ایرانجدیدترین اخبار

رئیس مجلس. شهردار تهران. یک جراح قلب؛ رقابت برای رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دارد

خامنه‌ای خواستار مشارکت حداکثری رأی‌دهندگان در انتخابات شد

رئیس مجلس. شهردار تهران. یک جراح قلب رقابت برای رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دارد

شش نامزد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برای جایگزینی ابراهیم رئیسی توسط حکومت دینی ایران تایید شده‌اند.

رئیس مجلس. شهردار تهران. یک جراح قلب رقابت برای رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دارد
رئیس مجلس. شهردار تهران. یک جراح قلب رقابت برای رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دارد

در این میان، رئیس مجلس جمهوری اسلامی به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین چهره برجسته است. یک سیاستمدار و جراح قلب کمتر شناخته شده نیز در رای گیری حضور دارد. او تنها اصلاح طلب است در حالی که بقیه بیشتر به سمت تندروهایی که بدون هیچ سئوالی از علی خامنه ای حمایت می کنند و غرب را به چالش می کشند، تمایل دارند.

و اگر انتخابات قبلی راهنمایی برای سیاست جمهوری اسلامی باشد، چندین نامزد می توانند در روزهای پایانی قبل از رای گیری برای ادغام حول یک نامزد متحد از انتخابات کنار بکشند.

روز سه‌شنبه، خامنه‌ای خواستار مشارکت حداکثری رأی‌دهندگان در انتخابات شد که به گفته تحلیل‌گران می‌تواند از نامزد اصلاح‌طلب حمایت کند. انتخابات مجلس جمهوری اسلامی در اوایل سال جاری شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ بود.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

قاضی زاده هاشمی ۵۳ ساله به عنوان یکی از معاونان رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می کند.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ شرکت کرد و کمتر از یک میلیون رای به دست آورد و در رده آخر قرار گرفت. وی در مناظره‌هایی که تاکنون انجام داده است، از کشور خواسته است تا سیاست‌های رئیسی را ادامه دهد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی برای موفقیت نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی ندارد، علی‌رغم چالش‌های اقتصادی گسترده‌ای که اکنون ملت با آن مواجه است.

رئیس مجلس. شهردار تهران. یک جراح قلب رقابت برای رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دارد
رئیس مجلس. شهردار تهران. یک جراح قلب رقابت برای رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دارد

سعید جلیلی

جلیلی ۵۸ ساله یک سیاستمدار تندرو و مذاکره کننده ارشد سابق هسته ای است. او در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۱۳ شرکت کرد و در سال ۲۰۲۱ قبل از انصراف برای حمایت از رئیسی ثبت نام کرد. بیل برنز، مدیر کنونی سیا، که در گذشته در مذاکرات با جلیلی سروکار داشت، او را در مذاکرات به‌طور حیرت‌آوری مبهم توصیف کرد. وی پس از از دست دادن پای خود در جنگ دهه ۱۹۸۰ ایران و عراق، لقب شهید زنده را گرفت. او معتقد است که جمهوری اسلامی نیازی به مذاکره بر سر برنامه هسته ای خود با غرب ندارد. اگرچه به نظر می رسد که او روابط نزدیکی با خامنه ای دارد، اما به عنوان یک نامزد پیشتاز در نظر گرفته نمی شود. کمپین او عمدتاً بر رای دهندگان روستایی متمرکز شده است.

مسعود پزشکیان

پزشکیان که جراح قلب ۶۹ ساله است، تنها کاندیدای اصلاح طلب در میان چهره های تندرو خواهان ریاست جمهوری است. او گفته است که می‌خواهد دوباره با غرب مذاکره کند تا نسخه‌ای از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را از سر بگیرد. وی نیاز به این توافق را از نظر اقتصادی بیان کرد و گفت که جمهوری اسلامی نیاز به ارتباط با جهان دارد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین از او حمایت کرده است. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که پزشکیان برای پیروزی نیاز به حضور گسترده در انتخابات دارد که با توجه به بی تفاوتی کنونی که ملت را فرا گرفته، بعید است. کمپین او تاکنون بر رای جوانان، زنان و اقلیت های قومی ایران متمرکز بوده است.

رئیس مجلس. شهردار تهران. یک جراح قلب رقابت برای رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دارد
رئیس مجلس. شهردار تهران. یک جراح قلب رقابت برای رئیس جمهور بعدی ایران ادامه دارد

مصطفی پورمحمدی

پورمحمدی ۶۴ ساله تنها روحانی شیعه است که در انتخابات شرکت می کند. او در زمان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور تندرو، وزیر کشور و سپس در زمان روحانی وزیر دادگستری بود. در سال ۲۰۰۶، وزارت امور خارجه ایالات متحده از پورمحمدی به عنوان ناقض بدنام حقوق بشر به دلیل نقش اصلی در اعدام دسته جمعی چند هزار زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ در زندان بدنام اوین تهران یاد کرد. وزارت امور خارجه همچنین او را با به اصطلاح قتل های زنجیره ای فعالان و دیگران در دهه ۱۹۹۰ مرتبط دانست. او اصرار داشت که رئیس جمهور بعدی باید با جهان معامله کند و از تجهیز جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ اوکراین انتقاد کرد نه به دلیل کشتار غیرنظامیان، بلکه به این دلیل که احساس می کرد تهران به اندازه کافی از مسکو برای حمایتش بازپس نمی گیرد. کمپین او احتمالاً روی حمایت روحانیون و سنت گرایان حساب می کند.

محمد باقر قالیباف

قالیباف، رئیس مجلس جمهوری اسلامی، ۶۲ ساله، بالاترین مقامی است که در درون حکومت دینی به دنبال ریاست جمهوری است. تحلیلگران می گویند که او پیشتاز در مبارزات انتخاباتی است و جلیلی به عنوان نفر دوم. قالیباف شهردار سابق تهران با روابط نزدیک با سپاه پاسداران این کشور است. بسیاری به یاد دارند که قالیباف به عنوان یک فرمانده سابق نیروهای امنیتی بخشی از سرکوب خشونت آمیز دانشجویان دانشگاه های ایرانی در سال ۱۹۹۹ بود. او همچنین در سال ۲۰۰۳ هنگام خدمت به عنوان رئیس پلیس کشور دستور داد از تیراندازی مستقیم علیه دانشجویان استفاده شود. قالیباف با وام گرفتن از اظهارات اخیر خامنه ای معتقد است که او به عنوان یک مدیر قوی می تواند ایران را از بحران نجات دهد. قالیباف بر طبقه متوسط ​​تمرکز کرده و همچنین وعده کمک های نقدی بیشتر برای فقرا را داده است.

علیرضا زاکانی

زاکانی، شهردار فعلی تهران، ۵۸ ساله، برای حمایت از رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ انصراف داد. زاکانی گفته است که معتقد است جمهوری اسلامی می تواند اثرات تحریم های بین المللی را خنثی کند اما باید راه حل دیپلماتیک را دنبال کند. او یک تندرو است که بارها از اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای درون نظام سیاسی ایران انتقاد کرده است، می‌خواهد ایران از دلار به‌عنوان ارز معیار استفاده نکند و خواسته است که محصولات با ارزش افزوده بیشتری از نفت خود برای افزایش درآمد ایجاد کند. او وعده خدمات درمانی رایگان برای زنان و افراد مسن و همچنین پرداخت نقدی به افراد فقیر و احیای واحد پولی ایران یعنی ریال را داده است. با این حال، او جزئیاتی در مورد چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به این اهداف ارائه نکرده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا