جدیدترین اخبارجهان

علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره ای آشنا برای مقامات آمریکایی

یک نام آشنا برای مقامات آمریکایی، علی باقری کنی سرپرست جدید وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی

علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره ای آشنا برای مقامات آمریکایی

طی چند روز پس از سقوط بالگرد که منجر به کشته شدن رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد این کشور شد، جمهوری اسلامی در تلاشی آشکار برای ایجاد ثبات در یک لحظه عدم اطمینان عمیق و ناگهانی در داخل رژیم، طرحی را برای جانشینی و نام‌های جایگزین تعیین کرد.

علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره ای آشنا برای مقامات آمریکایی
علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره ای آشنا برای مقامات آمریکایی

علی باقری کنی که توسط مقامات آمریکایی به عنوان یک چهره تندرو دیده می شود، مذاکره کننده ارشد تهران در مذاکرات حساس با ایالات متحده در مورد همه چیز از مسائل هسته ای گرفته تا استفاده از نیروهای نیابتی برای حمله به منافع ایالات متحده و متحدان در سراسر منطقه بوده است.

به گفته مقامات فعلی و سابق، علی باقری هفته گذشته در عمان بخشی از هیئتی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی بود که به طور غیرمستقیم با مقامات آمریکایی دیدار کرد. از آنجایی که ایالات متحده و جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، دو هیئت در اتاق های جداگانه نشستند و مقامات عمانی پیام های رفت و برگشتی را ارسال کردند.

مقامات آمریکایی گفتند که باقری یک مقدار شناخته شده و یکی از نمونه هایی است که نشان می دهد چرا دولت بایدن تا حد زیادی انتظار دارد در ایران پس از مرگ ناگهانی رئیس جمهور و مقامات ارشد این کشور تغییری ایجاد کند.

ساعت‌ها پس از دریافت اولین گزارش‌ها مبنی بر سقوط یک هلیکوپتر در حالی که برخی از بلندپایه‌ترین رهبران رژیم ایران از جمله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بودند، توسط ایالات متحده دریافت شد، مقامات آمریکایی مطمئن نبودند که این سانحه چقدر بد بوده است.

اما حتی زمانی که مشخص شد رئیسی و سایر سرنشینان کشته شده اند، دیدگاه اجماع در میان دولت ایالات متحده این بود که سیاست خارجی و داخلی جمهوری اسلامی احتمالاً ثابت خواهد ماند.

علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره ای آشنا برای مقامات آمریکایی
علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره ای آشنا برای مقامات آمریکایی

به این دلیل که رهبر واقعی رژیم، علی خامنه ای، رهبر آن است. رئیسی از بسیاری جهات یک کارمند بود. به گفته جاناتان پانیکوف، تحلیلگر ارشد سابق اطلاعاتی متخصص در منطقه، او نفوذ و تأثیر داشت، اما قدرت تصمیم‌گیری نهایی در مورد هر موضوعی تنها در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است و تثبیت می‌شود.

خامنه ای ۸۵ ساله در سلامتی ضعیفی به سر می برد و از نزدیک تحت نظر بوده است. در پی مرگ بسیاری از مقامات ارشد وی، مقامات آمریکایی بر این باورند که خامنه‌ای تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که جایگزین‌ها به جهان‌بینی تندرو او پایبند باشند.

یک مقام ارشد دولت گفت مشکل است که ببینیم تغییرات عمده ای در نحوه رفتار تهران در صحنه جهانی ایجاد خواهد شد.

پانیکوف گفت، در هر صورت، مرگ رئیسی و دیگر رهبران ارشد آن ممکن است جمهوری اسلامی را در کوتاه مدت ریسک گریزتر کند.

این مقام ارشد دولت هشدار داد که هنوز خیلی زود است که مطمئن شویم این سقوط چگونه می تواند در نهایت بر نوسانات کلی منطقه از جمله مدیریت جمهوری اسلامی در مناقشه غزه تأثیر بگذارد. اما در حال حاضر، دولت بایدن معتقد است که تأثیر کمی خواهد داشت.

رئیسی به طور گسترده به عنوان جانشین احتمالی خامنه‌ای شناخته می‌شد و مرگ او بحث‌های پرشوری را در محافل اطلاعاتی و سیاست‌گذاری واشنگتن در مورد چگونگی به هم ریختن میدان ایجاد کرد. رهبری توسط گروهی غیرشفاف به نام مجلس خبرگان انتخاب می شود. برخی از تحلیلگران بر این باورند که پسر خامنه ای اکنون ممکن است شانس بیشتری برای جانشینی پدرش داشته باشد، اگرچه او ممکن است فاقد اعتبار مذهبی مهمی باشد که این نقش نیاز دارد.

اما تحلیلگران می گویند که ارزیابی این روند اسرارآمیز انتخاباتی و اینکه آیا این سقوط شانس پسر خامنه ای را افزایش داده است، غیرممکن است.

علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره ای آشنا برای مقامات آمریکایی
علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره ای آشنا برای مقامات آمریکایی

پانیکوف گفت فکر می‌کنم اگر آیت‌الله در ماه های آینده بمیرد، احتمالاً درست است. فکر می‌کنم اگر هنوز دو یا سه سال دیگر بگذرد و افراد دیگری ظاهر شده و وارد سیستم شوند، ممکن است این موضوع چندان درست نباشد.

مرگ رئیسی همچنین ممکن است دریچه کوچکی برای اعتراض داخلی باشد. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، انتخابات برای معرفی رئیس جمهور جدید باید ظرف ۵۰ روز پس از درگذشت رئیس جمهور برگزار شود.

رژیم ایران با حمایت مردمی مبارزه کرده است. رئیسی به عنوان «قصاب تهران» شناخته می‌شد و پیش از این نیز میم‌هایی در ایران دست به دست شده است که در آن مرگ او را جشن می‌گرفتند. تحلیلگران می گویند که رژیم به دنبال کنترل شدید افرادی است که می توانند نامزد شوند و این تصور عمومی را عمیق تر می کند که انتخابات نه آزاد است و نه عادلانه.

اما به گفته تحلیلگران، مقامات جمهوری اسلامی تقریباً به طور قطع هرگونه اعتراضی را که در حال شکل گیری هستند، سرکوب خواهند کرد. انتخابات پارلمانی در ماه مارس سال جاری از نظر تاریخی نرخ مشارکت پایینی داشت نشانه ای از نارضایتی از رژیم و نشانه نگران کننده ای برای رهبران رژیم، اما اکثر تحلیلگران معتقدند که به اعتراض مردمی معنادار یا موفقی تبدیل نمی شود.

تغییر ناگهانی در ساختار رهبری جمهوری اسلامی در حالی رخ داده است که تهران عمیقاً درگیر ناآرامی های منطقه ای پرتنش پیرامون تهاجم اسرائیل به غزه بوده است. رژیم ایران از مجموعه‌ای از نیروهای نیابتی حمایت کرده است که به منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه حمله می‌کنند و در ماه آوریل حمله موشکی و پهپادی گسترده‌ای را مستقیماً به اسرائیل انجام داد.

مقامات آمریکایی مدت‌هاست بر این باورند که تهران به‌دنبال این است که مدیریت خود را با مناقشه چندجانبه تنظیم کند، هزینه‌هایی را از دشمنانش بگیرد اما از درگیری مستقیم همه جانبه با اسرائیل یا ایالات متحده اجتناب کند. تا اینجای کار موفق بوده است.

یک مقام نظامی ایالات متحده گفت که آنها هیچ افزایشی در فعالیت های نیابتی در پی سقوط هلیکوپتر مشاهده نکرده اند.

این مقام نظامی خاطرنشان کرد نکته مهم این است که مرگ رئیسی و ارتقای علی باقری به سمت وزیر خارجه نیز هیچ فرصت ناگهانی برای آمریکا در برخورد با جمهوری اسلامی باز نکرده است. همان مسائل سمی از جمله برنامه هسته ای همچنان مشکلات حل نشدنی باقی مانده است.

به گفته این مقام ارشد دولت و یک مقام آمریکایی، در گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی در عمان هفته گذشته، مقامات آمریکایی بار دیگر پیامدهای اقدامات، رفتار و سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده تهران را برای همتایان خود بیان کردند.

مقامات گفتند که دیدگاه دولت بایدن این بوده است که داشتن تماس صفر با تهران خطر اشتباه محاسباتی خطرناک را افزایش می دهد و افزودند که ایالات متحده به استفاده از ترکیبی از بازدارندگی و دیپلماسی مانند مذاکرات هفته گذشته برای مدیریت جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد. موضوعاتی مانند حمایت رژیم ایران از تروریسم، گروه های نیابتی مختلف و برنامه هسته ای آن همگی موضوعات مورد بحث هفته گذشته بودند.

دو طرف از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر چندین بار به این شیوه غیرمستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند. هفته گذشته اولین دیدار از این نوع در چند ماه گذشته بود.

اما پس از سقوط هلیکوپتر، جمهوری اسلامی از ایالات متحده برای جستجو کمک خواست. به گفته مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، ایالات متحده به دلایل لجستیکی قادر به کمک نبود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا