شده توسط ده ها بمب ۲۰۰۰ پوندی پرتاب شده توسط اسکادران ۶۹ نیروی هوایی اسرائیل، نه تنها به سرخوشی اسرائیل منتهی شد، بلکه نتانیاهو را نیز ترغیب کرد که دوباره به این موضوع فکر کند. شرق برای اسرائیل مطلوب تر است.

رهبر اسرائیل قبلاً تأکید کرده که هدف نهایی او تضعیف رهبری روحانی تهران و سرکوب جمهوری اسلامی است که از حماس، حزب الله و شورشیان حوثی یمن حمایت مالی می کنند. ” چه راهی بهتر از این که نوک تیز نیزه رژیم ایران را خنثی کنیم و حزب‌الله را زیر پا بگذاریم؟”

اما این یک بازی خطرناک است.

قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی
قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی

جاه طلبی های نتانیاهو بازتاب فرصتی است که یک بار در یک نسل وجود داشت که جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، در هنگام شروع یکی از جاه طلبانه ترین برنامه های سیاسی هر دولت مدرن ایالات متحده یک ملت جسور درباره آن صحبت کرده بود. ساختمان و طرح اصلاحات دموکراتیک برای خاورمیانه. او در سال ۲۰۰۲ در سازمان ملل اعلام کرد مردم عراق می توانند اسارت خود را رها کنند. آنها می توانند یک روز به یک افغانستان دموکراتیک و یک فلسطین دموکراتیک بپیوندند که الهام بخش اصلاحات در سراسر جهان اسلام است. 

خاورمیانه اغلب گورستان برنامه‌های بلندپروازانه بوده است و اغلب، کسانی را که سعی در اجرای چشم‌اندازهای بزرگ دارند نه فقط خارجی‌ها، مانند رومیان باستان و امپریالیست‌های بریتانیایی یا بارون‌های نفتی آمریکا، بلکه کسانی که از کشورهای نفتی آمریکا نیز هستند، به سخره گرفته است. منطقه، از جمله جمال عبدالناصر مصری و ایدئولوگ های حزب بعث سوسیالیست عرب.

از نظر بی بی، البته، درهم شکستن حزب الله و افشای حامی آن، جمهوری اسلامی، به عنوان یک ببر کاغذی پاره پاره شده با چنگال های ترک خورده، می تواند تا حدودی او را به خاطر نقص های امنیتی نجات دهد که بسیاری از اسرائیلی ها او را مسئول آن می دانند از جمله کسانی که این نقص ها را به عنوان اجازه دادن به کشتار ۷ اکتبر حماس اتفاق می افتد.

اما این مسیر عمیقاً خطرناک است. تهاجمات اسرائیل به لبنان هرگز پایان خوبی نداشته است. یک هجوم پاک به درون و برون با گستره و جغرافیای محدود ممکن است توهم باشد و نتیجه ممکن است یک باتلاق باشد.

این نگرانی ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل است منتقد سرسخت نتانیاهو. او گفت من نمی‌دانم دقیقاً استراتژی اینجا چیست. او فکر کرد باید چیزی بیش از دستور دادن به تانک ها بر فراز مرز برای توجیه استراتژی نهفته در پشت این کار وجود داشته باشد.

اولمرت دستاوردهای نظامی مبتنی بر اطلاعات اسرائیل در سه هفته گذشته را رد نمی‌کند از پیجرهای منفجره حزب‌الله و رادیو تاکی‌ها گرفته تا هدف قرار دادن فرماندهان ارشد حزب‌الله و سپس ترور نصرالله. وی گفت نصرالله یک تروریست و رئیس یک سازمان تروریستی وحشی بود و او مستحق این مجازات بود. اما حالا بی‌بی دارد از بین می‌رود.

قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی
قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی

وی ادامه داد این تهاجم به کجا می انجامد؟ هیچ کس نباید شک کند که نیروهای اسرائیلی می توانند به سمت رودخانه لیتانی یا رودخانه اولی بجنگند. و بعد چی؟ آخر بازی چیست؟ آیا قرار است برای همیشه در آنجا بمانیم تا از بخش جنوبی اسرائیل محافظت کنیم؟ آیا قرار است در این میان به شهرک سازی در جنوب لبنان فکر کنیم؟ برخی افراد شروع به صحبت در مورد هدف قرار دادن رهبران جمهوری اسلامی کرده اند. این به نظر من مسخره است. علی خامنه ای یک مستبد وحشی است، اما رهبر قانونی یکی از اعضای سازمان ملل است. اسرائیل رهبران دولتی مشروع را هدف قرار نمی دهد اما مردم در حال فریب هستند.

درست است که بی بی در چشم انداز بزرگ خود تنها نیست. کانال‌های تلگرام و واتس‌اپ ملی‌گرایان افراطی اسرائیل، که برخی از آنها در دولت ائتلافی نتانیاهو هستند، مملو از استدلال‌هایی برای الحاق جنوب لبنان است. فراملی گرایان مدت هاست که از احیای اسرائیل کتاب مقدس حمایت کرده اند. و یک گروه، اوری تزافون، خواستار تهاجم به جنوب لبنان و ایجاد شهرک‌های یهودی در جنوب لیتانی شده است و ادعا می‌کند که این تنها راه امن شمال اسرائیل است.

نه اینکه نتانیاهو تا به حال در تلاش مسیحایی برای الحاق جنوب لبنان مشارکت نکرده باشد. اما او مدت‌ها استدلال می‌کرد که دشمن واقعی رژیم ایران است سر اختاپوس. و فرماندهان نیروهای دفاعی اسرائیل ماه‌ها است که مشتاق حمله به حزب‌الله بوده‌اند حتی بیشتر از حفظ جنگ علیه حماس در غزه و ماه‌ها پیش برنامه‌های عملیاتی را برای یک حمله فرامرزی تهیه کردند.

با این حال، تحت فشار کاخ سفید مضطرب، که از جنگ منطقه‌ای بسیار گسترده‌تر و حتی فاجعه‌آمیزتر که لبنان را بشکند و روند عادی‌سازی بین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به عقب براند، می‌ترسد، نتانیاهو خودداری کرد. اما حملات مستقیم رژیم ایران به اسرائیل انتقام‌جویی‌های قابل پیش‌بینی به او فرصت داد.

به چه منظور، باید دید.    قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی

قمار پرمخاطره نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا