جدیدترین اخبارجهان

یک سال پس از حمله وحشیانه ۷ اکتبر حماس، جمهوری اسلامی در حال شکست در جنگ است 

اسرائیل باید جنگ در مقابل حماس و حزب الله را به پایان برساند و روابط با سعودی ها را عادی کند تا جمهوری اسلامی را شکست دهد

یک سال پس از حمله ۷ اکتبر حماس، جمهوری اسلامی در حال شکست در جنگ است 

یک سال پیش، جمهوری اسلامی با حمله حماس که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۲۰۰ اسرائیلی از جمله بیش از ۴۰ آمریکایی و گروگان گرفتن بیش از ۲۰۰ غیرنظامی شد، قمار کرد و جنگی را در غزه آغاز کرد.

یک سال پس از حمله 7 اکتبر حماس، جمهوری اسلامی در حال شکست در جنگ است
یک سال پس از حمله ۷ اکتبر حماس، جمهوری اسلامی در حال شکست در جنگ است

یک سال بعد، مشخص است که رژیم ایران در این جنگ بازنده است.

به نوبه خود، خامنه‌ای در روز جمعه ۱۳ مهر ۲۰۲۴ از این کشتار منطقی و قانونی یاد کرد و از اولین خطبه علنی جمعه خود در پنج سال گذشته استفاده کرد تا اعلام کند که رژیم ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد. 

شکست رژیم ایران را از دو طریق می توان اندازه گیری کرد. اول بازگرداندن امنیت اسرائیل و نابودی نظامی عوامل ترور جمهوری اسلامی، حماس، حزب الله، حوثی ها و غیره است. حملات چند هفته اخیر اسرائیل به این هدف نزدیکتر شده است.

دوم، بازگرداندن اسرائیل و عربستان سعودی به مسیر عادی سازی روابط، شکست نهایی رژیم ایران خواهد بود.

از میان همه دلایل ناپسند حمله حماس، نقطه عطف استراتژیک به این دلیل بود که عربستان سعودی و اسرائیل به عادی سازی تاریخی روابط نزدیک بودند. 

جمهوری اسلامی طاقت نیاورد.

پاییز گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حال مذاکره جدی و آرام بودند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، در مقاله فارن افرز خود نوشت که کار به سمت پروژه های زیرساختی مشترک و مشارکت های جدید بین اسرائیل و همسایگان عرب آن به ثمر نشسته است.

بن سلمان در مصاحبه ای که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ پخش شد، گفت هر روز به ما نزدیک تر می شویم.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جریان یک نشست تلویزیونی در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در همان روز، خطاب به رئیس جمهور جو بایدن گفت ما می توانیم صلحی تاریخی بین اسرائیل و عربستان سعودی ایجاد کنیم.

توافق قریب الوقوع شامل بخش مهمی از فلسطینی ها از امتیازات اسرائیل بود. یک مقام ارشد اسرائیلی در آن زمان گفت این یک معامله تمام شده نیست و متغیرهای زیادی وجود دارد، اما احتمال آن بیش از ۵۰ درصد است.

با دعوت نتانیاهو به واشنگتن دی سی در پایان سال، دیپلماسی در حال جوشیدن بود. می توانید تصور کنید که در تهران چگونه گذشت.

یک سال پس از حمله 7 اکتبر حماس، جمهوری اسلامی در حال شکست در جنگ است
یک سال پس از حمله ۷ اکتبر حماس، جمهوری اسلامی در حال شکست در جنگ است

به گزارش وال استریت ژورنال، کمتر از دو هفته بعد، جمهوری اسلامی در نشستی در بیروت در روز دوشنبه، ۲ اکتبر ۲۰۲۳، چراغ سبز حمله را به حماس و حزب الله داد.

هدف این بود که اسرائیل را مجبور به جنگ کند تا آبروی خود را سیاه کند و هر مسیری را به سوی صلح بسوزاند. برای انجام این کار، رژیم ایران مربی حماس برای تغییر تاکتیک بود.

فقط سه سال قبل از آن، در ماه مه ۲۰۲۱، حماس یک جنگ موشکی همه جانبه را با سلاح‌های بزرگ به راه انداخت تا بر دفاع موشکی اسرائیل چیره شود، اما فایده‌ای نداشت. حتی با وجود زمان‌های هشدار فوق‌العاده کوتاه که مشخصه پرتاب‌های کوتاه برد است، سیستم دفاعی چندلایه اسرائیل حفظ شد. البته نیروی هوایی اسرائیل انبارهای تسلیحات و سایت های پرتاب را هدف قرار داد. مصر برای میانجیگری آتش بس وارد عمل شد.

این بار، نوع جنگ مورد نظر رژیم ایران باید فراتر از حملات موشکی باشد.

افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برنامه ریزی مشخصی را با حماس برای حمله در اوت ۲۰۲۳ آغاز کردند. ژورنال در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ گزارش داد که هدف مهم ترین نقض مرزهای اسرائیل از زمان جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ بود. و همینطور هم شد. توجه داشته باشید که جمهوری اسلامی راضی بود که اجازه دهد غیرنظامیان غزه بهای وحشتناکی را بپردازند که در میانه یک منطقه جنگی گرفتار می شوند. 

بیشتر ساختار نظامی حماس در غزه تا بهار ۲۰۲۴ ویران شد. بایدن در ۳۰ مه پیشنهاد آتش بس داد. حماس با توافق بازی کرد، اما این بار با وجود تلاش های شدید مصر و قطر، آتش بسی برقرار نخواهد شد. رژیم ایران آماده نبود.

وارد حزب الله شوید. افزایش حملات راکتی در سراسر خط آبی ادعایی سازمان ملل باعث شد که حزب‌الله رهبری نبردها را به دست بگیرد. اکنون اسرائیل باید با حزب الله نیز مبارزه کند. جنگ با کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ۳۰ ژوئیه در خود تهران وارد مرحله جدیدی شد.

کارزار سیستماتیک اسرائیل رهبری حزب الله را از بین برده است که با حملات پیجر و کشته شدن حسن نصرالله به اوج خود رسید. حملات اسرائیل در لبنان اکنون در تلاش برای بازگرداندن امنیت مرزها است.

یک سال پس از حمله 7 اکتبر حماس، جمهوری اسلامی در حال شکست در جنگ است
یک سال پس از حمله ۷ اکتبر حماس، جمهوری اسلامی در حال شکست در جنگ است

یک سال پس از حمله اولیه، رژیم ایران با هر معیار نظامی بازنده است. دو حمله موشکی بزرگ به اسرائیل خنثی شد. مزیت نظامی در اختیار اسرائیل است. با این حال، من گمان می‌کنم که حملات بیشتری به اهداف نظامی و زیرساختی قانونی برای کاهش قدرت جمهوری اسلامی لازم باشد.

با وجود موفقیت های نظامی اسرائیل، خطرات همچنان وجود دارد. برای یک سال، ارتش آمریکا هر آنچه رئیس جمهور جو بایدن خواسته بود به نام بازدارندگی انجام داده است. این شامل گام‌هایی است که منطقی بودند ناوشکن‌های نیروی دریایی ایالات متحده موشک‌های جمهوری اسلامی، ناوهای هواپیمابر و F-22‌های مستقر شده با گزینه‌های حمله را رهگیری می‌کنند. و اقداماتی که انجام ندادند، مانند اسکله کمک رسانی غزه. نتیجه نهایی این است که ۴۰۰۰۰ نیروی آمریکایی در منطقه فرماندهی مرکزی ایالات متحده مستقر شده اند تا همه آنها را در مقابل رژیم ایران نگه دارند. این نمی تواند برای همیشه ادامه یابد.

مسیر پیش رو به بازگرداندن امنیت اسرائیل و از بین بردن توانمندی های جمهوری اسلامی بستگی دارد. پس از آن، هدف بازگشت به عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی است، هدف مشترک دولت ترامپ و بایدن. این آسان نیست معضل دو دولت همچنان باقی است. اما این تنها راه مطمئن برای شکست رژیم ایران است.

از میان همه دلایل ناپسند حمله حماس، نقطه عطف استراتژیک به این دلیل بود که عربستان سعودی و اسرائیل به عادی سازی تاریخی روابط نزدیک بودند.

و برای آمریکایی‌ها مهم است که به امنیت اسرائیل و اهداف دیپلماتیک متعهد بمانند، علی‌رغم دردهای ناشی از تکان‌دهنده‌ی یهودستیزی. بسیاری از آمریکایی های قرن بیست و یکمی مغرض، نادان، مستعد تحریک خارجی یا همه موارد فوق بودند. ما آمریکایی ها باید بهتر از این کار کنیم.

فراموش نکنید که در بیانیه کیفرخواست وزارت دادگستری علیه حماس، کارزار منطقه‌ای و جهانی تروریسم رژیم ایران با هدف تضعیف و در نهایت نابودی ایالات متحده و اسرائیل است.

بهترین منافع آمریکا برای حمایت از اسرائیل و برداشتن تمام گام‌های نظامی لازم برای بازگشت به دیپلماسی منطقه‌ای است که جمهوری اسلامی را برای همیشه تعطیل می‌کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا