جدیدترین اخبارجهان

مذاکرات جدید آتش بس غزه از یک جنگ گسترده تر جلوگیری می‌کند

میانجی‌هایی از ایالات متحده، مصر و قطر در دوحه دیدار خواهند کرد تا میانجی‌گری به توافق آتش‌بس بینجامند

مذاکرات جدید آتش بس غزه امیدوار است که از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند

مذاکرات پرمخاطره روز پنجشنبه برگزار خواهد شد، چراکه ایالات متحده امیدوار است که مذاکرات جدید نه تنها به جنگ بین اسرائیل و حماس پایان دهد و گروگان ها را آزاد کند، بلکه از درگیری گسترده تر در خاورمیانه جلوگیری نماید.

مذاکرات جدید آتش بس غزه امیدوار است که از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند
مذاکرات جدید آتش بس غزه امیدوار است که از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند

میانجی‌های ایالات متحده، مصر و قطر در دوحه دیدار خواهند کرد تا یک توافق آتش‌بس را که طی ماه‌ها ویرانی‌های روزافزون در نوار غزه و همچنین افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و جمهوری اسلامی اتفاق افتاده، بدست آورند.

هیئتی از مقامات ارشد اسرائیل در پایتخت قطر حضور خواهند داشت، هرچند حماس روز چهارشنبه تایید کرد که در آن شرکت نخواهد کرد؛ ضربه ای به امیدهای واشنگتن برای حصول توافقی که ممکن است حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی را متوقف کند.

منطقه از زمان ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران و کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله، که به طور گسترده تصور می‌شود که هر دو کار اسرائیل بوده، در معرض خطر بوده است. ایالات متحده در این هفته نیروی آتش جدیدی به منطقه وارد کرد، اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد کرد که در صورت دستیابی به توافق آتش بس غزه، جمهوری اسلامی ممکن است حمله را متوقف کند.

با این حال، از زمانی که بایدن چارچوبی را در ماه مه اعلام کرد، گفتگوها متوقف شد و میانجی‌ها ماه‌ها تلاش کردند تا هر دو طرف را به توافق برسانند که به طور علنی با این پیشنهاد موافقت کردند.

حماس نسبت به دور جدید مذاکرات ابراز تردید کرده و اسرائیل را متهم به توقف با افزودن مطالبات جدید کرده است، اما اعلام کرده است که در صورت وجود تعهد روشن از سوی دولت اسرائیل برای تایید پیشنهاد آتش بس که توسط دولت اسرائیل ارائه شده است، به مذاکرات بازخواهد گشت.

مذاکرات جدید آتش بس غزه امیدوار است که از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند
مذاکرات جدید آتش بس غزه امیدوار است که از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گفت که قطر به واشنگتن اطمینان داده است که نمایندگی حماس وجود خواهد داشت. یک دیپلمات در جریان گفتگوها گفت که انتظار می رود میانجی ها پس از دور جدید مذاکرات با حماس مشورت کنند.

در این طرح سه مرحله ای، حماس با خروج اسرائیل از غزه، گروگان های باقی مانده را که در جریان حملات تروریستی ۷ اکتبر اسیر شده بودند، آزاد می کند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که بنیامین نتانیاهو، شرایط جدیدی را ارائه کرده است که مذاکرات پیرامون پیشنهاد ماه مه را پیچیده می‌کند، از جمله اینکه نیروهای اسرائیلی کنترل مرز جنوبی غزه با مصر را حفظ کنند و محدودیت‌های بیشتری برای فلسطینی‌هایی که به دنبال بازگشت به خانه های خود هستند اعمال شود. 

نیویورک تایمز ابتدا با استناد به اسناد داخلی دولت اسرائیل که مواضع مذاکره کننده این کشور را مشخص می کند، در مورد شروط اضافی نتانیاهو گزارش داد.

دفتر نتانیاهو روز سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل شروط جدیدی را به این پیشنهاد اضافه کرده است، کاذب است و نامه‌ای از او در ماه گذشته شرایط اضافی را معرفی نمی‌کند و مطمئناً با پیشنهاد ۲۷ می در تضاد یا تضعیف نیست. حماس را متهم کرد که خواستار ۲۹ تغییر در این پیشنهاد شده است.

نتانیاهو روز پنجشنبه گزارشی مبنی بر گفتگو با دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا پیش از مذاکرات آتش بس را تکذیب کرد.

مذاکرات جدید آتش بس غزه امیدوار است که از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند
مذاکرات جدید آتش بس غزه امیدوار است که از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند

اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس، این هفته به آسوشیتدپرس گفت که این گروه شبه‌نظامی در حال از دست دادن ایمان به توانایی ایالات متحده برای میانجی‌گری آتش‌بس و پایان دادن به جنگ ۱۰ ماهه است.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن اذعان کرد که پیش از توافق دو طرف برای آتش بس هنوز پیشرفت زیادی لازم است.

این مقام ارشد دولت به خبرنگاران گفت اینطور نیست که توافقنامه برای امضای پنجشنبه آماده شود. هنوز مقدار قابل توجهی کار برای انجام دادن وجود دارد، اما ما معتقدیم که آنچه در اینجا باقی مانده است را می توان پل زد و واقعاً زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.

ولید کیلانی، سخنگوی حماس در گفت‌وگویی در بیروت گفت که انتقام‌جویی احتمالی جمهوری اسلامی و حزب‌الله هیچ ارتباطی با مذاکرات دوحه ندارد. اما او پیشنهاد کرد که اگر اسرائیل توافق بسیار بهتری ارائه دهد، حماس آن را با جمهوری اسلامی و حزب‌الله در میان بگذارد اشاره‌ای به اینکه این دو چگونه می‌توانند در هم تنیده شوند.

دولت بایدن به دلیل حمایت نظامی خود از اسرائیل با انتقادهای داخلی و بین المللی فزاینده ای مواجه شده است، اما روز سه شنبه از تصویب ۲۰ میلیارد دلار فروش تسلیحات جدید به متحد نزدیک خود خبر داد.

با این حال، پنتاگون اعلام کرد که تحویل جت های جنگنده و سایر تجهیزات برای سال ها آغاز نخواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا